Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

MODELSPOOR 2019 by MTD - 19 & 20 Oktober 2019 in EDEGEM (B)

Gestart door SuSke, 20 september 2019, 23:37:01 PM

just4fun

Citaat van: Gerolf op 21 oktober 2019, 20:45:56 PM
Enkele beelden die ik geschoten heb ...
Dankuwel voor uw geschoten beelden.
Ik was er helemaal niet geraakt en da's jammer (want quasi achter m'n hoek).
Paul

Geert

Citaat van: just4fun op 22 oktober 2019, 12:52:16 PM
Ik was er helemaal niet geraakt en da's jammer
Paul

Hoort dat niet bij dradje 'Dedju toch', overigens zelf ook veel spijt dat is er niet geraakt ben, Dedju toch ...  :(

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Olivier77

#77
Een goede avond,
Ik ben er zondag 's morgens gegaan met de kleinzoon (4 jaar en zot van treinen)
Zeer mooie banen gezien (al had ik de meesten al eerder gezien).
De kleinzoon vond het ook mooi maar alles veel te hoog.
Zelfs met het hoogste door MTD voorziene bankje zag hij meestal niks.
Dus is het vervolg echt kleine keukenladders voorzien (bij een baan wel voorzien) of het is heffen door de
opa en dat kan mijn rug echt niet lang aan.
De Zbaan was ook voor de kleintjes goed te zien (lager en met 2 treden opstap).
De (zeer) oude Märklin baan vond ik echt niet passend in het geheel.
Gewoon hopeloos, gewoon niet om aan te zien (is wel mij mening hé).
Of is het om 3 rail hopeloos verouderd en niet bij de tijd te laten aanzien ?
Volgende keer kom ik zeker langs (ik woon ook achter den hoek).
Mvg
Olivier 77 
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

Metpetergaathetbeter

misschien gewoon een aanwezige stoel gaan halen om op te staan ?

Stedahult

Daarom hebben wij dus keukentrapjes Olivier.
Kunnen de kinderen zich ook nog vasthouden
en hebben de opa's plezier zonder rugpijn.
Mvh. Steef

SuSke

Olivier, ik zal het meenemen. Maar aan de kassa lagen 2 periscopen voor de kleinsten of anders-mobiele medemensen.

Ook aan Vaerwegh Dok heb ik regelmatig kinderen op de stoelen laten zitten.
Soms is de vraag stellen genoeg om een oplossing te vinden.

Wat de Märklin-baan aangaat, ze wordt door een meerderheid van onze bezoekers nog steeds geapprecieerd.
En wat de banen aangaat, het klopt dat de meerderheid van de banen al eens ergens te zien zijn geweest, maar desondanks waren er toch zeker 2 bij die je niet gezien kon hebben en waarschijnlijk enkele die ook voor de eerste keer de grens overstaken.
Maar helaas staat de vijver met mooie en nieuwe banen bijna leeg, maar we doen onze best.
We kunnen er natuurlijk uit verdere landen gaan halen, maar dan zal de inkom ook iets hoger komen te liggen om die mensen hun onkosten te dekken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Ik heb er vorig jaar gestaan met mijn spoorbaantje. Hoogte spoor boven de vloer is 1,30m. Ik merkte ook dat het voor de kleine gasten wat hoog was. Heb toen uit de zithoek een stoel geleend. Kleine moeite, groot plezier.

Er is overigens een goede reden (vind ik) dat de spoorbanen de laatste tijd steeds hoger worden. De meeste bezoekers van modelspoortentoonstellingen zijn volwassen mannen en daarvoor is een hoogte van 1,30m of 1,40m goed. Je kijkt dan in het tafereel in plaats van er bovenop.

Havoc

Citaat van: Klaas Zondervan op 22 oktober 2019, 23:00:35 PM
Ik heb er vorig jaar gestaan met mijn spoorbaantje. Hoogte spoor boven de vloer is 1,30m. Ik merkte ook dat het voor de kleine gasten wat hoog was. Heb toen uit de zithoek een stoel geleend. Kleine moeite, groot plezier.

Er is overigens een goede reden (vind ik) dat de spoorbanen de laatste tijd steeds hoger worden. De meeste bezoekers van modelspoortentoonstellingen zijn volwassen mannen en daarvoor is een hoogte van 1,30m of 1,40m goed. Je kijkt dan in het tafereel in plaats van er bovenop.

En dan maar blijven klagen dat er geen interesse is van de jeugd. Zelfs 1m40 is voor mij te hoog, dan zie ik niets in de diepte. Wat heb je daar nu aan?

Op een van de grotere tentoonstellingen stond een baan op een meter of 2, zelfs volwassenen moesten een trapje nemen. Heb ik dan ook feestelijk voor bedankt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SuSke

Over belangstelling van de jeugd gaan wij zeker niet klagen Johan. En die knapen en meiden zijn clever genoeg om te zorgen dat ze een mooi zicht op de banen krijgen.
Op de tentoonstelling stond er ook een baan waarvan de eigenaar zich mocht bukken om door een deur te gaan. Die baan staat dan ook iets hoger dan een andere, de bedienaar/maker heeft ook recht op zijn comfort.
Zelf ga ik ook altijd banen bekijken op ooghoogte om een mooi(er) zicht te krijgen. Ik heb iets tegen tafelbladbanen waar ik als een vogel overheen kijk.
Zo zie je maar dat hoogte zeer relatief is.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Val-Rikard

Citaat van: SuSke op 23 oktober 2019, 09:53:59 AM
Over belangstelling van de jeugd gaan wij zeker niet klagen Johan. En die knapen en meiden zijn clever genoeg om te zorgen dat ze een mooi zicht op de banen krijgen.
Op de tentoonstelling stond er ook een baan waarvan de eigenaar zich mocht bukken om door een deur te gaan. Die baan staat dan ook iets hoger dan een andere, de bedienaar/maker heeft ook recht op zijn comfort.
Zelf ga ik ook altijd banen bekijken op ooghoogte om een mooi(er) zicht te krijgen. Ik heb iets tegen tafelbladbanen waar ik als een vogel overheen kijk.
Zo zie je maar dat hoogte zeer relatief is.

We maken een in hoogte verstelbare tafel zodat we die voor elke bezoeker afzonderlijk kunnen aanpassen, zo komen dwergen en reuzen ook aan hun trekken.   ;)

Martin Welberg

CiteerZelfs 1m40 is voor mij te hoog, dan zie ik niets in de diepte.

Met 2 goed werkende ogen zie ik aardig diepte.. ;) ;D

Stedahult

Citaat van: Havoc op 23 oktober 2019, 09:18:17 AM
En dan maar blijven klagen dat er geen interesse is van de jeugd. Zelfs 1m40 is voor mij te hoog, dan zie ik niets in de diepte. Wat heb je daar nu aan?

Op een van de grotere tentoonstellingen stond een baan op een meter of 2, zelfs volwassenen moesten een trapje nemen. Heb ik dan ook feestelijk voor bedankt.

Tja... persoonlijk zie ik een baan liever niet van
bovenaf. Ik bouw zelf zo dat het zicht op maaiveld
hoogte de baan het mooiste laat uitkomen. Denk er
ook hard over om de nieuwe baan op 1.50 hoog
te plaatsen. Zo komt het landschap het mooiste uit.
En wie dat dan niet blieft heeft pech.

De bouwer heeft een bepaald beeld voor ogen.
En dat is voor het publiek het beste beeld, ongeacht
de mening van een enkeling die er moeite mee
heeft. Een bouwer heeft over het algemeen het
beste voor met zijn publiek. Bij klachten kun je
natuurlijk ook eens vragen waarom. Dat kost niets
en dan krijg je meestal ook het waarom. Hoef je
ook niet feestelijk te bedanken om te mogen kijken.
Ik schrijf mogen, want je hoeft niet te kijken...
Mvh. Steef

Rangeerduivel

Citaat van: Martin Welberg op 23 oktober 2019, 12:25:40 PM
CiteerZelfs 1m40 is voor mij te hoog, dan zie ik niets in de diepte.

Met 2 goed werkende ogen zie ik aardig diepte.. ;) ;D

Dus ben ik niet welkom....? ;D ;D

;)

Metpetergaathetbeter

#88
Citaat van: Rangeerduivel op 23 oktober 2019, 12:32:03 PM
Citaat van: Martin Welberg op 23 oktober 2019, 12:25:40 PM
CiteerZelfs 1m40 is voor mij te hoog, dan zie ik niets in de diepte.

Met 2 goed werkende ogen zie ik aardig diepte.. ;) ;D

Dus ben ik niet welkom....? ;D ;D
Als Olivier rijdt zie jij toch wel aardig diepte ......in gl..... :-\ ;)

Havoc

#89
Citaat van: Martin Welberg op 23 oktober 2019, 12:25:40 PM
CiteerZelfs 1m40 is voor mij te hoog, dan zie ik niets in de diepte.

Met 2 goed werkende ogen zie ik aardig diepte.. ;) ;D

Omdat er van alles in de weg staat om tot achteraan te kijken hé. Nu ook niet moeilijk doen.

Eerlijk gezegd interesseert het landschap me maar weinig. Ik ben iemand die treinbewegingen wil zien. En rangeren als je niets ziet gaat nu eenmaal niet. Seinhuizen etc staan ook meestal hoger zodat ze overzicht hebben.

Wat ik nu aan het bouwen ben gaat op ongeveer 120cm komen en eigenlijk is dat veel te hoog. 90cm zou veel beter geweest zijn, kan ik zitten aan werken en spelen. Maar omdat die nu eenmaal boven het werkblad en pc scherm moet komen was dat het laagste dat kon.
Met vakantie voor onbepaalde duur.