Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Gestart door Michiel, 06 oktober 2019, 10:53:42 AM

Michiel

Thanks Gerolf  ;)

De kap van het stuurstandrijtuig is van hars (of iets dergelijks), en heeft hele dikke wanden. Met grof schuurpapier werden de wanden langs de binnenkant dun geschuurd. Het chassis werd ook een beetje aangepast opdat de kap over het chassis past. Vooral voor- en achterkanten hadden wat zaagwerk nodig. Jammer genoeg blijkt de kap een kleine centimeter te kort, maar dat mag de pret niet drukken. Maar met wat bluf en camouflagewerk zal dat wel in orde komen. Voorlopig ziet het zo uit, maar verder, schuur- en snijwerk moet het geheel onderling nog beter laten aansluiten.



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Geert

#31
Veel Respect voor dat fijn werk van jou Michiel.

Meer van dat. (Lees en met foto's  ;) )


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Michiel

#32
Zo had ik het ook begrepen hoor, Geert.  ;)  En om op je vraag in te gaan, zijn hier een paar fotos van de werkzaamheden:

  • inkorten van de as met 1 mm
  • vlak vijlen van de as
  • dunner schrapen van de zijwanden ter hoogte van de draaistellem om meer draai-ruimte te creëren
  • de twee staafjes op het draaistel met 1mm inkorten (let op, breken snel af)
  • de bovenkant van all draaistel-uiteinden versmallen en verlagen om meer draai-ruimte te geven
Rijtesten zullen moeten uitwijzen of er voldoende draairuimte is voor de draaistellen na montage.











groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Michiel,
Ik blijf dit draadje volgen.
Je zal nog wel wat werk aan dat stuurstandrijtuig hebben, maar ik ben er zeker van de het perfekt in orde zal komen (je kennende)
Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

ik stel mij enkel de vraag als je je uitvoering 1974 probeert te maken of de Belgische wagons I4 geen grijs (aluminium kleur) dienen te hebben.Ik dacht dat dat blauwe dak van veel later was maar ik kan mij vergissen ! :-\ :-X

Metpetergaathetbeter

Ik was zo vrij het eens op te zoeken en ja het lijkt juist te zijn mijn veronderstelling Door het toegenomen verkeer konden de speciaal voor de Beneluxtrein gebouwde serie treinstellen de vraag niet meer aan. Besloten werd een aantal trekduwcomposities samen te stellen. Hiervoor werden een zestiental rijtuigen type A4 omgeschilderd in de kleuren van de Beneluxtrein en geschikt gemaakt voor inzet op deze treinverbinding. Het betrof de A9-rijtuigen 11301 - 11308 alsook de A4B6-rijtuigen 13201 - 13208. Vanaf 1974 werden ze in NS-blauw met gele deuren en een doorlopende gele band rond de ramen geschilderd. Aanvankelijk hadden deze rijtuigen een grijs dak, later werd het dak blauw geschilderd. Bij het in dienst treden van het nieuwe Beneluxmaterieel werden deze rijtuigen ook omgeschilderd in de oranje livrei C1.

Michiel

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 02 november 2019, 18:56:04 PM
ik stel mij enkel de vraag als je je uitvoering 1974 probeert te maken of de Belgische wagons I4 geen grijs (aluminium kleur) dienen te hebben.Ik dacht dat dat blauwe dak van veel later was maar ik kan mij vergissen ! :-\ :-X
Je hebt gelijk, Peter. LS-Models produceert de beide uitvoering, maar deze modellen zijn uiterst zeldzaam. Toen ik dit koppel rijtuigen via een hint aangeboden zag, heb ik niet getwijfeld (behalve voor de prijs), alhoewel het niet de '74 uitvoering betrof. Het dak grijs schilderen zal zeker nog gebeuren.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Het Minitrix onderstel dat ik gebruik voor het stuurstandrijtuig is al pakweg 50 jaar oud, uit de jaren '60. Het is vrij grof van afwerking (niet zo erg) en staat een goeie 2mm te hoog op de wielen. Dat laatste zal een hele uitdaging worden om goed te krijgen. Kan ik het chassis 2mm lager krijgen, én goed rijdend? Dat is afwachten...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter


Michiel

#39
Dat is zeker een optie, maar voorlopig ben ik nog met "destructieve middelen" bezig (draaistel-assen korter afnijden) om de handel op gelijke hoogte te brengen. Het chassis van het stuurstandrijtuig een nu goeie millimeter gezakt. Genoeg om op ongeveer gelijke hoogte te komen als de Fleischmann plan W rijtuigen. Het is nog niet helemaal in orde, want het chassis is iets naar beneden geplooid door de druk van de kast op het frame. Dat komt wel goed. Ik moet ook nog de kast met een 4-tal millimeter verlengen op één of andere manier, en dan restauratiewerkzaamheden, want de kast ziet er vrij gehavend uit...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Citaat van: Michiel op 04 november 2019, 11:18:51 AMIk moet ook nog de kast met een 4-tal millimeter verlengen op één of andere manier, en dan restauratiewerkzaamheden, want de kast ziet er vrij gehavend uit...

Als de kast al erg gehavend is, zou ik eerder het onderstel proberen inkorten ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Floris

tja, ziet er uh.... uitdagend uit om van die kast wat deftigs te maken. Eindeloos vijlen en schuren tot je denkt dat ie goed is, dan dun in de primer zetten om te controleren en waarschijnlijk nog eens zo lang schuren en plamuren... Nouja, als t niet lukt staat ie altijd nog op shapeways.
https://www.shapeways.com/product/QNFECEDEH/plan-d-stuurstand?optionId=90806986
maar goed, qua onderstel aanpassen, zou zelf de bufferbalken afzagen en aan de kast lijmen, dan het onderstel voor en achter de "bak" in het midden doorzagen en gewoon de delen waar de draaistellen aan zitten wat hoger plaatsen, zodat ze verder in de kast verdwijnen. Eventueel de bak nog wat inkorten, als je mazzel hebt kun je er precies een trap tussenuit zagen.  ;)

Michiel

Die kast is inderdaad niet geweldig, maar een kast van Shapeways in schaal N zal ook veel schuurwerk vragen om de ribbels weg te krijgen (heb er geen ervaring mee). En als uitdaging en leermoment vind ik het wel leuk werk: zien wat ik er nog van kan bakken. Ik zou wel liefst de kast verlengen, om tot schaallengte te komen van het rijtuig, want nu ziet het er in verhouding met de andere rijtuigen een beetje gedrongen uit, alsof jullie in H0 volle lengte rijtuigen zouden mengen met de ingekorte rijtuigen.

Het idee met de buffers spreekt me wel aan.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Floris

Nou was dat stuurstandrijtuig ook daadwerkelijk een paar meter korter dan de andere rijtuigen in die trein, dus een beetje apart oogt t altijd wel.... Maar ben heel benieuwd wat je ervan bakt!

just4fun

Ik vind dit een gedurf-mooi project.
En blijf dit graag lezen.
Toitoi!
Paul