Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Benelux Trek-Duwtrein '74 in schaal N

Gestart door Michiel, 06 oktober 2019, 10:53:42 AM

Michiel

Bedankt Gerolf. De fotos zijn verhuisd, en hoop dat ze nu zichtbaar blijven.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Jappy

Ik ben benieuwd hoe je dit gaat realiseren, zeker nu de HLE22 samen met al dat andere mooi spul van Shapeways is gehaald. Zelf iets in elkaar klungelen met plasticard en karton? Veel succes alvast met het verzamelen van de rijtuigen!

Trouwens.....Volgens mij waren er nog geen HLE22 eloks in het Brussel van de jaren '20. ;)
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Metpetergaathetbeter


Michiel

Een samenvatting van de zoektocht dezer dagen. De volledige samenstelling van deze trein is te vinden in een of andere vorm. Sommige makkelijk, andere als half-fabrikaat, maar voor alle rijtuigen en de locomotief is er op z'n minst een werkbasis vindbaar.

De locomotief
Een paar kappen van de HLE 25.5 zijn voorlopig nog te bestellen via Stéphane Demaegdt, medewerker van het vroegere MTE te Blankenberge. De HLE23 kappen op Shapeways zijn niet meer beschikbaar, maar naar vermoeden zullen deze kappen via een andere producent weer op de markt komen, maar er is nog geen melding wanneer. Sporadisch zijn er nog kappen te vinden van de HLE 25.5 en HLE 23 op veilingsites, of bij collega modelbouwers, maar die zoektoch kan vele maanden duren. Hoe dan ook, een HLE 25.5 zal een vrij grote modelbouwinspanning vragen om ze klaar en rijvaardig te krijgen.

De Plan W rijtuigen
Occassies van de plan W rijtuigen zijn heel dikwijls te vinden op bekende veilingsites, voor meestal vrij redelijke prijzen. Fleischmann artikelnummer 8155 is een Benelux plan-W rijtuig in vroege uitvoering. Normaal heeft men maar twee of drie rijtuigen nodig voor een typische samenstelling.

De I4 rijtuigen
LS Models heeft twee sets uitgebracht van de I4 rijtuigen in Benelux uitvoering. Artikelnummer 72013 was de vroege uitvoering met grijs dak, en 72014 de latere uitvoering met blauw dak. Beide sets zijn uiterst moelijk te vinden en meestal onredelijk duur. Look-alikes van duitse oorsprong, omgeschilderd in Benelux livrei, kunnen mogelijk dienen als tijdelijke place-holders. vb Fleischmann rijtuigen met artikelnummers 8110 en 8111.

Het stuurstandrijtuig
Het Arnold plan-D rijtuig (artikenummer 3680-010) is in feite een plan-K. Maar het blijft een bruikbare werkbasis voor doorwinterde knutselaars. Maar dit rijtuig is wel vrij lastig te vinden aan een redelijke prijs. Op Shapeways is een interessante kap beschikbaar van het stuurstandrijtuig. Daar is natuurlijk ook wel veel werk aan om ze inzetbaar te krijgen. Voor schuchtere modelbouwers kan men bij "Bisschop Modelbouw" eens polsen voor een kant-en-klare versie op basis van de Shapeways kap.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Driesel

#19
Michiel,

Een mooi projectje.
Hierbij de ervaringen die ik reeds heb met hetzelfde project.

Locomotief reeks 25.5

Inderdaad, Stéphane heeft nog enkele kappen liggen. Mijn model is ook een giethars-kap uit dezelfde mal. Het model is mooi, maar de wanden van het afgietsel zijn redelijk dik. Je zal nog veel werk hebben om er een passend chassis onder te krijgen. Zelf heb ik er een onderstel van een Fleischmann 218 ondergestopt.
Van het Nederlandse N-specials vind je ook af en toe een loc 25.5: het betreft hier eigenlijk een Roco reeks 59 die omgespoten is en waar een panto op is gemonteerd!


Je kan zien dat ik mijn model jaren geleden met een borstel geverfd heb

I4-rijtuigen

Zoals je reeds hebt aangehaald mooi in model omgezet door LS Models. Bijna niet meer te vinden, en indien wel aan hoge bedragen. De wagens zijn zeer gedetaileerd, maar hebben jammergenoeg geen goede rijeigenschappen.

Rijtuigen Plan W

Gemaakt door Fleischmann. Maar vergeet deze modellen maar: het zijn Duitse 'Silberlingen' waarvan het dak, de ramen en de draaistellen aangepast zijn. Bij recentere producties heeft Fleischmann nog de moeite gedaan om de treeplanken aan te passen. Maar de zijwanden en de raam-indeling kloppen niet. En het rijtuig staat (zoals de meeste Fleischmanns) 'te hoog op zijn poten'. Dat valt vooral op naast de I4-rijtuigen van LS.

Stuurrijtuig

De Arnold plan K-rijtuigen zijn moeilijk te vinden en men vraagt er ook veel geld voor. Ik heb er ooit één gevonden voor de ombouw naar een stuurrijtuig, maar dat was onbegonnen werk. De raam-indeling dient volledig veranderd te worden. Ik ben dan ooit aan een giethars-kap uit Nederland geraakt, maar die beviel me ook niet. Ik ben dan maar zelf aan de slag gegaan om een stuurrijtuig te tekenen en te laten printen in 3D. Laat maar weten of je interesse hebt in een ongeschilderde kap.


Achter het stuurrijtuig een 'plan W' van Fleischmann

steamdriven

Stéphane Demaegdt is mijn collega en ik zie hem meerdere keren per week. Moest het nodig zijn kan ik steeds een vraag of een boodschap doorgeven.

Veel succes met het project, Michiel.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Michiel

#21
Hoi Dries. Ik heb een kap bij Stephane besteld. Ik snap uit jouw verhaal dat het nog niet zo evident is om een goed rijdend model ermee te verkrijgen. Maar ik zal m'n best doen.

In verband met de rijtuigen van Fleischmann, dat het aangepaste Silberlingen zijn, dat wist ik wel, en dat ze iets te hoog op de poten staan, daar valt wel wat aan te doen, denk ik. En, dat zal ik zeker eens proberen.

Dat de LSM I4-rijtuigen geen goede rijeigenschappen hebben, zal ook wel een oorzaak hebben. Dat ga ik ook onderzoeken.

Ik heb een kap van een stuurstandrijtuig overgenomen. Ik weet niet wat ik moet verwachten. Ik wacht op de ontvangst van de zending.

Ondertussen heb ik de eerste plan W van Fleischmann ontvangen. Het startsein is gegeven.


groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#22
Vandaag ontving ik een stuurstandrijtuig plan D uit hars. Ik heb het nog niet van dichtbij bekeken, maar zo van ver lijkt het heel redelijk. Er lag meteen ook een tweede Fleischmann plan W naast. Beetje bij beetje worden alle basis elementen verwacht.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#23
En een dag later ontving ik deze LS-Models Benelux I4 rijtuigen (72014). De kleuren zijn wat vreemd: het blauw te blauw en het geel niet gelijk tussen streep en deuren, de raamhoeken te rond, en de rijeigenschappen schijnen ronduit slecht, maar ze kosten wel 4x de prijs van een goed model van elk ander merk. Eigenlijk niet correct, maar kijk, ik heb er toch ook voor betaald. Ik ben een even grote ezel als alle andere LSM kopers om die balachelijke bedragen te blijven betalen voor ondermaatse kwaliteit. Ik denk dat dit mijn eerste en meteen laatste LSM rijtuigen zullen zijn, of ze zouden ze me aan een normale prijs moeten aanbieden.

Op de tweede foto is duidelijk te zien dat de Fleischmann  plan W rijtuigen te hoog op de wielen staan, makkelijk 1 mm.



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#24
Vandaag ontving ik de kap de locomotief; de NMBS reeks 25.5. Na wat rondzoeken lijkt een chassis van een Arnold ÖBB 1042 een kandidaat te zijn als aandrijving. De draaistellen lijken redelijk op elkaar, met bladveren ipv de meer gebruikelijke spiraalveren. De ÖBB 1042 is wel 11mm korter dan onze 25.5.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Jappy

Je zoektocht naar geschikte modellen gaat een stuk sneller vooruit dan ik gedacht had! Waar komt de kap voor de reeks 25.5 vandaan als ik vragen mag?
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Michiel

#26
De kap komt van Stéphane Demaegdt, medewerker van het vroegere MTE te Blankenbergen. Ik geef je z'n email adres per PM.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

't Heeft even geduurd, maar heb ondertussen een onderstel ontvangen dat zou kunnen dienen als basis voor het stuurstandrijtuig. Ooit zal het klaar zijn...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Verlagen van Fleischmann Plan W rijtuigen
De Fleischmann Plan W rijtuigen staan te hoog op de wielen. Of beter, de kast staat te hoog op de draaistellen. Dit is te verhelpen. Het is mogelijk om de kast ongeveer 1 mm lager te krijgen door de plastiek staafjes onder de kast wat in te korten. Men zal dan ook de binnenkant van de kastwanden en de buitenkant van de draaistellen moeten bijwerken opdat de draaistellen voldoende draai-vrijheid hebben.

De eerste foto toont de situatie voor de aanpassing. Let onderandere op de buffers. De kast van de Fleischmannrijtuigen staan net iets meer dan 1 mm te hoog ten opzicht van de LS-Models I4 rijtuigen.


Op de volgende foto is het eerste Plan W rijtuig verlaagd. De gele lijn loopt nu vrij mooi door, en met kan zien dat het tweede plan W rijtuig een beetje hoger is. Ook is hier opvallend hoe "fout" de blauwe kleur van de LS-Models I4 rijtuigen zijn.


Op deze foto met verlaagde plan W rijtuig is te zien dat de buffers bijna op dezelfde hoogte staan. De kast zou nog ietsje lager mogen, maar de bewegingsvrijheid van de draaistellen is nu al erg beperkt. Eerst testrijden en zien dat de trein niet ontspoort door de beperkte draai-vrijheid van de draaistellen.


En zo ziet de reeks rijtuigen eruit na het verlagen van de Fleischmann  plan W rijtuigen; een stuk homogener.


groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw