Weer met de stoomtrein van Mechelen naar Brussel? (Metro, 22 okt 2019)

Gestart door Michiel, 23 oktober 2019, 08:56:15 AM

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

De stoomtrein van Infrabel?  De krant schrijft weer wat hoor.  Weeral eens een journalist niet gehinderd door kennis van zaken.  De locomotief is eigendom van de NMBS en niet Infrabel en Infrabel moet de toelating geven om op het net te rijden.  De loc is intussen volledig in orde met de nodige systemen om conform te zijn met de seininrichting, maar de toelating "durven" ze "nog" niet te geven. 

Ik hoop dat de machine weer zal kunnen rijden tussen Mechelen en Brussel, maar dat kan nog wel even duren vrees ik.  De werken in het station van Mechelen zullen de zaak ook niet bespoedigen vermoed ik.

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michiel

Wat verder in het artikel staat dat een aantal veiligheidssystemen niet werken met deze stoomlocomotief zoals het automatisch sluiten/vergrendelen van de deuren. Daar zou een wetswijziging voor nodig zijn. Ik neem het ook met een korrel zout, waarschijnlijk weer een "klok en klepel"-verhaal.

Maar het zou wel geweldig zijn mocht deze stoomlocomotief weer op vrije rails rijden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

chef garde

In rijtuigen gebeurt het ontgrendelen en sluiten door de treinbegeleider, niet door de loc

Rangeerduivel

Citaat van: evan op 23 oktober 2019, 10:10:45 AM
Ik hoop dat de machine weer zal kunnen rijden tussen Mechelen en Brussel, maar dat kan nog wel even duren vrees ik.

Dat zou héél mooi zijn als dit zo ver komt, maar ik vrees dat de jeugd nog een extra spijbeldag per week gaat inlassen als de groenen dit te weten komen! ::) ::)
De "specialist terzake steekt het vuur al aan de lont in het artikel "De lokomotief spuwt rook..."!
;)

Metpetergaathetbeter

#5
Citaat van: evan op 23 oktober 2019, 10:10:45 AM
De stoomtrein van Infrabel?  De krant schrijft weer wat hoor.  Weeral eens een journalist niet gehinderd door kennis van zaken.  De locomotief is eigendom E
Evan ik denk sinds de opslitsing er velen niet meer weten wat wat is

rgp

Ach, vroeger zei men: "als ge niet meer weet van welk hout pijlen maken, open een cafe"; vandaag is het "als ge geen werk vindt en niet bij het OCMW terecht kunt, wordt dan journalist".

Roland

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

#8
Citaat van: Michiel op 23 oktober 2019, 14:08:22 PM
Ook in het Laatste Nieuws:
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/train-world-wil-ritjes-aanbieden-met-stoomtrein~aceaf758/

Dan hoef je maar de reacties (van de lezers) te lezen en daar heb je al wat ik in een vorige post schreef...

@ Wouter, met automatische deuren bedoelt men waarschijnlijk of de loc al dan niet perslucht/stroom genoeg kan leveren om die deuren automatisch te sluiten, al moet zo'n echte stoomrit dan wel geschieden met uit die tijd daterende rijtuigen, en daar sloot de laatst opstappende zelf de deur, onder toezicht van de conducteur uiteraard.
maar of dit systeem zal voldoen aan de huidige veiligheidsnormen is maar de vraag.
En een HLV 29013 met moderne M6 of M7 zal voor de meesten ook niet het ideale zijn mijgedacht! ::)

;)


evan

Citaat van: Rangeerduivel op 23 oktober 2019, 14:47:40 PM

Dan hoef je maar de reacties (van de lezers) te lezen en daar heb je al wat ik in een vorige post schreef...





Inderdaad.  Vandaar ik die dingen amper lees.  Die toetsenbordridders toch...  ;D
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Jappy

Het stond ook al in het artikel over Train World in het herfstnummer van Eisenbahn Romantik Magazin.

Vorig jaar heb ik Piet Jonckers van Train World geïnterviewd, daar staan ze wel te springen om terug met de machine de hoofdlijn op te gaan. In Maldegem met de machinisten gesproken, en het ligt inderdaad enkel maar aan een wetswijziging en de goodwill van de federale regering alvorens de loc terug mag rijden. Technisch is ze helemaal op punt.

Ik hoop dat het voor vorig jaar is. Het was in ieder geval leuk de machine dit jaar terug wat meer in de spotlight te zien staan.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

steamdriven

De plannen zijn inderdaad ambitieus. Alle nodige veiligheidssystemen zoals TBL1+ zijn geïnstalleerd, geloof zelfs dat alle pré-bekabeling voor ETCS er ook al op zit. Nu wacht men al een hele tijd op de handtekening onder het veiligheidsdossier van de minister maar die zit al een eeuwigheid in lopende zaken. Dat BDW en Di Rupo er dringend werk van moeten maken dus!  :P
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Jappy

Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn