Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Baanverlichting

Gestart door robboxxx, 13 oktober 2019, 19:36:02 PM

PeterVG

De door Martin gebruikte ledbatten heb ik eveneens als baanverlichting gehangen. Dit omdat ze voor een beperkt budget veel licht geven met een laag verbruik. De prijs was voor mij belangrijk omdat ik uiteindelijk zowat 80m baan moet gaan verlichten. De flikkeringen zijn inderdaad een probleem wanneer je beeldmateriaal wil maken met een smartphone. Dit filmpje heb ik gemaakt met mijn samsung, oordeel zelf of dit voor jouw een probleem is.

https://youtu.be/DOgrQz5bkj0

Wanneer ik fotos maak met een spiegelreflex of met mijn videocamera dan heb ik geen last van flikkeringen omdat ik dan de lichtparameters kan aanpassen. Wat ik zou afraden zijn ledstrips. Ze geven veel te weinig licht naar mijn smaak om details op een modelbaan mooi te laten uitkomen.
Een zeer goed alternatief zijn ledpanelen. De prijs daarvan is intussen ook flink gezakt.

Michiel

Citaat van: Martin Welberg op 17 oktober 2019, 18:09:54 PM
Citaat van: Michiel op 16 oktober 2019, 18:52:45 PM
Ik ben waarschijnlijk de enige die problemen had met het fotograferen van een aantal met battens verlichtte banen in Leuven. Vals alarm dus.
(Canon sx130is)
Is het ook echt op de foto's te zien of is het alleen het scherm. Mijn iPhone Xs flikkert ook wat in het scherm maar schiet strakke foto's
Ik heb toen van elke scene een 5-tal fotos genomen met knipperend scherm. Alle 5 fotos zijn verschillend geworden, sommingen erg donker en een beetje wazig, anderen overbelicht, maar van de 5 was er meestal wel eentje redelijk aanvaardbaar. Van een paar scenes waren alle fotos onbruikbaar. Men heeft geen controle over hoe de foto zal zijn tijdens het knipperen.

Maar nogmaals, blijkbaar is er in het algemeen geen probleem, en is het enkel mijn fototoestel dat problemen heeft met Batten leds. Ik heb het ondertussen verkocht, maar nog geen ander gekocht.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Martin Welberg

Zal eens een filmpje schieten met mijn iPhone. Maak veelal 4K filmpjes op 24fps en ervaar daar eigenlijk weinig problemen. Zal de fps eens aanpassen om te kijken wat het doet. Bij ons zit alles rond de 50Hz en daar gaat het vaak fout. Staat je telefoon of camera op wat US achtige standen dan flikkert het wat meer.

Dirky

'k Heb het al veel aangehaald op 't forum; het flikkeren bij video-opnames heeft niets te maken met 50Hz of 60Hz maar met de schakelfrequentie van de schakelende voeding. Goedkope kleine LED-drivers hebben amper afvlakcondensatoren en dat zorgt voor "zwevingen" bij de video-opnames. Duurdere LED-drivers zijn deftig afgevlakt en die hebben nooit problemen.

Je zal dus met goedkope LED-panelen/verlichtingstoestellen vaak problemen hebben als je maar één paneel hebt. Als je meerdere panelen hebt zullen die storingen nooit synchroon lopen en dus niet zichtbaar zijn. (mochten die afhankelijk zijn van de 50Hz, zouden die storingen wel gelijk lopen)

En b.t.w., LED strips zijn tegenwoordig al verkrijgbaar met ca. 10000lm per meter. Die moeten dus niet onderdoen...

robboxxx

Martin. Bedankt voor de link. Nog even een vraag: ik heb je baan wel eens gezien en weet dat ze mooi uitgelicht is. Hoeveel wat zijn je bakken?

Martin Welberg

Heb 2 batten op 70cm diepte..bakken zijn 120cm breed.

ronaldk

Ik zou ook eens gaan kijken naar complete ledpanelen. Dun, groot oppervlakte en goed geprijsd. Die zijn wat minder zwaar dan de ledbattens.

SuSke

#22
Ik vermoed dat het net andersom is. Die led battens wegen amper iets. Die panelen hebben een hele kader in alu.

Een foto van een led batten:



en degene die ik heb liggen (90cm - 30W - 4000K - 2490 lm) wegen 250 gram inclusief bevestigingsmateriaal.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.