Peco code 55 rails combineren met andere merken

Gestart door catweazle, 27 september 2006, 13:17:23 PM

catweazle

Hallo allemaal,

Na 25 jaar eindelijk weer eens tijd en ruimte om aan een spoorbaan te beginnen. Wat is er allemaal veel veranderd in die tijd...prachtig.
Dit keer gaat het een N baan worden gezien mijn beschikbare ruimte. Een beetje research leverde mij op dat Peco mooie rails heeft in N namelijk de code 55 types. Nadeel is wel dat er geen bochten beschikbaar zijn.
Bochten leggen met flexibele rails lijkt mij een enorme klus waar toch wel wat ervaring bij benodigd is en die heb ik niet meer.
Gezien het feit dat de meeste bochten op mijn nieuwe baan uit het zicht gaan liggen vroeg ik mij af of deze Peco code 55 rails gecombineerd kan worden met rails van een andere fabrikant welke wel standaard bochten levert of levert de hoogte van de rails dan problemen op

Roderik

Hahaaa!!! Een nieuwe N-spoorder.
Dag Catwaezle, welkom op hier.

Ik combineer bij mijn proefbaan verschillende merken. Peco, Arnold, Lima en Minitrix. Deze zijn aan mekaar te koppelen, maar het is niet altijd even eenvoudig. Waar je vooral moet op letten is dat het uiteinde van de spoorstaven gelijk is. Soms steekt de ene spoorstaaf verder uit dan de andere. Ik plaats vanavond een fotootje met meer uitleg.

Bij mijn definitieve baan komt alles in Peco 55.

Wat dat bochten leggen betreft: dat valt echt mee. Als je je daar met 1 flexirail op oefent, heb je binnen de kortste keren de truuk in de vingers hoor.
Always be modelling!

amest

citaat:
Geplaatst door Roderik

Wat dat bochten leggen betreft: dat valt echt mee. Als je je daar met 1 flexirail op oefent, heb je binnen de kortste keren de truuk in de vingers hoor.



En wat is de truk??

Zoek dit zelf ook te doen, moet ik ergens op letten?

Begin normaal over een maandje denkk ik , ook in N.

Ben nu nog aan het beslissen welk systeem (rorco multimaus of mobile station) ik ga nemen.  En wacht ermee tot na de modelexpo in Mechelen vandaar

grtz
Arvid
groeten,

Arvid

Roderik

De truuk voor het leggen van bochten zit hem in je plan. Ik heb een 1op1 afdruk gemaakt van mijn plan en met kalkeerpapier dat nauwgezet overgetekend op de onderplaat of de kurk. Zo kan je bij het bouwen je bochten mooi mee volgen. Je kan bij het overtekenen kiezen voor het volgen van een van de spoorstaven of voor de zijkant van de dwarsbalken.
Als ik rails leg, dan leg ik eerst de bochten. Een recht stuk rail kan je qua lengte veel makkelijker aanpassen.

Als je er bovendien voor zorgt dat je flexirail langer is dan de lengte die je nodig hebt om je bocht te maken, dan voorkom je bij de overgang tussen een bocht en een recht stuk dat je een knik krijgt. In tegenstelling tot andere merken kan je bij Peco 55 de rail mooi plooien en buigt ze uit zichzelf niet opnieuw recht.

Je kan ook kiezen voor een hulpmiddeltje om bochten te maken en dat zijn de mallen van Tracksetta. Deze gebogen plastieken regels leg je tussen de twee spoorstaven en zo maak je op een handigere wijze een perfecte bocht. Wat ook een oplossing kan zijn is een "plooi-regel". Dit is plooibare vierkanten staaf die architecten en ontwerpers gebruiken om curves over te zetten  van 1 tekening naar een andere. Vind je in "de betere tekenmateriaalwinkel"
Always be modelling!

amest

Bedankt,

dacht gebruik te maken van minitrix rails waaronder veel 'flexen'. Maar deze zouden terugveren? Dat kan wel vervelend zijn...
En de Peco blijven mooi staan als je ze plooit?

Arvid
groeten,

Arvid

Roderik

Yep !!! Vraag anders in een modelspoorzaak of je ze allebei eens mag proberen. Het verschil is hemelsbreed.
Always be modelling!

amest

groeten,

Arvid

ysbeer

Juist het terugveren van flexrails is het grote voordeel.
Als je de rail aan een zijde vast zet,dan kun je een prachtige bocht neer leggen die zeer soepel verlopt absoluut zonder knikken.
Rail die stijf buigt,geeft nooit zo een mooi resultaat.

wim ysbeer

INFO

Er is gewoon speciaal gereedschap voor om de flexrails in de juiste vorm te houden, Peco zal dat ongetwijfeld zelf ook leveren.

Kijk op www.conrad.nl naar dit bestelnr 217734
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Michiel

Ik ben in de verleiding gekomen om voor de zichtbare delen van de baan peco code-55 rails te gebruiken (In het schaduwstation liggen al Fleischmann rails). En dus, om terug te komen op de code-55 discusie, heb ik nog een paar vraagjes.

- denderen de flenzen van oudere modellen niet over de railschoenen?
- bestaan er overgangsstukken om van code-80 naar code-55 te gaan?

groetjes,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Roderik

De enige loc die daar bij mij problemen mee had, was een heel oude P?ko bolle neus. Verder nooit problemen gehad.
Wat het overgangstuk betreft, kan ik je niet direct verder helpen.
Always be modelling!

staf-n

Ja... nu het we toch over Peco code 55 hebben: heeft er iemand ervaring in de wisselaandrijving van een Engelse E390F of E380F[?]Hiermee bedoel ik om het geleidend hartstuk te polarisen. Als wisselaandrijving dacht ik aan zelfbouw (geheugendraad)of met de nieuwe van Viessmann, de Memo-tec[?] Is ook op basis van een geheugendraad en als ik het goed voor heb zit daar zelfs al een decoder in of vergis ik mij? Iemand daar al met geexperimenteerd?
Groetjes[:)]
Staf