Kortsluiting op wissels

Gestart door Alberke, 08 oktober 2019, 17:25:50 PM

Michiel

#15
Het blijft vrij vaag over de omstandigheden wanneer er kortsluiting optreedt. Maar mijn ervaring is dat het bijstellen van de wielafstand tot NEM afstand veel van dergelijk problemen verhelpt.

En het blijft een beetje speculeren waar en waarom er soms kortsluiting optreedt. Mijn speculaas is dat de flenzen van de wielen soms tegen de zijkant van de open tong slepen. Deze open tong heeft de tegengestelde polariteit, waardoor er kortsluiting optreed. Een afdoend middel is met een slijtvaste harde lak (trappenlak, botenlak,...) tegen de zijkant van de open tong een laklaag aan te brengen. Een dag laten drogen, en klaar.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Citaat van: Michiel op 11 oktober 2019, 10:24:38 AM
Mijn speculaas is dat de flenzen van de wielen soms tegen de zijkant van de open tong slepen.
Die speculaas lijkt me helemaal niet verkeerd. Bij een wagen die kortsluiting veroorzaakt even de wielafstand controleren. Blijkt die volgens NEM te zijn, dan zoeken naar andere oorzaken.

Ronald

Sorry, niet goed gelezen. Roco wissels zouden eigenlijk probleemloos moeten zijn. Oplossing zou mijn gegeven link zijn om ze digitaal-vriendelijk te maken. op die manier kunnen ze geen kortsluiting meer geven. Nog een keer :) : www.wiringfordcc.com


ronaldk

Hoi,

Even een vraag welk Roco railsysteem gebruik je? Roco Rocoline zonder bedding, oud of nieuw, Geoloine? Want dan is pas goed vast te stellen wat een slimme oplossing zou kunnen zijn.

Daarnaast: De z21 is heel erg snel met kortsluiting. Dus een heel klein beetje sluiting dan springt hij er al uit. Veel andere centrales zijn minder gevoelig. Als het goed is kan je de z21 nog wel iets via de software aanpassen op het gebied van kortsluiting.

Groet Ronald.