Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Faller Car System Traffic control

Gestart door minibaan, 29 september 2019, 14:18:24 PM

minibaan

Ik wens Faller Car System in te bouwen en heb een startset en een basispakket Traffic Control aangeschaft. Proefopstelling gemaakt voor een stoppstelle gestuurd door Traffic Control en sensor. Alles aangesloten volgens de handleiding doch blijkt niet te werken. Sensor zou met platte kant haaks op de draad in het wegdek worden ingewerkt doch nergens wordt gezegd of de platte kant met of tegen de rijrichting moet liggen. Traffic control aangesloten op trafo 16V AC, sensor op de ingangen E1 en +, stopspoel aan de uitgangen A1 en + (gele draad aan + en bruine draad aan A1). Volgens handleiding moet de stopspoel 3 mm onder het wegoppervlak moeten liggen, middelpunt 11 mm rechts van de rijdraad in rijrichting gezien. In sommige filmpjes zie ik de spoel ingebouwd gelijk met het wegoppervlak en wordt de rijdraad in het oppervlak van de spoel gefreesd. Kan iemand me verder helpen met wat ik aan info heb mee gegeven? Dank!
 

raf

probeer eens een gewone magneet

dan moet de wagen ook stoppen
daar hoeft hij niet voor te rijden gewoon omdraaien en een magneet er over door halen
stopt hij dan is er iets verkeerd met die spoel

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

minibaan

't Zou wel straf zijn, ik heb dat pakket nieuw gekocht. Er staat ook nergens bij hoe de sensor precies in het wegdek moet zitten. Of is er iets met de Traffic control? Aangesloten zoals in de handleiding en toch niks.
 

B_Modelbouw

https://www.faller.de/xs_db/DOKUMENT_DB/www/anleitungen/161674_anl_02.pdf

Hier duidelijk omschreven hoe je alles dient te voorzien in je rijbaan...

Stopspoelen en stopmagneten (aan te sluiten op A - ausgang/uitgang) liggen rechts naast de rijgdraad. Onder het voertuig zie je langst deze kant een reedmagneet zitten (rechthoekige blok).

Detectie reedcontacten, deze je aansluit op je ingangen (E eingang/ingang) bouw je in het wegdek in.
Afhankelijk welk voertuig zet je deze in de rijdraad (reageert op de volgmagneet van je vooras van het voertuig), links of rechts van de rijdraad... hiervoor dien je wel extra magneetjes aan te brengen onder je voertuig.

Lees eens rustig de meegestuurde handleiding door. En is iets niet duidelijk ... gewoon vragen

Ikzelf heb de rijdraad vervangen door een magneetstrip (rijden met sleper boven rijbaan/ verzonken onder de rijbaan) Wissels vervangen door servomotors (bruikbaar met meerdere afslagen op eenzelfde punt) de bezetmelders door Hallsensoren i.p.v. van reedmagneetschakelaars, de stopspoelen verlengt met een metalen draadstang voor een diepere inbouwlengte te bekomen, ...
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


minibaan

Dat klinkt al een pak duidelijker. Inderdaad aangesloten zoals in de handleiding en zoals u beschrijft. Is het beter de stopspoel zodanig in te bouwen dat deze gelijk komt met het wegdekoppervlak? Ik gebruik zoals aanbevolen 3 mm multiplex als rijbaan en monteer de stopspoel zoals de handleiding zegt onder het wegdek, op 3 mm. De sensor in het wegdek waarbij de rijdraad aan weerskanten aansluit. Echter zit er een vlakke kant aan de sensor en die zou haaks tov van de rijdraad moeten zitten, maar moet deze vlakke kant in de rijrichting of tegen de rijrichting liggen? Ik heb de sensor aangesloten op de ingangen E1 en + en de stopspoel op de uitgangen A1 en +, erop lettend dat de gele draad aan de +klem ligt. Moet ik aan de dipschakelaars iets wijzigen en/of een andere in- en uitgang kiezen? Ook dat wordt niet in de handleiding vermeld. En hoe zit het met de potmeters: moet ik daar iets veranderen? Zo duidelijk vind ik de handleiding van Faller nu ook weer niet en dan nog enkel Engels of Duits.
 

raf

de stop spoel is een electro magneet niet meer en niet minder
de richting waarin die staat maakt niet uit

de fout kan ook in de wagen zitten dus doe de test met die magneet en als hij dan ook niet stopt weet je waar de fout zit en hoef je verder aan de baan niets te veranderen

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

minibaan

Volgens mij zit de stopspoel goed maar de vraag is in welke positie de sensor moet worden ingebouwd: vlakke kant met of tegen de rijrichting of speelt dat geen rol? De sensor zit op wegdekhoogte. Normaal gezien zou de spoel moeten reageren als een magneet over de sensor passeert maar ik hoor of zie niks gebeuren met de spoel.
 

B_Modelbouw

De ingangssensoren zet je volgens Faller gewoon mee met de rijdraad, rijrichting maakt niet uit...
(Schakelen is schakelen) al weet ik uit eigen ervaring dat je ze beter diagonaal op de rijdraad zet,
Reden hiervoor is dat je soms dubbele pulsen krijgt ... doordat magneet de reedsensor nadert en schakelt en nog eens wanneer de magneet voorbij was. Was ook de reden dat ik ze er op een gegeven moment allemaal heb uitgekieperd en vervangen door hall-sensoren. Maar moet je ook wel zeggen dat ik geen Faller stuurmodules gebruik, maar rechtstreeks inlees als bezetmelders, en zoals je eerder kon lezen de rijdraad heb vervangen door een magneetstrip.

Terug naar jou probleem:

Indien ze niet reageren kan het zijn dat het volg magneetjes onder de wagen niet sterk genoeg is,
maar voor je deze allemaal gaat vervangen door super magneetjes... probeer eerst gewoon met een bord magneet.

Mocht je nog een niet ingebouwde sensor hebben, ingebouwd gaat ook maar is wat moeilijker, en je gaat er voorbij met een magneet hoor je dan een klik geluid ?

Sluit de twee elektrische draadjes rechtstreeks aan op je multimeter in de stand Weerstand... als je nu met een magneet voorbij de sensor gaat... zie je dan de meter uitwijken van 0 naar oneindig ?

Indien dit zo is ... mag je er zeker van zijn dat de sensor werkt.


Wel lees ik in jou bericht dat er potmeters zijn om in te stellen... mogelijk moet je deze toch inregelen en is je Faller module een busautomaat waarmee je tijden kunt instellen hoe lang een wissel en stopmagneet actief moet zijn.




Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


B_Modelbouw

https://www.faller.de/xs_db/DOKUMENT_DB/www/anleitungen/161671_anl_01.pdf

Toevallig deze module ? Zo ja, zul je effectief de potmeters moeten instellen.
Hoe lang moet die stil staan, hoe lang moet ik hem langer laten stilstaan om niet te botsen op een ander voertuig dat voorbij komt gereden.

Schakelen van de wissel is op basis van waar je de sensoren plaatst.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Geert

Citaat van: B_Modelbouw op 02 oktober 2019, 00:13:34 AM
al weet ik uit eigen ervaring dat je ze beter diagonaal op de rijdraad zet,
Reden hiervoor is dat je soms dubbele pulsen krijgt ... doordat magneet de reedsensor nadert en schakelt en nog eens wanneer de magneet voorbij was. Was ook de reden dat ik ze er op een gegeven moment allemaal heb uitgekieperd en vervangen door hall-sensoren. Maar moet je ook wel zeggen dat ik geen Faller stuurmodules gebruik, maar rechtstreeks inlees als bezetmelders, en zoals je eerder kon lezen de rijdraad heb vervangen door een magneetstrip.


Bert, dat zijn interessante aanpassingen en weetjes. Staan deze tips i.v.m. verbeteringen Faller-Car systeem ergens gebundeld on-line?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

minibaan

De bedoeling is een tweerichtingsweg aan te leggen met aan beide uiteinden een verdekte keerlus. Er zouden 3 à 4 voertuigen op rijden. Om de voertuigen op veilige afstand van elkaar te houden wil ik aan beide uiteinden een stopspoel inbouwen met een sensor. Dus geen uitwijkstrook voor bv. een bus. Dit alles zou moeten aangestuurd worden met de Traffic control. Hiertoe heb ik een basispakket aangeschaft bestaande uit de Traffic Control, 2 stopsoelen, een uitwijkspoel en 3 sensoren.
 

B_Modelbouw

Kop- Staart botsingen vermijden ...

Dus heel eenvoudig gezegd, je voorziet in de rijrichting eerst het stopspoel en dan de sensor.
Bij het overrijden van het eerste voertuig zal gedurende een bepaalde ingestelde tijd het spoel geactiveerd worden en het achterliggende voertuig doen stoppen gedurende deze tijd.

Zelf nu ook eens die handleiding van Faller gelezen en da's zeker geen Ikea handleiding waar je meteen mee bent. Een tekeningetje per keuze mogelijkheid en instelling had gemakkelijker geweest. Een beeld zegt nu eenmaal meer dan 1000 woorden. Dus niet enkel de juiste potmeter instellen (wachttijd voertuig / activatie tijd stopspoel) maar ook keuzeschakelaar op juiste programma instellen

Je kunt inderdaad die stopspoelen verdekt opstellen, maar hoe meer voertuigen hoe meer stopspoelen, ... dat wordt dan ook inbouwen in je zichtbaar deel, om ze realistisch in te bouwen kun je ze best voor een kruispunt of oversteekplaats inbouwen (een wagen die midden op straat eens stevig op de rem gaat staan is een gek zicht).


Of je van mijn leerproces met het Faller Car Systeem veel terug vindt op dit forum... vaak op reacties van andere leden en ook in het bouwverslag van mijn banen (helaas zijn hier wel de foto's uit verdwenen). Maar meer dan 20m rijbaanlengte en vele rij variaties heb ik geregeld zaken bijgestuurd en verbetert om tot iets werkende te komen ... met meer dan 10st. eigen ontworpen wissels via servo, en meer dan 20st. stopspoelen, voorzien om FCS op te rijden maar ook DC Car was het een leuke uitdaging.

Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

Bert,

Kan je i.p.v. spoelen daar ook servo's voor gebruiken met een sterke magneet bevestigd op een servoarm om de auto's te laten stoppen?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

evan

minibaan,

Ben je al bekend met het DC Car principe?  Dan hoef je geen stopspoelen in te bouwen ;)

Ik heb er "The High Line" mee aangestuurd en geen enkele kopstaart aanrijding en geen enkel spoel.

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.