minimale straal voor een Bemo h0e 3-asser?

Gestart door Havoc, 18 oktober 2019, 18:11:18 PM

Havoc

Ben hier vandaag aan het proberen om andere koppelingen op Bemo h0e 3-assers te monteren. Op zich geen probleem, maar ik heb kennelijk een probleem met de minimale radius waar deze wagons door kunnen.

Om te testen had ik hier even enkele N rails bovengehaald met de opdruk "R 192". Dus ik veronderstel een radius van 192mm. Daar krijg ik die dus niet door, niet met mijn nieuwe koppelingen, maar evengoed niet echt met de originele. Op zich geen ramp.

Maar als ik die over een PECO SL-491 wissel met een straal van 12" wil doen gaan, dan lukt het ook maar amper. En dan zitten we toch bij een radius van goed 300mm!

Ben even op de website gaan kijken, maar vind daar niet direct iets.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

Misterie opgelost denk ik. Het is niet de boogstraal van de wissel die het probleem is. Zelfs met de middelste as eruit gehaald loopt het nog mis.

Als ik de wissels probeer, dan loopt het maar op 1 soort mis: de middelste versie. De hele korte en lange wissels gaan prima. Ook de Y-wissel. Blijkt mis te lopen op de afstand tussen het puntstuk en de vleugelrail. Bij de lange wissel is het geen probleem omdat de straal daar groot genoeg is. En bij de hele korte is die afstand groter dus ook geen probleem. Maar de middelste heeft EN de kleinste afstand EN de straal is kleiner (dan van de lange wissel).

Zie niet direct een manier m die aan te passen. Zal dus het sporenplan moeten herdoen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

stoomlokje

wielen op dezelfde as iets korter bij elkaar plaatsen?

Havoc

Neen, denk niet dat dat gaat helpen. Het is de wielflens die blokkeert en dan het puntstuk oploopt. Maar eens proberen kan geen kwaad natuurlijk.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

De strijkrail hoort er voor te zorgen dat de flens niet op het puntstuk loopt.
Als dat niet gebeurt, is je wielstel inderdaad wat te breed (of de strijkregel ligt niet dicht genoeg bij de rail)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Oplossing voor de wissels gevonden. Zowel de afstand van de vleugelrail tot het puntstuk als van de strijkrail tot de afbuigende rail moeten groter. Geen hopen, 0.3mm is voldoende om zonder horten en stoten en vooral zonder ontsporen een drieasser er te doen doorgaan. Foto:



Links de originele wissel die steeds ontspoort.
Midden een wissel waar langs de 2 kanten 0.3mm afgefreesd is. Probleem is dat er daar niet veel plastic strijkrail overblijft.
Rechts is de plastic strijkrail weggesneden en dan een nieuwe van een stuk N spoor gemaakt en op de plaats gelijmd.

Dat rechtse ziet er eigenlijk beter uit, denk dat ik het allemaal zo ga doen. En de strijkrail van het rechte spoor ook vervangen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Goed idee, Johan.
Ik heb die plastieken strijkregels altijd wat vreemd gevonden. Waarschijnlijk goedkoper voor de fabrikant ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw