Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

gebroken chassis

Gestart door Valentijn, 13 oktober 2019, 19:38:55 PM

Valentijn


Van een Trix lok is het chassis gebroken ter hoogte van de bogie.
Heeft iemand ervaring met dit te lijmen?  Met welke lijm? Of een andere suggestie om dit euvel op te lossen?

Valentijn
Groeten Valentijn - Loskaai - Okegem - Innes Mill - Luxor Sugarcane Valley - Cubana

59erke

Probeer eens Pattex Extreme Repair, heb ik een aantal jaren geleden ook gebruikt om het chassis van een oude Marklin te lijmen.

https://www.hubo.be/nl/p/pattex-repair-extreme-alleslijm-20g/101219.html
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Arnaudmarklin

Hebt u een foto van de gebroken châssis ?
HO 3R - HOe - HOm - Intellibox

Peter

Inderdaad, een foto zou belangrijk kunnen zijn.
Normaal gesproken breken chassis niet zomaar, dus in het ergste geval zou het kunnen dat je
chassis aan Zinkpest lijdt wat niet te herstellen is en het model enkel door een nieuw chassis kan hersteld worden
Met vriendelijke groeten
Peter

Valentijn


Aan zinkpest zat ik ook te denken, maar ik denk het niet.

IMG_9505 by valentijn, on Flickr
Groeten Valentijn - Loskaai - Okegem - Innes Mill - Luxor Sugarcane Valley - Cubana

Peter

#5
Ik denk nog steeds dat het zinkpest (beginnende ??) is want drie breuken is wel heel veel, en Märklin/Trix heeft in het verleden ook met dat fenomeen te maken gehad. Over welk model spreken we?
Als het enkel het chassis is zou ik informeren wat een nieuw kost, want ik vermoed dat de kost nogal zal meevallen, want ik vrees dat je met drie breuken je een hoop ellende op de nek haalt, doordat die gelijmde naden vrij bij het minste terug gaan breken.
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

Van hoe hoog is die gevallen? Zinkpest lijkt me dat niet. Aan het uiterlijk te zien zijn het brosse breuken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SuSke

Zinkpest geeft niet alleen breuk, maar eerst blaasvorming en verpoedering. De verpoedering kan je nog proberen wegsteken met een laagje verf, maar de blaasvorming niet.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Alberke

Zinkpest, ongetwijfeld. Begint met (lichte) vervorming.
Plakken gaat niet, toch niet gewoon aan elkaar , misschien met verstevigingsstukjes, maar dat breekt toch ergens anders.
Beste raad is dus nieuw chassis zoeken.

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Klaas Zondervan

Ik zie op de foto helemaal niks van zinkpest. Als er echt zinkpest in zou zitten dan zou de laklaag er niet zo strak uitzien. Het ding is gewoon gebroken omdat het gevallen is. Ik zou het aan elkaar lijmen met tweecomponentenlijm.

PhantomRC

Volgens wat ik kan zien is er een verzwakking ontstaan bij het gieten van het stuk en dat is zichtbaar onder de vorm van een luchtbel uiterst links. Daar zal waarschijnlijk de eerste breik zijn ontstaan bij de val ... de rest is gewoon gevolgd.
Mijn kennis qua elektriciteit/electronica is zo goed als ... NUL :-( ... allé ja ... op 21/12/2019 schat ik het op 15% ... ik vorder :-) :-) :-)
Lid van niks. :-)

Alberke

Persoonlijk heb ik nog nooit succes gehad met het lijmen van dit soort metaal, zinkpest of niet. Maar dat kan aan mij liggen natuurlijk  ;D
Een versteviging aanbrengen kan helpen. Een dun plaatje over de breuk indien mogelijk, en een goede lijm.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Klaas Zondervan

Ik zou het lijmen met Bison kombi metaal. De verbinding wordt dan bijna zo sterk als het oorspronkelijke metaal.

Dirky

Citaat van: Alberke op 15 oktober 2019, 09:42:24 AM
Persoonlijk heb ik nog nooit succes gehad met het lijmen van dit soort metaal, zinkpest of niet. Maar dat kan aan mij liggen natuurlijk  ;D
Een versteviging aanbrengen kan helpen. Een dun plaatje over de breuk indien mogelijk, en een goede lijm.

Is een beetje hetzelfde probleem als het verlijmen van aluminium. N.a.v. een ander draadje hier op 't forum i.v.m. aluminium<>cyano, heb ik mijn cursus van Agoria "structureel verlijmen van aluminium" boven gehaald en er wordt geen enkel moment gesproken van cyano's. Wel duidelijk dat alle lijmen die OK zijn, beestig duur zijn. De klassieke Bison/Velpon/... dingen in doe-het-zelf zaken komen niet in aanmerking.
Perfect reinigen, primer erop die de oxidatielaag neutraliseerd, en de betere 2K lijm. Dat MOET blijven plakken. :)

dani

kan je niet eens proberen met een 2K epoxy ?  Je gaat wat moeten "opbouwen" maar misschien lukt het wel.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.