Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

omschakelen naar wintertijd.

Gestart door PietB, 26 oktober 2019, 21:38:15 PM

PietB



Cord

De klok moet terug, maar ik heb geen idee waar ik dat ding ooit gekocht heb.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

SuSke

Als ik de klok terug draai, zie ik de wijzers niet meer.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

Een klok met wijzers mag je nooit terug draaien, je moet die altijd vooruit draaien! (is nog waar ook)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Ik heb in huis een paar batterijklokken met wijzers en die draai ik rustig achteruit. Ik heb ook een oude opwindklok met slagwerk en die moet je inderdaad niet achteruit draaien want dan raakt hij letterlijk van slag.

Maar Suske bedoelt iets anders en dat probleem is alleen op te lossen met een doorzichtige wijzerplaat. Maar dan gaat de tijd ineens ook achteruit lopen. ;D

Havoc

Mijn broer had vroeger een klok in "spiegelbeeld". Zag je enkel de tijd in als je die in een spiegel aflas. Dus die draaide verkeerd als ze goed liep.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

Citaat van: Havoc op 29 oktober 2019, 12:57:43 PM
Mijn broer had vroeger een klok in "spiegelbeeld". Zag je enkel de tijd in als je die in een spiegel aflas. Dus die draaide verkeerd als ze goed liep.

HAHA... ik heb hier nog eentje (op mijne zolder vermoedelijk) die niet alleen achteruit draait maar die bovendien de "12" onderaan heeft staan. Die kon ik alleen maar aflezen als ik veeeeel pinten gedronken had.  ;D

Rangeerduivel

Citaat van: Havoc op 29 oktober 2019, 12:57:43 PM
Mijn broer had vroeger een klok in "spiegelbeeld". Zag je enkel de tijd in als je die in een spiegel aflas. Dus die draaide verkeerd als ze goed liep.

Er hangt er net zo één in het café hier tegen mijn deur.
Een goed gegeven want ze dient steeds als uitvlucht als ik te laat thuiskom! ;D ;D ;D

;)

Johnnytrein

Klaas, je zou die klok evengoed 1 u stil kunnen zetten i p v achteruit te draaien
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Klaas Zondervan

De klok die niet achteruit gedraaid mag worden zet ik inderdaad een uur stil. Maar de andere draai ik gewoon terug, daar kunnen ze tegen.

SuSke

Citaat van: Johnnytrein op 29 oktober 2019, 15:57:11 PM
Klaas, je zou die klok evengoed 1 u stil kunnen zetten i p v achteruit te draaien

Ja, maar moet ge dan om 2u uit uw bed of om 3u om die klok stil te zetten?
En  hoe weet ge dat dat uur voorbij is als uw klok stilstaat?

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Citaat van: SuSke op 29 oktober 2019, 20:03:54 PM
En  hoe weet ge dat dat uur voorbij is als uw klok stilstaat?
Gewoon, tellen, tot 3600.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Klaas Zondervan op 29 oktober 2019, 22:38:54 PM
Gewoon, tellen, tot 3600.
een eenvoudiger en gemakkelijkere oplossing zou zijn van op een ander uurwerk te kijken om te weten of dat uur gepasseerd is  ;)

Klaas Zondervan

Dat kan niet, want die andere uurwerken staan ook stil. Je moet het wel consequent doen natuurlijk.
Een betere oplossing is om te stoppen met die flauwekul van zomer- en wintertijd. Dan kunnen Dirkjan en Bert ook rustig op de bank blijven zitten.