Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Gestart door Michiel, 06 oktober 2019, 10:53:42 AM

Michiel

Ik ben verrast door de bijval en interesse door velen voor dit project, zelfs in schaal N. Dit draadje wordt relatief druk gelezen voor nog vrij weinig constructieve activiteit. Het blijkt toch dat de Beneluxtreinen toch heel wat sympatie wegdragen. Leuk is dat!  :)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

VBS

Zo leuk ,dat ik zou zeggen maak er een mooi artikel van voor in ons lijf blad !!!
Ga zo voort ,ook ik als niet N spoorder [vroeger wel] blijf dit volgen !!
Bert.
Modeltreinen met Belgische sfeer ...

Michiel

Goeie foto's maken tijdens de werkzaamheden is de dooddoener bij mij om er een artikel van te maken. Mijn fotowerk is ondermaats voor een kwaliteitsblad als MSM. Ik heb het ooit geprobeerd, maar mijn foto's blijven erg slordig overkomen in drukwerk.

Onze HLE 25.5 is relatief lang voor een BoBo, en een perfect chassis in N vinden is niet evident. Zeker niet een chassis met draaistellen met bladveren, want de meeste locomotieven hebben zeer prominente spiraalveren. Uiteidenlijk heb ik gekozen voor het chassis van een ÖBB 1042; een al wat ouder model van Arnold dat nog voor redelijke prijs te vinden is. De kap van de HLE 25.5 is dus vrij lang, maar de overhang voor- en achteraan is ook vrij groot. Zodoende past dit chassis nog betrekkelijk goed kwa as-afstanden, hoewel tussen de draaistellen net iets meer ruimte had mogen zijn. De kap op de foto zit nog veel te hoog. Ik zal de kap langs binnen nog wat moeten aanpassen opdat het vlot over het chassis past.



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Jappy

Dat lijkt me best een kort chassis voor de 25. Ga je dat nog aanpassen?

Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Michiel

Het chassis is inderdaad iets te kort, maar het is niet makkelijk om een langer chassis te vinden in N. Onze 25.5 bleek toch een stuk langer dan de meeste andere BoBo locomotieven, en in N is het heel lastig een langer chassis te vinden. Ik ga het chassis zelf niet aanpassen. Dat is te moeilijk, en zou verkeerd bestede moeite zijn. Indien het chassis me echt niet bevalt, wordt het weer zoeken naar een ander, een langer. Maar welke dan?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Jappy

Als ik eventjes mee help brainstormen, zou het mogelijk zijn een andere BoBo te zoeken, en daar dan de zijkanten van het onderstel te vervangen voor het nabootsen van de bladveren? Ik kan me inbeelden dat dat niet zo voor de hand liggend is, maar misschien wel een piste die interessant is.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Metpetergaathetbeter

er zijn toch nog modelspoorders die 23,25,25.5 in N bouwden wat hebben zij gebruikt? :-\

Michiel

Over het algemeen werd een chassis van een NS 1600 (ex-SNCF type  ? ) aangeraden. Ietjes langer chassis (maar nog te kort), met zeer aparte draaistellen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Kan iemand me helpen aan de as-afstanden van de beneluxlocomotief 25.5? Ik kan het negens op internet vinden, en zoek een beter passend onderstel voor de kap. Met dank bij voorbaat!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

#54
Ik kan dat ook niet vinden. Maar er zijn wel een paar plaatjes met een recht zijaanzicht. Aangezien de lengte over de buffers bekend is zou je de asafstanden kunnen opmeten en uitrekenen.

<edit> toch iets gevonden: https://www.lijn58.be/RollendMaterieel/HLE/Reeks%2025/Reeks%2025.5.html

Michiel

Bedankt Klaas! Ik ken de site, maar vond 'm niet met de sleutelwoorden. Ik kan weer verder.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Ik vond deze site nadat ik ergens had gezien dat het laatste bewaarde exemplaar (2551) bij TSP staat.
Zoeken op 'tsp 2551' bracht me op dit spoor.


Michiel

Bedankt Rudy!

Na een paar uur zoeken naar afmetingen van as-afstanden van verschillende locomotieven die ook in schaal N makkelijk te verkrijgen zijn, heb ik een mogelijke kandidaat gevonden. De BR 243 heeft vrij goed overeenkomende afmetingen kwa asafstanden. De aankleding van de draaistellen (veren, stangen, aspotten...) is niet echt hetzelfde (beter dan de SNCF 7200/NS 1600 loc, ook kwa afmetingen), maar het blijft hoe dan ook een compromis. Dit is dus het model waar het om gaat (Arnold), nu nog een occasie zien te bemachtingen...


(foto: catawiki)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Graag gedaan,
'k Heb ondertussen ook weer iets bijgeleerd...nl een pdf-bestand delen! ;D

;)