Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

nieuweling

Gestart door Flushworkz, 24 september 2019, 20:46:21 PM

Flushworkz

hallo

ik ben begonnen met modelbouwtrein's

En ik zit met de vraag hoe je meerdere loco's laat rijden op 1baan

schaal is HO en baan C-rails van marklin

svvander

Hey Kenny,

Eerst en vooral welkom. Ik vermoed dat je analoog rijdt?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Metpetergaathetbeter

Welkom en alvast een leuke,leerlijke tijd op het forum toegewenst ;)

Geert

#3
Welkom op dit forum Kelly Kenny :

Iets meer info zal wel praktisch zijn om je vraag te beantwoorden. Heb je al digitale treinen, en of een centrale?

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Flushworkz

ik heb een starterset van marklin gekocht + 2 loco's die digitaal kunnen rijden

verschil tussen analoog en digital snap ik nog niet echt , maar het is de bedoeling voor volledig digitaal te gaan op een grote baan met toch een loco of 5 om samen te rijden

Klaas Zondervan

Het verschil tussen analoog en digitaal:
Bij analoog zet je een variabele spanning op de baan waar de locs op reageren. Hogere spanning is sneller rijden. Maar dan reageren alle locs op dezelfde manier.
Bij digitaal staat er een vaste spanning op de baan waar codes in verwerkt zitten. Elk loc heeft een decoder die zijn eigen code leest en op grond daarvan de motor aanstuurt. De motorregelaar zit daar dus in de loc. Daarmee kun je elke loc apart aansturen, ook al staan ze op dezelfde spanning.

Märklin levert al vele jaren alleen nog maar digitaal. Bij die startset zit ongetwijfeld een handleiding die je vertelt hoe je de zaak moet aansluiten en besturen. Welke startset is het?

Flushworkz

merci voor de verduidelijk

de starterset is marklin 29216

de 2 loco's zijn marklin 36851 en 36830

Klaas Zondervan

Ik heb de startset en de locs even opgezocht.
Bij de startset zit een gewone transfo, je kunt met de locs dus alleen maar analoog rijden. Dat had ik nog niet eerder vermeld, maar een loc met een digitale decoder kun je ook analoog besturen.
Als je de locs digitaal onafhankelijk wil besturen zal je een digitale centrale moeten aanschaffen.

Flushworkz

merci voor de snelle antwoorden , er wordt al veel meer duidelijk

volgende stap zal een digiaal center aanschaffen en beginnen aan de baan layout

nmbssncb

nmbs < Willy > sncb
===============

Flushworkz

@nmbssncb

2 loco's apart bij gekocht

Geert

Kenny,

ik raad je aan eerst rustig informatie te vergaren op internet en op dit forum voor je verdere aankopen doet.

Ik weet uit ervaring dat je snel een treintje wil zien rijden, maar er komt zeer veel bij kijken wil je automatisch treinen zien rijden. Al snel zal je merken dat je startset soms niet voldoet voor je eisen, en zit je er mee.

Dus rustig lezen en veel vragen stellen.  ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Flushworkz

Geert .

merci voor de reactie , ik ben vol op bezig met berichten te lezen op dit forum , dingen op te zoeken om zo snel mogelijk mijn trein te laten rijden , binnenkort is een treinmodelbeurs die ik ga bezoeken en vragen stellen .





Klaas Zondervan

Op het baantje wat bij de startset zit kun je alle 3 de locs laten rijden met de transfo. Maar niet tegelijk.
En verder is het een kwestie van je stap voor stap eigen maken wat er allemaal komt kijken bij het opzetten van een spoorbaan. Inderdaad vragen stellen op beurzen en natuurlijk hier op het forum.

Geert

Met het materiaal dat je nu hebt, heb je al een bepaalde richting gekozen.

De schaal H0 is de meest gebruikte.

Met de Marklin lokomotieven en C-rails ben je een 3rail rijder. Je hebt ook de 2rail rijders.
Ik ga me niet uitspreken welk syteem de beste is, maar voor je aankopen, digitalisering en automatisering is dit wel van belang. Eens die keuze van rail systeem gemaakt en je aankopen beginnen een aardig bedrag te vormen, dan is het moeilijk over te schakelen op een ander syteem.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen