Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

nieuweling

Gestart door Flushworkz, 24 september 2019, 20:46:21 PM

Rangeerduivel

Toch valt het mij op dat steeds dezelfde taktiek gebruikt wordt bij beginnende modelspoorders...eerst een (begin)set kopen en dan pas informeren,ipv net omgekeerd.
Doet mij enigzins vermoeden dat zo'n aankoop onverwacht en onvoorbereid gebeurt.
Een mening waardoor ik de stelling hierboven van Geert volledig bijtreed.

bvb; wil ik 2- of 3rail(DC of AC), Duits, Zwitsers, Belgisch of ander?
Meestal hebben beginners na een tijd spijt (net als ik!)van hun onbezonnen aankoop en verplichten zij zich zelf van het aan een pijnlijke prijs van de hand doen van het onbezonnen aangekochte goed!
Maw, bezint voor ge begint is hier ook de meest geldende regel... ::)
Maar toch welkom op dit forum Kenny... :)

;)

Michiel

Het begin van een hobby is meestal een impulsieve, spontane gebeurtenis, meestal ook vrij banaal en ongepland. Het is pas wanneer het blijkt te boeien dat men meer wil weten, en zich gaat informeren over hoe en wat. Dat is heel normaal, gezond en prettig. Men moet je echt geen schulgevoel aanpraten, Kenny. Je bent goe bezig. Succes en vooral veel plezier met de ontdekking van de nieuwe hobby!  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

perk

ach, die rails en rollend materieel komen altijd wel van pas als je bij dit systeem blijft.

Ik ben ook pas begonnen dit jaar en ook al soms afgevraagd waarom ik Marklin gekozen heb en niet 2 rail, maar aan alles hangen voor en nadelen.
Dus we doen gewoon voort he  ;)

Die startsets zijn nog niet zo slecht, ik heb ook 3 sets gekocht want het was goedkoper dan de stukken los.  Je moet wel eerst eens goed nakijken welke startsets je echt nodig hebt.
Je zal wel eens moeten nadenken over de centrale, daar is veel keus.

Nieuw heb ik de mobile station van Marklin gekozen want ik wou niet te veel uitgeven in het begin. (er zijn ook oudere 2de hands systemen te vinden), ook in set https://www.marklin.nl/producten/details/article/29000/1851/?tx_torrpdb_pi1%5Bbacklink%5D=1851&tx_torrpdb_pi1%5Bpage%5D=1&tx_torrpdb_pi1%5Bperpage%5D=10&tx_torrpdb_pi1%5Bera%5D=&tx_torrpdb_pi1%5Bnewonly%5D=0&tx_torrpdb_pi1%5Bgaugechoice%5D=2&tx_torrpdb_pi1%5Bgroupchoice%5D=5&tx_torrpdb_pi1%5Bsubgroupchoice%5D=16&tx_torrpdb_pi1%5Bfilter%5D=1&tx_torrpdb_pi1%5Bpagesort%5D=artnrasc&tx_torrpdb_pi1%5BbrandId%5D=1&tx_torrpdb_pi1%5BnoPaging%5D=
Je kan hiermee verschillende locs bedienen, ik begin zelf al te denken over een uitbreiding met een 2de station.

Er zijn een hele hoop beurzen binnenkort, veel mogelijkheden om eens rond te kijken.   

Patrick

Rangeerduivel

#18
Ik zie het hier weer stilaan de verkeerde kant op gaan.... ???
Voor alle duidelijkheid; Ik doe geen afbreuk aan het Marklin systeem (3rail), ik laat zelfs het te gebruiken systeem in het midden.
Ik wil topicstarter enkel waarschuwen voor ondoordachte aankopen
Citaat van: Michiel op 25 september 2019, 13:50:16 PM
Men moet je echt geen schulgevoel aanpraten, Kenny.
Dat is zeker mijn bedoeling niet.
Ik wil maar zeggen dat er ook ander materiaal bestaat, ook bij Marklin zelf.
De meeste (ondoordachte) aankopen worden veroorzaakt door marketing-truc's.
Vele "leken" denken dat alle modeltreinen Marklin heten, gewoon omdat ze het bestaan van andere merken/systemen niet kennen, dat heb ik zelf al meerdere malen mogen ondervinden!

;)

Flushworkz

bedankt voor de vele antwoorden

Het plan dat in mijn hoofd zit , is een volledige industrie baan maken met een haven , olie opslagplaats met silo's
daarop zou 4-5 treinen moeten rijden dit zou in 2 verdiepen verspreid worden

Voor de schaal blijf ik bij HO deze vindt ik een goede combo tussen niet te klein en niet te groot .
de baan is marklin C-rails , dus als ik goed begrijp ben ik een 3 rails rijder .

Voor de loco zou ik een mix nemen tussen duits en belgie










ACFI

Hallo,

Patrick (Perk) heeft je al een link gestuurd van het huidige aanbod van Marklin om digitaal (door) te starten.

Je kan ook kiezen voor een iets oudere uitvoering, de Mobile Station 1. Die is vaak tweedehands te vinden voor een schappelijke prijs. Je hebt dan wel nog een aansluitspoor of aansluitbox nodig die past bij dit model. Een samenvatting vind je het Nederlandse 3rail forum : https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_60651/60652_Mobile_Station

Ook de mobile station 2 en 3 vind je makkelijk op beurzen, vaak uit gekannibaliseerde startsets. Je zal dan minder betalen dan de set #29000 maar je hebt dan ook de rails niet.

Wat je ook kiest, zorg dat je er plezier in hebt.

ACFI.

Flushworkz

@ACFI ik heb de link van patrick eens bekeken

En direct 1tje op de kop kunnen tikken dus we zijn al weeral een stapje dichter bij het einddoel

merci voor het berichtje

ACFI

@flushworkz graag gedaan

ACFI