Timmer på Dalsland... Ofwel, houtvervoer door Dalsland (S)

Gestart door Stedahult, 22 oktober 2019, 19:31:21 PM

Stedahult

Edegem was mooi. Nu is het tijd voor wat anders.

Dalsland, hout en grus per spoor (Dal-Västra Värmlands
Järnvag). De lijn loopt van Arvika tot Mellerud en is 158
km lang. De lijn verbind midden Zweden met Noorwegen
en was daardoor voor de Duitsers in de tweede
wereldoorlog erg interessant. Tegenwoordig eindigd de
lijn in Billingsfors om in Mellerud geëlektrificeerd verder
te gaan. Eind jaren '80 werd de lijn voor het
goederenverkeer gesloten. De museumtreinen van
de DVVJ (inmiddels een vereniging) reden nog tot
begin jaren '90 door. Nu is er alleen nog de mogelijkheid
om een draisine te huren, en jezelf het schuim op
de rug te trappen.

Ik heb ervoor gekozen om een stukje na te bouwen wat
op km 59.8 ligt. Kråkviken is een klein toeristen gehucht
waar je rustig met een bootje het meer kan bevaren. Het
stukje is best interessant omdat er in het verleden een
mobile creosoot installatie stond om bielzen te
inpregneren. Dit werd gedaan op een landtong tussen
twee meren in. Aan de andere kant van het spoor
(100m verderop) werd grus en makadam (ballast)
gewonnen. Dit allemaal voor het onderhoud van de
lijn. Het is hier knap heuvelachtig met hier en daar
een rotsformatie. Ook liggen er op strategische
plekken nog bunkers die tussen 1939 en 1941 zijn
aangelegd. Net voor Kråkviken staat een zogenaamde
Stridsvagnshinder. Een eenvoudig maar doeltreffende
manier om te voorkomen dat een  Duitse trein door
kon stoten richting Noorwegen (zwaar water en erts).
In de baan worden twee bunkers en de
stridvangnshinder gebouwd om het geheel hysterisch
verantwoord te laten zijn.



En natuurlijk is het landschap iets waar ik mij op uit
kan leven. Het geheel word zo.n 5,5m lang en 60cm
breed met hier en daar aan de publiekszijde een paar
uitstulpingen. We gaan achterom rijden zodat er lange
treinformaties kunnen rijden. De TMZ, TMY en ander
Nohab's staan gereed om met houtwagens en andere
zware lading het traject te nemen. Enfin... we gaan
doen en kijken of het in een jaar of twee gereed is.

Tijd voor plaatjes.





Deze watertoren word in vervallen toestand van 'echt'
hout gebouwd. Een Zweed was zo vriendelijk de
bouwtekening van het origineel beschikbaar te stellen.



Zo ziet het er tegenwoordig uit, desolaat spoor in de natuur.



Later meer!
Mvh. Steef

steamdriven

Dat. Wordt. Genieten!!!
Een verhaal, weer helemaal naar mijn zin.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Luc

 :) :) :)

Dit was in 2012 in Noorwegen, daar niet zo ver vandaan...





Oufti!

SuSke

Veelbelovend, ik volg.  ;D ;D ;D


@Luc, jullie lijken me wel wereldreizigers.  ;) ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

modelbaanHO

Jouw niveau van modelbouwen kennende wordt dit weer een prachtige baan.
Ik kijk er naar uit om dit draadje te volgen.
Dit keer is de naam van het baantje iets beter uit te spreken lijkt me :)
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

svvander

Värmland zeg je? Daar ben ik vorig jaar gaan Kanovaren. Prachtige streek. Ik zat in Ekshärad (Byns Camping). Spijtig genoeg geen treinen gezien, enkel water en rust. Ik volg dus ook.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ACFI

Vergeleken met dit is je Deens baantje wel heel druk.

Dit wordt een nieuwe aflevering uit het boek "Hoe modeleer je Ruhe & Stille".

Ik schuif mee op de eerste rij.

ACFI

Stedahult

Ach Steven, op deze baan is straks ook weer
te zien. Drie huisje, overweg, bunkers en de
mobiele inpregneer installatie met schuurtjes.

Ben nu wat aan het testen met omgezaagde
bomen. Er komt een stuk tussen wat eerder
is weg gezaagd en waar de natuur weer
langzaam hersteld. Dus net voor de nieuwe
aanplant. Zoals het in het echt ook gaat.

Citaat van: modelbaanHO op 22 oktober 2019, 23:12:29 PM
Dit keer is de naam van het baantje iets beter uit te spreken lijkt me :)

Deze is inderdaad weer normaal van de tong
te krijgen Luc 😁

Citaat van: Luc op 22 oktober 2019, 21:53:17 PM
Dit was in 2012 in Noorwegen, daar niet zo ver vandaan...

Daar gaan we volgend jaar even kijken Luc, zijn
er dan toch in de buurt.
Mvh. Steef

Stedahult

Qua gebouwen is het op de layout niet zo
dik gezaaid. Naast de watertoren staat er
een banvaktstuga. Een simpel Zweeds huisje
met een schuur ernaast.



Met de watertoren ben ik inmiddels begonnen.
Vriend Koerts heeft het houtwerk gelaserd, wat
straks latje voor latje gemonteerd word.
De latjes zijn 0,2 dik en in verschillende breedte
gemaakt zodat alles straks klopt.



Het hokje wat er naast staat is weggezakt.
Dus scheef gesneden zodat het wat echter lijkt.
In het hok mik ik later wat rommel neer.



Vandaag een huisje voor aankomende juni daar in
de buurt gehuurd. Zo word het wat makkelijker bouwen straks.

Morgen eens beginnen met bakken bouwen, het
is tenslotte vakantie...
Mvh. Steef

Stedahult

#10
Gisteren en vandaag de eerste bakken gemaakt.
Een derde is nu in ruwbouw klaar en kan na
schuren en plamuren voorzien worden van XPS
plaat. Zo te zien is, zit er een flinke puist aan de
voorzijde. Er komen er nog een paar, maar die
zullen veel minder diep worden. Ik had namelijk
een rand van de meren met strand en water
tegen de voorkant aan. De halfronde kanten
waren trouwens heel makkelijk te bouwen.



Ik gebruik XPS platen van 2 en 5 centimeter dik.
Daarna wat smeren met SculptaDaes.
Mvh. Steef

svvander

Van den Ikea? Om in het thema te blijven  :o ::) ;D Neenee, ziet er heel goed uit. Zou het ook zo mooi willen kunnen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Stedahult

Citaat van: svvander op 05 november 2019, 20:59:41 PM
Van den Ikea? Om in het thema te blijven  :o ::) ;D

;D

Nee, de poten zijn volgens het BNLS modulebaan
principe. En ze worden gebruikt voor de vorige
Zweedse baan die ook nog naar België komt.

Citaat van: svvander op 05 november 2019, 20:59:41 PM
Zou het ook zo mooi willen kunnen.

Dat kun je. Denk het goed door en neem de tijd
om je bakken recht en haaks te maken. In combi
met goede houtlijm krijg je iets waar je lang plezier
van zult hebben.
Mvh. Steef

Geert

Ik ben er nooit geweest. Dankzij jou kan ik de sfeer daar ook opsnuiven. Ik kijk uit naar het vervolg.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Jappy

Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn