Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

omschakelen naar wintertijd.

Gestart door PietB, 26 oktober 2019, 21:38:15 PM

SuSke

Citaat van: Klaas Zondervan op 29 oktober 2019, 22:38:54 PM
Citaat van: SuSke op 29 oktober 2019, 20:03:54 PM
En  hoe weet ge dat dat uur voorbij is als uw klok stilstaat?
Gewoon, tellen, tot 3600.

ik val na 200 al in slaap  ;D ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Johnnytrein

Suske, ge moet seconden tellen hee en geen schaapjes. Blijkbaar gaan ze in 2021 die commedie stopen maar eerst nog wat vet betaald in Europa over vergaderen natuurlijk  :)
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

stoomlokje

Dat veranderen , spreken ze al 20 jaar over , zal dan op een jaar of 20 volgende, niet meer aankomen zeker ( is iets zoals LS Models )

Geert

Als ze winteruur/zomeruur afschaffen, dan moet ik nog elk jaar twee keer mijn klokken verzetten.  :(

Mijn klok in CV bv. is voor jaren voorgeprogrammeerd voor winter en zomertijd. 

Zo eenvoudig zal het niet zijn omdat binnen een jaar af te schaffen, zoiets vergt meerdere jaren van afspraken, ik denk  10 tot 20 jaar...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PietB

Citaat van: Geert op 30 oktober 2019, 14:03:06 PM
Zo eenvoudig zal het niet zijn omdat binnen een jaar af te schaffen, zoiets vergt meerdere jaren van afspraken, ik denk  10 tot 20 jaar...
Onze bestuurders hebben niet zo veel te maken met de ongemakken van de inwoners van de EU.
Als ze het op de heupen krijgen, kan het binnen één of twee jaar gedaan zijn Geert.
Van mij mag het komend voorjaar al ingaan hoor. Geen omschakeling meer.
Ik moet dat één met een Arduino bestuurde klok, aanpassen.
Twee testjes op het laatste weekend in maart en oktober deactiveren en de klus is geklaard.
Dat heb ik er best voor over.

grt Piet.

Havoc

Ja, jij moet er 1 aanpassen. En hoeveel denk je dat er zijn die aangepast moeten worden? Denk je dat ze ook maar een idee hebben hoeveel klokken er zijn die mogelijks aangepast moeten worden? Misschien staan er hier en daar belangrijke computersystemen die van tijd afhankelijk zijn en die niet meer aangepast kunnen worden. Misschien moet er dan wel ergens elk jaar de trein een uur op voorhand voor veiligheid stilgelegd worden totdat er iemand die pc terug zijn klok goedgezet heeft en getest heeft dat ze blijft werken. En dat totdat ze dat programma terug volledig herschreven hebben, 100% SIL2 getest en goedgekeurd. Wie zegt dat het goed gaat lopen met de vliegtuigen die op dat moment in de lucht zijn of die dan plots wel dezelfde klok als de controletoren gaan hebben?

Men heeft hard gelachen met de Y2K problematiek, "er is toch niets gebeurd?". Klopt, maar dat er niets gebeurd is, dat is het gevolg van een hele hoop hard werk door velen. Hard werk achter de schermen zodat die die niet verder nadenken dan hun neus lang is er geen last van gehad hebben. Wel, dit is hetzelfde probleem. Alles wat een klok heeft gaat moeten geïnventariseerd worden, getest, waar mogelijk aangepast of erger nog, vervangen. Door vervangers die misschien nog moeten gemaakt worden.

Dus ja, als je zeker wil zijn dat dit 100% vlot verloopt voor alle processen en iedereen, dan ja dit gaat jaren duren.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Andress24

Vliegtuigen gebruiken UTC. Al één probleem minder!
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Tothebeach

#22
Spoorgerelateerd:


Groet,
michel

Michiel

Als we nog 18 jaar wachten kunnen we meteen ook het Y38 (in 2038) probleem aanpakken, wanneer de POSIX tijd buiten z'n 32-bit container telt. En zo duwen we het zomer-winteruurprobleem gezellig voor ons uit.

En was het zomer-winteruur geen regionale materie? Elk land in Europa zou anders kunnen beslissen, zoals ook Brussel, Wallonië en Vlaanderen. Zo luidt het toch in de wandelgangen...  ::)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Andress24

Citaat van: Michiel op 31 oktober 2019, 15:29:35 PM
En was het zomer-winteruur geen regionale materie? Elk land in Europa zou anders kunnen beslissen, zoals ook Brussel, Wallonië en Vlaanderen. Zo luidt het toch in de wandelgangen...  ::)

Eigen tijd eerst!
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Klaas Zondervan

Citaat van: Havoc op 31 oktober 2019, 14:39:13 PM
Dus ja, als je zeker wil zijn dat dit 100% vlot verloopt voor alle processen en iedereen, dan ja dit gaat jaren duren.
Ik snap je hele verhaal niet. Als we morgen besluiten om de omschakeling zomer/wintertijd af te schaffen dan hoeft er toch helemaal niks meer aangepast te worden.


Havoc

Citaat van: Klaas Zondervan op 31 oktober 2019, 16:30:38 PM
Citaat van: Havoc op 31 oktober 2019, 14:39:13 PM
Dus ja, als je zeker wil zijn dat dit 100% vlot verloopt voor alle processen en iedereen, dan ja dit gaat jaren duren.
Ik snap je hele verhaal niet. Als we morgen besluiten om de omschakeling zomer/wintertijd af te schaffen dan hoeft er toch helemaal niks meer aangepast te worden.

Wat met alle computers en computerprogramma's die zelf de tijd aanpassen? Er zijn er waarvan je de software of hardware niet gaat kunnen aanpassen. Ga je het risico lopen en hopen dat er niets gebeurt?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Toen de zomertijd werd ingevoerd is de software aangepast. Toen de omschakeldatums voor de hele EU gelijk werden getrokken is de software aangepast. Als de zomertijd wordt afgeschaft wordt de software opnieuw aangepast. Ik zie het probleem niet. En zeker niet waar het hardware betreft.