Inbev

Gestart door jodo, 28 oktober 2019, 19:05:17 PM

evan

Ik ben nog niet zo oud en heb inderdaad daar veel spoor weten liggen.  Het spoor dat toegang gaf draaide inderdaad achter de stel- en werkplaats scherp naar beneden onder de spoorwegbrug door en gaf dan aansluiting op sporen langs de installaties van Stella.  sinds de heraanleg van de weg en de bouw van het Logistiek centrum van Infrabel is het spoor verdwenen.  Nu ligt op de bedding een fietspad en toegangsweg tot het LCI.  Die sporen hebben er gelegen tot halfweg de jaren 90.
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

svvander

Ik denk dat ik langs dat stukje met de fiets naar het werk rij. En volgens mij zie je nog stukjes van dit spoor. Ik zal als het lente wordt (nu ga ik niet met de fiets werken), eens kijken of ik er dichterbij geraak om er een foto van te nemen. Maar volgens mij is het al een goed stuk voorbij de (nieuwe) brouwerij.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

OlivierV

Citaat van: Break302 op 28 oktober 2019, 21:47:02 PM
Inderdaad een druppel op een hete plaat  :-[
Waarom niet gelijk vanuit Leuven met de trein, of is de aansluiting aan het spoornet volledig verdwenen te Leuven ?

Jos
Dat vraag ik mij ook af. Zou efficienter zijn het direct op den trein te zetten. Dit is precies proberen dweilen, maar de kraan loopt wel nog een beetje.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

evan

In Leuven is zulke intermodale overslag via het spoor door de ruimtelijke ordening al lang niet meer aan de orde.   In de reportage gaat het er over dat het  logistieke centrum in samenwerking met Katoennatie op Rechteroever (RO) ligt.  De grote zeeschepen voor containers doen nu meer Linkeroever (LO) dan de RO aan.  Om de containers geladen op de RO voor export te verschepen dienen ze van de RO naar de LO gebracht te worden.  Dat is dan beter per trein via de Liefkenshoekspoorverbinding dan met de vrachtwagen over de ring van Antwerpen.  Eigenlijk is dit weinig nieuws daar bedrijven zoals Van Moer al een tijdje zo werken.  Het gaat hem hier om een persmoment voor wat "aandacht".  We zien ook wie er allemaal in beeld kwam he...
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michiel

#19
Het belangrijkste van dit bericht is inderdaad het bericht zelf. Dat InBev 5000 vrachtwagens van de Antwerpse ring haalt per jaar, terwijl er pakweg 25.000 per dag over rijden, is inderdaad een druppel op de hete plaat. Maar om het als een groot evenement in de nationale pers aan te kondigen, werpt wel het licht op de mogelijkheid om vrachtverkeer van de weg te halen, en via het spoor te doen. Andere bedrijven zullen er nu toch eens even over nadenken. Zonder dit bericht zou het gewoon geen punt zijn geweest. Lobby-werk en verborgen belangen, vermomd als ecologisch verantwoorde beslissingen...  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

modeltreinbart

#20
5000 vrachten per jaar komt overeen met ongeveer 40 per dag. Dat zijn 10 camions minder op de autostrade.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Havoc

Herinner me dat nog goed toen ik begin jaren '90 in Leuven studeerde. Spoor kwam langs wat nu de toegang tot de nieuwe stelplaats van De Lijn is, naast de toegangs weg naar het toenmalige spoorwegmuseum. Liep dan langs de gebouwen van Stella naar de vaart. Stonden regelmatig graanwagens. Er was een brug over het kanaal, nu de voetgangersbrug. En tussen de opslagplaatsen van de vaartkom lag ook spoor. Er staat daar nog ergens achteraan een kaapstander om wagens te verzetten zonder loc. (hoek werkmansstraat en engels plein)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Jurgen

Citaat van: Havoc op 30 oktober 2019, 13:54:15 PM
Er staat daar nog ergens achteraan een kaapstander om wagens te verzetten zonder loc. (hoek werkmansstraat en engels plein)


Ik ben er deze zomer nog een keer geweest, maar ze hebben de omgeving daar serieus veranderd hoor. Ik weet niet of er nog iets spoorweggerelateerd terug te vinden is.
Op de plaats waar ooit de sporen lagen (en nadien parking) is nu de hoofdstraat aangelegd.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

svvander

In dat stukje van Leuven niet nee... ik kom er heel regelmatig. De andere kant (waar nu de nieuwe brouwerij staat aan de kant van het station), daar is wel hier en daar nog een spoor (toepasselijk!) te vinden van een vroegere aansluiting.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Kris

Hallo,
Ik ben verantwoordelijk voor onderandere de aankoop van ongeveer 1000ton bulkgoederen per dag ,alles komt over de weg zo'n 40 a 50 vrachtwagens per dag, voornamelijk uit groeves uit Vlaanderen en WalloniĆ« en uit de kusthavens .Er loopt een spoor langs ons bedrijfsterrein , de goederenkoer iets verder is uigebroken . U mag eens proberen goederen via het spoor te vervoeren , ik heb al jaren de nodige pogingen ondernomen. Er is bijna nergens een mogelijkheid om te lossen en te laden. Als u bijna evenveel moet rijden om te laden en te lossen 2x overlag moet betalen en dit al duurder is dan het wegtransport zonder dan nog de treinkosten te rekenen  ....
En voor alle andere bedrijven in mijn branche is het hetzelfde , als we bij de federatie samenkomen hebben we allen dezelfde ervaring .
Enkel de binnenscheepvaart is een alternatief voor de weg als u dicht bij een kanaal gelegen bent .
Te weten dat ons land een van de dichtste spoorwegennetwerken heeft .
Ik heb dus mijn bedenkingen bij deze promostunt (want dat is het  om hun "groen" denken in de verf te zetten)
Kris

krisds

hier nog een paar foto's uit de jaren 80, niet door mij genomen maar gevonden op flickr langs het kanaal in Leuven;

Leuven by happysongs151, on Flickr
Leuven by happysongs151, on Flickr
Leuven by happysongs151, on Flickr
Leuven by happysongs151, on Flickr

Jurgen

Heerlijk die foto's!

Ik herinner me enkel nog stukjes spoor langs de Vaart, maar treinverkeer was toen al lang voorbij.

Ik heb wel nog geweten dat er goederenwagens onder het viaduct stonden en dat de spoorwegbrug af en toe eens omlaag ging. Gegarandeerd chaos toen voor het wegverkeer gedurende een hele tijd nadat de trein al door was.

Zalige tijden!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Boemeltrein

In Zwitserland, als de boerekes hun granen oogsten zet de SBB wagons in de lokale stationnetjes op een zijspoor, de landbouwers uit de omgeving komen dan met hun tractor en laadwagen hun oogst droppen in de wagons die dan daarna door de SBB naar de centrale opslagsilo's van de coƶperatieven worden gesleept. Het gaat veelal om enkele wagons per stationnetje maar toch gaat dit over het spoor

Bundesbahnfreak

Die foto's uit Leuven doen me denken aan het spoorlijntje in Mechelen dat van de ring naar de haven (naja haven) aan de Dijle liep thv "de oude zwemdok".  Heb er in mijn schooltijd af en toe een 84 weten rangeren met G-wagens.  Ook allemaal verdwenen.  Heeft er iemand foto's hiervan?
Grtn  Rudy



evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.