Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Max. snelheid regelen bij Lopi

Gestart door Rangeerduivel, 03 oktober 2019, 17:30:37 PM

Rangeerduivel

Dat je het merk van een decoder kan uitlezen met de Ecos dat wisten wij al (CV8-waarde 8 ), maar is het ook mogelijk om te zien welke versie het is (bvb een V3.0 of een V4.0?)
het lukt mij nl niet om de max. snelheid van een LSModels 1306 te regelen dmv CV5.
De lichtfunktie vooraan en achteraan werken perfect, enkel nu nog max snelheid.
Alle andere instellingen zijn gelukt maar ik kan op de Ecos niet zien welke de parameters zijn van de decoder
Bij de V3.0 is dat 0-64
bij de V4.0 is dat echter 0-255
Wie weet dat vast te stellen met de Ecos(ik heb geen lokprogrammer)
Er zijn wel plannen om de decoder onder handen te nemen tijdens het (drukke opendeur)weekend met de locprogrammer, maar als dat mogelijk zou zijn fiks ik dat liever zelf, al was het maar om er uit te leren...

;)

Ronald

64 als max ingeven, gebeurt er niets is het de nieuwere die tot 255 gaat. Gewoon proberen.

bellejt

CV7 uitlezen en kijken of hij boven 68 staat.Zowel dan is het eenn V4.Eronder V3 of lager.

Rangeerduivel

Citaat van: Ronald op 03 oktober 2019, 17:43:38 PM
64 als max ingeven, gebeurt er niets is het de nieuwere die tot 255 gaat. Gewoon proberen.
Citaat van: bellejt op 03 oktober 2019, 17:56:16 PM
CV7 uitlezen en kijken of hij boven 68 staat.Zowel dan is het eenn V4.Eronder V3 of lager.

Bedankt voor de tips
Ik doe er morgen mee verder...

;)

nmbssncb

Het beste is:

1) Maximum snelheid CV05 op de hoogste waarde 255 instellen
2) Forward trim CV66 instellen op de correcte snelheid vooruit (met meetwagen of snelheidsmeting op rollerbank)
3) Reverse trim CV95 instellen op de correcte snelheid achteruit (met meetwagen of snelheidsmeting op rollerbank)

Voordelen:

1) Er wordt gebruikt gemaakt van het complete "maximum" snelheidsbereik (255)
2) Het corrigeert mechanische verschillen in vooruit en achteruit rijden.


Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

Rangeerduivel

Citaat van: nmbssncb op 04 oktober 2019, 11:35:06 AM
Het beste is:
2) Forward trim CV66 instellen op de correcte snelheid vooruit (met meetwagen of snelheidsmeting op rollerbank)
3) Reverse trim CV95 instellen op de correcte snelheid achteruit (met meetwagen of snelheidsmeting op rollerbank)

Willy,
Bedankt voor de hulp, maar bovenstaande tip's zijn voor mij al Chinees,
Bij gebrek aan kennis van al die dingen moet ik mij beperken tot het wijzigen/aanpassen van CV's 1, 3,4, 5, 6,8, 29 en 54.
Een meetwagen heb ik niet, een rollenbank wel, die dient bij mij tevens als programmeerspoor.
Ik heb nog één en ander geprobeerd, en met CV5 nu op waarde 180 rijdt hij nog steeds iets te traag naar mijn goesting.

Een hogere waarde instellen lijkt hij precies niet te "aanvaarden" en bij het invoeren van waarde 63 in CV 5 kruipt hij met een slakkegangetje vooruit.
Ik zal dan toch verplicht moeten wachten op de lokprogrammer morgen, maar dat geef ik dan in handen van iemand die er veel beter van op de hoogte is

Bedankt aan iedereen voor het meedenken

;)

PietB

Citaat van: Rangeerduivel op 03 oktober 2019, 17:30:37 PM
(ik heb geen lokprogrammer)
Dat hoeft geen probleem te zijn je kunt op je pc de programmer software plaatsen.
En dan de instellingen zo zetten als je ze wilt hebben.
Daarna exporteer je de waarden naar een  cv-lijst.
Dan krijg je een ascii bestand met alle waarden die behoren bij jouw instellingen.
Die je dan weer met de ECOS in je decoder kunt zetten.
Beetje omslachtig maar zonder programmer goed te doen.

grt Piet.

Rangeerduivel

Citaat van: PietB op 04 oktober 2019, 15:23:12 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 03 oktober 2019, 17:30:37 PM
(ik heb geen lokprogrammer)
Dat hoeft geen probleem te zijn je kunt op je pc de programmer software plaatsen.
En dan de instellingen zo zetten als je ze wilt hebben.
Daarna exporteer je de waarden naar een  cv-lijst.
Dan krijg je een ascii bestand met alle waarden die behoren bij jouw instellingen.
Die je dan weer met de ECOS in je decoder kunt zetten.
Beetje omslachtig maar zonder programmer goed te doen.

grt Piet.

Ik weet dat je het goed meent Piet, maar blijkbaar gaat men er hier van uit dat iedereen IT-er is.
Dit klinkt even goed chinees als de post van Willy... 8)
Mijn computerkennis gaat niet verder dan posten op het forum, al dan niet met foto's, Pm-mekes en Emails schrijven en beantwoorden en dat is het zo wat.....

;)

ERVIN

Rudy , kan je CV53 ook veranderen , zo ja zet die dan eens op bvb. 125.  ;)

PietB

Citaat van: Rangeerduivel op 04 oktober 2019, 18:20:35 PM
Ik weet dat je het goed meent Piet, maar blijkbaar gaat men er hier van uit dat iedereen IT-er is.
Dit klinkt even goed chinees als de post van Willy... 8)
Wat ik lees is dat je wel een cv kunt veranderen via je ECOS, dat heb ik toch goed?
En je hoeft helemaal geen academicus in de IT te zijn, om het bedoelde programma te bedienen.
Download het eens van de ESU site het is gratis en kies jouw type decoder.
Manipuleer enige instellingen en in bestand opslaan kies je voor de CV lijst.
Aan de hand van deze lijst kun je met je ECOS je decoder instellen.

Echt het is zo simpel als het maar kan.

grt piet.

nmbssncb

Citaat van: Rangeerduivel op 04 oktober 2019, 13:03:40 PM
Citaat van: nmbssncb op 04 oktober 2019, 11:35:06 AM
Het beste is:
2) Forward trim CV66 instellen op de correcte snelheid vooruit (met meetwagen of snelheidsmeting op rollerbank)
3) Reverse trim CV95 instellen op de correcte snelheid achteruit (met meetwagen of snelheidsmeting op rollerbank)

Willy,
Bedankt voor de hulp, maar bovenstaande tip's zijn voor mij al Chinees,
Bij gebrek aan kennis van al die dingen moet ik mij beperken tot het wijzigen/aanpassen van CV's 1, 3,4, 5, 6,8, 29 en 54.
Een meetwagen heb ik niet, een rollenbank wel, die dient bij mij tevens als programmeerspoor.
Ik heb nog één en ander geprobeerd, en met CV5 nu op waarde 180 rijdt hij nog steeds iets te traag naar mijn goesting.

Een hogere waarde instellen lijkt hij precies niet te "aanvaarden" en bij het invoeren van waarde 63 in CV 5 kruipt hij met een slakkegangetje vooruit.
Ik zal dan toch verplicht moeten wachten op de lokprogrammer morgen, maar dat geef ik dan in handen van iemand die er veel beter van op de hoogte is

Bedankt aan iedereen voor het meedenken

;)

Toch even voor de zekerheid controleren of de functie "Rangeersnelheid" niet aanstaat (functiesymbool: schildpad).  Meestal is dat F4 of F5.  Staat die functie op AAN dan valt de maximum snelheid terug naar 50% van de nominale...

Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

Rangeerduivel

Ondertussen dmv een lokprogrammer te weten gekomen dat het om een V4.0 gaat.
De setting was door een vorige eigenaar (digitale loc tweedehands aangekocht) wat warrig opgeladen en raar maar waar, de max.snelheid was met geen paard omhoog te krijgen.
Zelfs recetten lukte niet en witte lichten brandden achteraan en vice versa ::)
Nu zijn de goede files opgeladen en de loc rijdt voorbeeldig, dus ik zal moeilijkheden moeten gaan zoeken in een volgend project... 8)

Toch allen bedankt voor het meedenken
;)

PietB

Dat is het gemak van een lokprogrammer.