Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Kortsluiting op wissels

Gestart door Alberke, 08 oktober 2019, 17:25:50 PM

Alberke

Met een nieuwe opstelling in gedachten  heb ik even een ovaaltje rond de tafel gelegd met een paar wissels. Allemaal Roco.
Als een wagon met 4 of zes assen over de wissel gaat heb ik kortsluiting, maar niet altijd! Vlug of langzaam maakt geen verschil. Iemand een idee?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Snobby Crash

Beste,

Rij je digitaal of analoog?
Indien je digitaal rijdt zal je waarschijnlijk je puntstuk van je wissel moeten
polariseren. Afhankelijk hoe de wisselspanning is, moet je het puntstuk ook
telkens omwisselen. Het is bij roco line niet altijd nodig om het puntstuk te polariseren,
maar omdat je met 6-assers gaat rijden, is het mogelijk dat het middelste wiel de
wisseltong raakt van het tegenovergestelde spoor... en zo je kortsluiting krijgt..
Hopelijk kan je aan mijn uitleg uit...

Gr Geert

raf

ik rij analoog en heb ook de puntstukken gepolariseerd
denk niet dat het verschil maakt of je analoog of digitaal rijd

in ieder geval na polarisatie was het probleem opgelost

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

Bij korstsluiting op wissels eerst even de wielafstanden checken. Als deze niet goed staan, is de kans op kortsluiting een stuk hoger.

Ik ken de Rocowissels niet, maar in het algemeen kunnen er problemen van kortsluiting ontstaan bij de sporen die naar mekaar toe lopen net nabij het puntstuk. Sporen met tegengestelde polariteit liggen er heel dicht bij elkaar. Wielen met een breed en vlak loopvlak kunnen de afstand tussen de twee sporen overbruggen. Of, flenzen kunnen met hun buitenkant net het overliggende spoor aantitsen. Met normale normwielen en goed ingestelde wielafstand zou dit echter geen probleem mogen zijn.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Citaat van: Michiel op 08 oktober 2019, 19:15:37 PM
in het algemeen kunnen er problemen van kortsluiting ontstaan bij de sporen die naar mekaar toe lopen net nabij het puntstuk. Sporen met tegengestelde polariteit liggen er heel dicht bij elkaar. Wielen met een breed en vlak loopvlak kunnen de afstand tussen de twee sporen overbruggen. Of, flenzen kunnen met hun buitenkant net het overliggende spoor aantitsen.

Dit probleem heb ik ook bij wissels van Piko A-gleis, en de boosdoeners zijn daar hoofdzakelijk loc's van LSModels, vooral bij zeer langzaam rijden, als een loc snel rijdt is de kortsluiting voorbij vooraleer de centrale dat "beseft" of reageert... bij andere merken dan LSM doet zich dat minder dikwijls voor.

;)

Ronald

Citaat van: Snobby Crash op 08 oktober 2019, 17:52:03 PM

Rij je digitaal of analoog?

Dat maakt helemaal niets uit... bij digitaal zal de sluiting alleen eerder gedetecteerd worden en kortsluiting veroorzaken. Bij analoog duurt dat iets langer of blijft bij wat gevonk.

Citaat van: Michiel op 08 oktober 2019, 19:15:37 PM
Ik ken de Rocowissels niet, maar in het algemeen kunnen er problemen van kortsluiting ontstaan bij de sporen die naar mekaar toe lopen net nabij het puntstuk. Sporen met tegengestelde polariteit liggen er heel dicht bij elkaar. Wielen met een breed en vlak loopvlak kunnen de afstand tussen de twee sporen overbruggen. Of, flenzen kunnen met hun buitenkant net het overliggende spoor aantitsen. Met normale normwielen en goed ingestelde wielafstand zou dit echter geen probleem mogen zijn.

Je wissels DCC vriendelijk maken. Tips zijn te vinden op www.wiringfordcc.com , deze site is van Allen Gartner. Als je dat doet behoren bovengenoemde problemen definitief tot het verleden  8) ;)

Snobby Crash

Citaat van: Ronald op 08 oktober 2019, 20:49:26 PM
Citaat van: Snobby Crash op 08 oktober 2019, 17:52:03 PM

Rij je digitaal of analoog?

Dat maakt helemaal niets uit... bij digitaal zal de sluiting alleen eerder gedetecteerd worden en kortsluiting veroorzaken. Bij analoog duurt dat iets langer of blijft bij wat gevonk.

Principieel maakt dit inderdaad niet veel uit, maar beiden veroorzaken een kortsluiting, alleen gaat je analoge trafo er niet direct uit, maar je centrale wel !  Dus is er wel degelijk een GROOT verschil tussen analoog of digitaal rijden he !

Snobby Crash

zolang we van Alberk, die de vraag stelden niet weten of hij analoog of digitaal werkt kunnen we blijven gissen naar zn probleem he !

;-)

Rangeerduivel

Citaat van: Snobby Crash op 09 oktober 2019, 12:04:30 PM
zolang we van Alberk, die de vraag stelden niet weten of hij analoog of digitaal werkt kunnen we blijven gissen naar zn probleem he !

;-)

Bij mijn weten heeft hij een Ecos II, en hij plaatst ook decoderkes in zijn loc's, dus, raad eens...? ;D

;)

ceuleer

Op een Ecos kan je de kortsluitingstijd instellen, zodat het iets langer duurt voor de centrale uitschakelt.
Dus een beetje vonkende wielen, maar de trein rijdt verder.

Klaas Zondervan

Citaat van: Snobby Crash op 09 oktober 2019, 12:04:30 PM
zolang we van Alberk, die de vraag stelden niet weten of hij analoog of digitaal werkt kunnen we blijven gissen naar zn probleem he !

;-)
Zoals Ronald al schreef, dat maakt niks uit. Een kortsluiting is een kortsluiting. Het enige verschil is dat een digitale booster daar wat schichtiger op reageert dan een trafo. Maar ook bij analoog wil je dit niet hebben.

Ronald

Citaat van: Snobby Crash op 09 oktober 2019, 12:03:25 PM

Principieel maakt dit inderdaad niet veel uit, maar beiden veroorzaken een kortsluiting, alleen gaat je analoge trafo er niet direct uit, maar je centrale wel !  Dus is er wel degelijk een GROOT verschil tussen analoog of digitaal rijden he !

Dat schreef ik dus.......

Citaat van: Klaas Zondervan op 10 oktober 2019, 15:39:55 PM
Zoals Ronald al schreef, dat maakt niks uit. Een kortsluiting is een kortsluiting. Het enige verschil is dat een digitale booster daar wat schichtiger op reageert dan een trafo. Maar ook bij analoog wil je dit niet hebben.

Precies :)

Alberke

Sorry, had even wat andere zorgen.
Digitaal, en op mijn "proefopstelling" heb ik een z81 aangesloten. Op de oude baan met de Ecos heb ik hetzelfde probleem maar niet zo snel. En dat zijn Fleischmann profi sporen.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Ronald

Je zult de z21 bedoelen ;) Tja, en Profirail... er is al veel over geschreven. De ene zweert erbij, de ander vervloekt het. Ik heb er geen ervaring mee en kan jou daarin niet helpen.

ERVIN

@Ronald , zijn " oude" baan heeft Fleischmann Profi rails , nu heeft hij het over Roco wissels die problemen veroorzaken.

Ik heb nog nooit een korstsluiting op mijn Profi wissels gehad , met geen enkele loc of wagon van welk merk dan ook ( behalve marklin.  ;D )