Kleurstellingen nmbs

Gestart door The Railwarrior, 19 september 2019, 13:16:48 PM

The Railwarrior

Hoi iedereen,

Even een vraagje over de jaren 80 en 90. Welke kleurstellingen werden wanneer gebruikt? Zo reed de Benelux vanaf 1986 in het geel rood en was er de memling in zijn bekende kleuren vanaf 1992. Tot wanneer hebben er nog typen 23 en 16 gereden in de geel blauwe kleuren? Weet hier iemand een antwoord op?

Mvg
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Andress24

de reeks 16 reed tot in 2010, de 23 tot in 2012. Ik geloof dat beide reeksen tot op het einde in geel/blauw rondreden.
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

The Railwarrior

Dat is wel het geval aar ik bedoel de kleurstelling waarin ze reden

Meer bepaald de kleurstelling waarin ze reden in volgende link
https://images.app.goo.gl/MNDux9xn5JYcKcnLA
Mvg
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Rangeerduivel

Citaat van: Andress24 op 19 september 2019, 13:34:34 PM
de reeks 16 reed tot in 2010, de 23 tot in 2012. Ik geloof dat beide reeksen tot op het einde in geel/blauw rondreden.

ik dacht eerder dat het net omgekeerd was, blauw met gele streep dus, en dat de geel/blauwe livrei dateert van een tijdperk vroeger... :-\
Laatst gebruikte schildering,

Schildering voorheen (oudere schildering)

(bij de laatste foto gaat het wel om een reeks 26 maar die hadden, op sommige details na, dezelfde schildering als de 15, 16, 20,22 en 23)

;)

Dreha

De overgang van geel/blauw naar blauw/geel gebeurde volgens mij bij een grote revisie.
Bijgevolg kon er wel wat tijd zitten tussen dat de eerste en de laatste lok van een bepaalde serie van kleurschema veranderde.

The Railwarrior

Citaat van: Dreha op 19 september 2019, 14:57:09 PM
De overgang van geel/blauw naar blauw/geel gebeurde volgens mij bij een grote revisie.
Bijgevolg kon er wel wat tijd zitten tussen dat de eerste en de laatste lok van een bepaalde serie van kleurschema veranderde.

Volledig akkoord alleen komt nu de vraag, wanneer was de laatste lok van de reeks 16 en 23 omgezet? Was dit eind jaren 80 of zelfs begin jaren 90?
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Michiel

Geen idee of het iets is, maar op "CoolTrain.be" staat:

"1996: De geelblauwe schildering is verdwenen. Alle elektrische locomotieven zijn nu in het blauw, of was dit 1994 ?"

en

"1994: Laatste locomotief in gele schildering (2627) krijgt blauwe livrei (27 januari 1994)."
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Vergeet ook niet dat de hle16 een buitenbeentje was in kleurstellingen.
Deze heeft in kleuren gereden die geen enkele andere nmbs lok heeft gehad.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

55erke


Beste ,
Ik dacht dat de laatste 23 of 25 met gele kleurstelling in 1996 of 1997 zijn blauw jasje gekregen heeft.
Jaren 80 en 90 reden veel livrijen en kleurstellingen door mekaar , bij alle matrieel.
Zo zag je in de jaren 80 bij elektrische locs de groene kleurstelling , de gele en de blauwe door mekaar.
Groetjes
Johan


Metpetergaathetbeter

google afbeeldingen nmbs nr loc intikken en vaak vind je ongeveer wanneer een loc een ander kleedje kreeg met tal van foto's van loc in de verschillende kleuren  ;)

OlivierV

Zie bij de locfiches. Daar staat per loc +- wanneer hij een ander kleurtje heeft gekregen.

http://bfoto.be/documenten.php
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan