Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

bouw van een Panier kit VT303 in H0e

Gestart door Havoc, 05 oktober 2019, 13:28:48 PM

Havoc

Enkele jaren geleden op Eurospoor gekocht omdat ik absoluut een railbus op mijn (toekomstige) smalspoorbaan wou. Het is een messing kit van John Panier voor een VT303 railbus.



Het is de eerste keer dat ik me aan een messing kit waag. Omdat ik nu toch enkele weken thuis zit en wel in beweging moet blijven maar niets serieus mag doen ga ik die eens aanpakken. Het is eens iets anders dan achter de pc zitten.

Ik zou wel ervan willen profiteren om enkele zaken te updaten. Ledjes ipv lampjes bvb. En ook de aandrijving. Die motor lijkt iets van de jaren '70 dus heb ik een Tomytec onderstel gezocht met bijna dezelfde wieldiameter en as afstand (het scheelt hem enkele tienden mm). Eenmaal verstopt achter de schorten en diep onder de wagenkast en alles in het zwart geschilderd ga je daar niets meer van zien. Ga ook lijm gebruiken ipv solderen. Heb wel soldeer met verschillende smeltpunten in huis (740-145-298) maar voel me daar toch niet zo zeker mee.

Enige probleem (nu ja...) is het schilderen. Dat is absoluut niet mijn ding.

(EDIT: het is geen VT133 maar een 303... geen idee hoe ik die door elkaar gehaald heb)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Peter

Johan
Ik heb reeds veel metalen (DJH, Weinert, Günther enz.) gebouwd
Een goede raad
Voor het schilderen eerst HEEL goed ontvetten.
Een goede grondverf gebruiken en zowel de grondverf als de toplagen airbrushen
Voordeel is dat je dunnere lagen verf hebt en dus geen fijne details bedekt.
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

Peter, mag ik dan vragen welke grondverf je gebruikt? Ik heb al wat gezocht maar vind geen eenduidig antwoord. Op engelse forums hebben ze het meestal over "etching primer" maar als je dan verder leest of de MSDS zoekt dan zijn dat meestal gewone primers. Ook zijn er die zeggen eerst gewoon "etsen" met aijzijnzuur en dan schilderen met gewone primer. Ik heb hier Lasonal 1K etch primer staan die ik voor staal en alu gebruik. Maar geen idee of dat voor messing gaat werken. Misschien eerst eens op een stukje afval proberen?

Ben nu bezig de Tomytec aandrijving in te passen en dat lukt verbazingwekkend goed! Lijkt ervoor gemaakt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Peter

Ik heb tot nu altijd die van Weinert gebruikt. (let wel enkel voor metaal en Nitro verven.
heb ook al een paar keer de gewone Humbrol mat  (lichtgrijs) genomen met eveneens uitstekend resultaat.

In het verleden die van DJH gebruikt maar ik vermoed dat die niet meer te krijgen is.
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

#4
Heb bij Weinert grondverf en de kleuren besteld, alles ineens. Ben ik tenminste zeker dat er geen problemen optreden tussen grondverf en kleur. Ga eerst de bodem in grondverf zetten voor ik verder doe want als daar van alles moet inklikken dan is het beter als dat al gedaan is.

Het zal de originele aandrijving worden. Die steekt iets minder in het passagierscompartiment dan de Tomytec. Zal later wel eens voor een andere motor kijken.

Ondertussen al wat onderdelen aan het rechten. Die dingen zijn soms zo krom als een hark!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

Snap er niks meer van. Als er mensen met meer ervaring met zo'n kits een idee hebben, ik hoor het graag.

In de handleiding staat dat je de fronten misschien wat moet "bijbuigen". Die zijn reeds rond gebogen en moeten enkel nog enkele gaten krijgen en lipjes wegvijlen. Ok, maar wat is de referentie? Probleem is dat er niets is waarvan de ronding overeenkomt.

Er is het front en de bestuurdersconsole die ertegen moet komen. Maar die zijn héél verschillend:


Als ik dan de bestuurdersconsole vergelijk met het plafond:

Dat lijkt te kloppen.

Maar als ik het front met het plafond vergelijk:


Langs de andere kant als ik front met dak (voorgevormd/diepdruk en niet te bewerken) met het plafond en front vergelijk:


Dan lijkt het front wel te kloppen met het dak terwijl de console en het plafond overeen komen. De breedte van het front lijkt ook best te kloppen met de breedte van de vloer. Als ik het front ronder plooi zoals de console, dan gaat de kast te smal worden vrees ik.

Is dat altijd zo met die kits? Dit lijkt echt amateuristisch werk. Maar die dingen zijn verdorie niet goedkoop, dan zou je toch wel beter verwachten. Zeker een beter plannetje.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Peter

#6
Zelf nog geen Panier model gebouwd, maar wordt op Duitse forums toch goed onthaald.
Het is natuurlijk geen Weinert model dat uitstekende modellen produceerd, .....maar zelfs bij hen gebeurt het dat een onderdeel niet past en bijgewerkt of geruild moet worden.
Neem eens kontakt op met Panier en beschrijf je probleem. Dat model wordt trouwens nog steeds geproduceerd

http://www.carocar.com/html/m_1070.html
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

Moed in 2 handen gepakt, schietgebedje gezegd en eerst gaatjes van 0.3mm geboord. En dan lijmen... Denk dat ik de volgende keer soldeer. Enfin, je hebt nooit genoeg klemmen en winkelhaken. Afwachten of het met epoxy beter gaat dan met superlijm.

Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

Dit is gewoon een ramp. Ondertussen zijn de deuren en de fronten al een keer of 4 gelijmd en telkens als je dat ding oppakt valt er wel iets af. Maakt niet uit of het epoxy of superlijm is. De overlap is gewoon te klein om enige sterkte te hebben. Het front en de deur overlappen amper 0.5mm over een lengte 10mm. En het is dan nog niet helemaal vlak.

Ergste is dat de hele kap daarna met de fronten moet bevestigd worden op het chassis. Dus dat randje moet de boel houden.

Ga metalen klemmen zoeken en solderen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

OK, terug uit elkaar gehaald (niet moeilijk, eens kwaad naar kijken) en die gaat een doos in tot ik op pensioen ben of zo.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rangeerduivel

#10
Citaat van: Havoc op 17 oktober 2019, 16:43:01 PM
OK, terug uit elkaar gehaald (niet moeilijk, eens kwaad naar kijken) en die gaat een doos in tot ik op pensioen ben of zo.

Niet zo vlug opgeven Johan...
begin eens uw raakvlakken te vertinnen, daarna in te smeren met flux en ze tegen elkaar te positioneren tegen een houten blok. (Die metalen winkelhaak loopt met je warmte weg)
Probeer ook te zorgen dat niets je werkstuk raakt ter hoogte van de te solderen vlakken (afvloeien van warmte)
Eerst wat opruwen met glasvezelstift alvorens soldeersel aan te brengen, eventueel uit de naden geperst soldeer is achteraf gemakkelijk te verwijderen met diezelfde glasvezelstift.
Een glasvezelstift laat ook geen sporen na als het stuk geschilderd is.
Je kan gerust harskernsoldeer èn flux samen gebruiken, je tin kan maar vloeibaar genoeg worden...
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwip5pXNxqPlAhXBblAKHXhsAKMQFjAAegQIAhAB&url=https%3A%2F%2Fwww.gotron.be%2Fglasvezelstift-voor-het-reinigen-van-printen.html&usg=AOvVaw3C7VveaS5fvlfGXxIrz36C
Het tegen te solderen stuk kan je tijdens het warmen eventueel aanduwen met een niet warmtegeleidend voorwerp (potlood oid, een ouderwetse passer met naald is ook handig om mee te duwen, je hebt zeer weinig raakoppervlak en toch kracht daarmee.)
Citaat van: Havoc op 17 oktober 2019, 11:47:54 AM
Ga metalen klemmen zoeken en solderen.
Bedenk ook dat metalen klemmen de o zo nodige warmte laten afvloeien.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=13&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjDmsqLyKPlAhWLEVAKHZu_BWwQwqsBMAx6BAgIEA4&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3Db2zLUrKxRaI&usg=AOvVaw0QjJf3nF1tfagS4S7bZMyI

Zorg dat je soldeerbout zwaar genoeg is, anders gaat het wachten vervelen... ::)
Je kan ook weerstandsolderen overwegen!

Accessoires in gegoten messing kleef je best met een goeie gel-secondelijm, maar dan pas op het eind nadat je het werkstuk niet meer moet opwarmen.Wat oefening is vereist, begin met niet al te grote raakvlakken en je zal zien
ééns vertrokken zal je aan je pensioen niet meer denken... ;D ;D

;)

NB; Ik zou voorstellen om te komen helpen maar Galactic Sector ZZ9 Plural Z Alpha is wat ver te rijden....

Havoc

Hey Rudy, bedankt voor het advies, maar tot nu toe was ik aan het lijmen. En dat loopt mis met deze kit. De overlappende vlakken zijn gewoon niet groot genoeg om te lijmen.

Solderen zal wel lukken. Dat ik dan die blokken niet moet gebruiken is evident, niet alleen voor de warmte, maar dat gaat die blokken ook geen goed doen! Heb verschillende soorten soldeer in huis en flux maar ik heb een nieuw soldeerbout en enkele grotere stiften besteld zodat ik dit en de elektronica uit elkaar kan houden. Ga ondertussen enkele hulpstukjes maken in hout/MDF. Dat stuk UHMWPE met die rand in gefreesd was heel handig om te lijmen. Iets soorgelijks in MDF zal even goed van pas komen om te solderen.

Opruwen gaat niet meer nodig zijn! Denk dat ik die dingen ondertussen al een keer of 5-6 afgeschuurd heb. :o Straks zit ik door het metaal.

Omdat ik nu het huis niet uit mag zl het enkele weken zijn voor ik verder kan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Floris

Voor wat betreft het al dan niet buigen van t front enzo... bak de kap zo strak mogelijk in elkaar, want dat ga je zien, dus maak alles pas op het dak, het interieur is laatste prioriteit. Of de stuurtafel wel of niet aansluit op de wand ziet later toch niemand. Mijn opzet voor treinstellen en rijtuigen van dit soort is eigenlijk om ze "onder het dak" te bouwen, dus dak vast aan de kast en het onderstel steek je dan los van onder in de kast. Zo zitten alle eventuele beroerde passingen aan de onderkant of in het interieur verborgen.

Heb een beetje het idee dat de kit daar ook al voor ontworpen is: stuurtafel is opzettelijk teveel gekromd zodat je die gewoon in het midden aan het front kan vastzetten en je dan verder geen passingsproblemen hebt. Ga je als ontwerper proberen de stuurtafel en het dak exact dezelfde kromming te geven terwijl ze op verschillende manieren geproduceerd zijn dan krijg je kans op afwijkingen waardoor je t model nooit fatsoenlijk in elkaar krijgt.

Wat schilderen betreft, eerste om naar te zoeken is een primer die fatsoenlijk op metaal hecht. En ja, op ongeveer elke spuitbus met primer staat dat t geschikt is voor metaal, meestal betekent dat dat t wel ongeveer 10 minuten wil blijven zitten zolang je er niet met je nagel aankomt. Kwestie van een hoop verschillende bussen proberen. Weet nu dat bouwmarkthuismerkrommel (sencys) wél wil hechten, allerlei duur speciaal spul krab je er zo vanaf. (Ik weet dat je voorlopig nog niet aan verf toe bent, maar kan me zo voorstellen dat er een railbusvormig gat in de muur ontstaat als je t ding straks gespoten hebt en je met t afplaktape alle verf er weer af trekt, dus in de tussentijd eens wat bussen primer her en der vandaan trekken en testen kan geen kwaad)

succes! Ben zelf bepaald geen messingheld dus respect als je zo'n karretje netjes gebakken krijgt  ;)

Havoc

Citaat van: Floris op 19 oktober 2019, 14:46:34 PMGa je als ontwerper proberen de stuurtafel en het dak exact dezelfde kromming te geven terwijl ze op verschillende manieren geproduceerd zijn dan krijg je kans op afwijkingen waardoor je t model nooit fatsoenlijk in elkaar krijgt.

Wat schilderen betreft, eerste om naar te zoeken is een primer die fatsoenlijk op metaal hecht. En ja, op ongeveer elke spuitbus met primer staat dat t geschikt is voor metaal, meestal betekent dat dat t wel ongeveer 10 minuten wil blijven zitten zolang je er niet met je nagel aankomt. Kwestie van een hoop verschillende bussen proberen. Weet nu dat bouwmarkthuismerkrommel (sencys) wél wil hechten, allerlei duur speciaal spul krab je er zo vanaf. (Ik weet dat je voorlopig nog niet aan verf toe bent, maar kan me zo voorstellen dat er een railbusvormig gat in de muur ontstaat als je t ding straks gespoten hebt en je met t afplaktape alle verf er weer af trekt, dus in de tussentijd eens wat bussen primer her en der vandaan trekken en testen kan geen kwaad)

Wel, daar heb je overschot van gelijk! Het dak is diep getrokken, het front in een mal geplooid en het plafond en vloerplaat geëtst. Ben dus ook van de fronten grotendeels afgebleven, enkel wat bijgeplooid zodat het resultaat (de bak) over de vloerplaat gaat. En plamuur voor de console te doen "passen" is ondertussen ook toegekomen. Wacht nu op een soldeerbout want mijn goeie voor elektronica ga ik daar niet voor gebruiken (ander soldeersamenstelling en flux).

Ik heb nu primer van een fabrikant van zo'n messing kits. Dus dat lijkt ok. We zullen zien, maar Peter hierboven heeft daar ook goede ervaring mee. En dan hebben we het nog niet over de werking tussen primer en lak! Heb prima grondverf voor staal. Maar zet daar acryl over en die valt er af als je er naar kijkt.....
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

Gisteren was de nieuwe soldeerbout toegekomen en vandaag eens geprobeerd om verder te doen dit ineen te steken met solderen ipv lijmen. VEEL gemakkelijker! En het blijft in elkaar als je er naar kijkt!

Eerst de deur erin gezet. Randjes vertind met gewoon loodvrij harskernsoldeer voor elektronica (smelt bij 217 °C). Dan de deur op zijn plaats gesoldeerd. Dan het frontje vertind. Daarna een uur of 2 bezig geweest om wat hulpstukjes te knutselen (en vooral achter goeie stukjes hout en de accuboor te zoeken :( ). En dan de fronten er tegen met soldeer dat smelt bij 145 °C en wat flux.





Voor een eerste poging om zo'n kit te bouwen ben ik best tevreden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.