Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Baanverlichting

Gestart door robboxxx, 13 oktober 2019, 19:36:02 PM

robboxxx

Hallo allen

Laats was ik in de bouwmarkt en daar zag ik ledstrips die je zelf kunt inkorten of verlengen. Dat zou heel handig zijn om mijn baan mee te verlichten maar ik ben een leek op dat gebied. Warm wit-koud wit, dat snap ik nog. Maar daar houd het zo'n beetje mee op. Hoe weet ik of zulke strips genoeg licht geven enz. Is er iemand de er ervaring mee heeft?

Met groet,
Rob
Maastricht

Gerolf

Ik heb er wel wat ervaring mee  ::)
Er bestaan verschillende versies, de één heeft meer lichtopbrengst dan de andere...
Dat hangt af van de gebruikte leds (type 5050 of ...) en het aantal leds per meter.
De verkoper geeft meestal wel specificaties over de lichtopbrengst

Vaerwegh Dok (volgende week te bewonderen op onze MTD-expo in Edegem) heeft ledstrip-verlichting
3x3 strips achter elkaar: telkens warmwit, koudwit en rgb, en dat geeft voor een baandiepte van 80cm meer dan voldoende  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

robboxxx

Oké, bedankt voor je antwoord. Weet je misschien ook hoeveel des per meter jullie gebruikT hebben en welke leds?

SuSke

Onder de fries van VAERWEGH DOK zittten Ledstrips van deze reeks
Dus 5050 Leds 300/5m.
Ook onder het bovenste schaduwstation zijn deze geplaatst om het onderste vak te verlichten en dat geeft een hoop licht.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

robboxxx

Bedankt. Hier kan ik iets mee. Ze zijn ook nog eens erg goedkoop. Mooi meegenomen.

Martin Welberg

Hmm, ben van de ledstrip afgestapt en plemp er 240V led battens onder..zee van licht, kijk maar eens op platen van Leuven waar Floris en ik tegenover elkaar stonden..

Michiel

Wel mee opletten, want veel van die goedkope Led battens knipperen hevig, en fotos nemen, of filmen is bijvoorbeeld onmogelijk. Op de Expo 2018 waren een aantal modelbanen niet te fotograferen wegens te hevig geknipper van de led battens. Proberen en testen voor je er 50 van koopt en inbouwt.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Martin Welberg

Ligt echt aan de instellingen van je camera...ik heb er hier geen last van met mijn Panasonics op 4K/25fps..

Martin Welberg

En Floris schiet toch ook echt fijne foto's met die goedkoopste battens die er zijn boven zijn baan..

evan

#9
Dat van dat flikkeren is inderdaad echt geen argument...

Heb hier Battens en panelen op verschillende projecten en nergens last van geflikker.  Noch op video noch op foto met Diverse smartphone en Cameras.
De Battens en Panelen zijn snel geinstalleerd, netjes afgewerkt behoorlijk voordelig en het geeft een zeer homogeen licht.

Succes

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michiel

 Ik ben waarschijnlijk de enige die problemen had met het fotograferen van een aantal met battens verlichtte banen in Leuven. Vals alarm dus.
(Canon sx130is)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

robboxxx

Citaat van: Martin Welberg op 16 oktober 2019, 14:23:58 PM
Hmm, ben van de ledstrip afgestapt en plemp er 240V led battens onder..zee van licht, kijk maar eens op platen van Leuven waar Floris en ik tegenover elkaar stonden..

Martin. Heb je een link naar de door jou gebruikte bakken?

Peter

mijn baantje is nogal aan de kleine kant (ong. 320 x 120 cm) en wordt verlicht door slechts 1 dubbele buislamp, die zelfs op meer dan een meter van mijn baantje verwijdert is, en toch heb ik, volgens mij, duidelijke en goed verlichte foto's. (geen daglicht van buiten)
Mijn foto toestelletje  is "slechts" een Nikon Coolpix S2550 van 85,00 euro (ongeveer een jaar of 8 geleden)

Een dagopnome

DSCN4155-2 by Peter Verlooy, auf Flickr

En een nachtopname

PB090002 by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Martin Welberg

Citaat van: robboxxx op 17 oktober 2019, 13:14:02 PM
Citaat van: Martin Welberg op 16 oktober 2019, 14:23:58 PM
Hmm, ben van de ledstrip afgestapt en plemp er 240V led battens onder..zee van licht, kijk maar eens op platen van Leuven waar Floris en ik tegenover elkaar stonden..

Martin. Heb je een link naar de door jou gebruikte bakken?

https://www.ledlichtdiscounter.nl/led-batten-licht/?source=adwords&gclid=EAIaIQobChMI0JSzk9Wj5QIVEs53Ch39GAoKEAAYASADEgIeRfD_BwE

Martin Welberg

Citaat van: Michiel op 16 oktober 2019, 18:52:45 PM
Ik ben waarschijnlijk de enige die problemen had met het fotograferen van een aantal met battens verlichtte banen in Leuven. Vals alarm dus.
(Canon sx130is)

Is het ook echt op de foto's te zien of is het alleen het scherm. Mijn iPhone Xs flikkert ook wat in het scherm maar schiet strakke foto's