Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

MFX in combinatie Ecos

Gestart door Koen, 18 september 2019, 21:23:23 PM

ERVIN

Citaat van: bellejt op 22 september 2019, 10:41:33 AM


PS : voor iedreeen is het via locprogrammer mogelijk de M4 modus uit te schakelen in het mapping menu bovenaan.

Inderdaad , en dat is dan ook altijd het eerste wat ik doe als ik zulk een decoder in een loc vind , VBV heeft deze standaard in hun digitale locs zitten.

mardig23

Hoi Johnny,

Ik wist dat VBV speciale settings gebruikt, maar ze leveren ook een papiertje mee met daarop alle CV's om te programmeren.
Ik hoopte dus om dit zelf in te kunnen geven.

Vraag is dus hoe je met de Ecos in PROGMOT CV's kan ingeven boven 80, en of dat uberhaubt kan...

Kan je de M4 modus eventueel ook uitschakelen via de Eco's?

Thanks!
Mvg Karl

bellejt

boekjes van esu decoders genomen en:

bij de locpilot of sound V3 : nergens info gevonden om M4 uit te schakelen
bij de locpilot of sound V4 : CV 47 (denk waarde 15 om M4 uit te schakelen)
bij de locpilot of sound V5 : CV 47 (denk waarde 15 om M4 uit te schakelen)

Denk dat je bij motorola enkel Cv's hebt onder 80.Bij DCC veel hoger.Bij google kwam ik ook ergens de CV's van MFX tegen van enkele jaren geleden.Deze gingen ook niet boven 80 toen.

Koen

Ik denk dat ik dringend eens een programmer moet aanschaffen. Tot nu toe had ik niet de behoefte om dit te doen maar na deze miserie ...
Ik heb het nog niet opgezocht maar voor het programmeren van de decoder via de programmer, dient men daarvoor de decoder te demonteren of kan dit rechtstreeks vanop een spoor?

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

bellejt

vanop een spoor en die programmer zou ik voor geen geld meer willen missen.Heb er ook meteen de decodertester bijgekocht.

ERVIN

#35
Had jij dan nog geen programmer Koen?? Héél dringend aanschaffen dan.... ;)

Check ook even je PM.

ceuleer

#36
Citaat van: mardig23 op 22 september 2019, 11:00:13 AM
Kan je de M4 modus eventueel ook uitschakelen via de Eco's?

M4 gebruik ik ook niet meer.
Ik heb ook alleen DCC decoders, dus de rest is uitgeschakeld. Bij u zal Motorola ook aangevinkt moeten zijn vermits je veel Marklin modellen hebt.
Een nieuwe loc stel ik één keer in en sla de instelling op in de Ecos 2, de volgende keer dat de loc op de rails staat, ga ik in de bibliotheek de loc zoeken en selecteren,
Binnen de 10 seconden ben ik aan't bollen met de loc. Niks meer inlezen en wachten, direct rijden.

mardig23

Dat kan ik eens proberen.

Vraag is natuurlijk of de loc dan wel gaat aangemeld geraken met de M4 decoder.

Ik heb dit geprobeerd met de MS3, dus alles uitgeschakeld op de modile station behalve de DCC.
Deze loc, die al in de MS was aangemeld was niet meer in gang te krijgen...
Mvg Karl

ceuleer

#38
Aanmelden gaat niet meer, het is de bedoeling dat de loc dit nooit meer doet.
Je geeft de loc een adres, dan stel je alle eigenschappen van de"nieuwe loc" in op de Ecos, en als alle functies ingegeven zijn, kan je de Ecos uitschakelen en worden alle gegevens opgeslagen in het geheugen.
Het geheugen wordt pas bijgewerkt wanneer je enkele seconden op de STOP toets blijft drukken en pas de stroomkabel uittrekt nadat op het scherm "you may now unplug your ecos" verschijnt.

De loc staat nu in de bibliotheek, en wanneer je na het opstarten de loc via het scherm selecteert, kan je direct met de loc beginnen rijden.
Wat je ook zou kunnen doen, een loc die zichzelf aanmeld staat natuurlijk ook in de bibliotheek.
Als je een loc voor de eerste keer op de baan zet, kan je M4 inschakelen, de loc meld zichzelf aan, met alle functies en afbeelding van de loc.
Je schakelt M4 uit, en start de Ecos terug op, nu zou de loc in de bibliotheek moeten staan, maar probeert zichzelf niet meer aan te melden.
Maar via de bibliotheek selecteer je de loc, en alle instellingen van de loc verschijnen direct op het scherm, je kan direct beginnen rijden.
Wel zorgen dat er geen andere loc zichzelf kan aanmelden wanneer je M4 terug inschakeld.

Koen

#39
Citaat van: ERVIN op 22 september 2019, 11:43:34 AM
Had jij dan nog geen programmer Koen?? Héél dringend aanschaffen dan.... ;)

Check ook even je PM.

Nee, nog niet  :-[.
Ik ben nu niet thuis (zit op een feest) op mijn Gmail en skynet adres zie ik geen mail.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

mardig23

@Gunther

Alles wat je schrijft is waar en werkt, maar lost het probleem niet op.
Zelfs als de Ecos op DCC128 staat, krijg je de loc enkel in gang via motorola 14.
Je kan dan evengoed maar 80 CV's programmeren, en de lijst van VBV gaat tot 174.

Al deze stappen veranderen dus de Ecos, en hoe hij de decoder benadert, maar schakelt de M4 in de decoder zelf niet uit.

Misschien moet ik hier maar eens een apart draadje aan weiden, want ik ben Koen zijn verhaal hier serieus aan het verstoren...

Mvg Karl

ceuleer

#41
Hé Karl,
wat je daar schrijft heeft niks met M4 te maken.
Als de loc al in de bibliotheek staat, is hij waarschijnlijk opgeslagen onder het motorola protocol.

mardig23

Hoi Gunther,

Ik ga morgen exact nadoen wat jij hier voordoet, en ook foto's maken, en dan kunnen we vergelijken waar het misloopt bij mij.

Ik heb ondertussen ook aan Koen gevraagd of  we hier verder mogen gaan, anders verhuizen we ;D

Alvast bedankt!
Mvg Karl

bellejt

best dat het hier verder gezet wordt want is mooi aanpassend bij de titel.Ik volg zelf ook mee hoor want die MFX schakel ik meestal uit of pas het ook aan zodat ik al die functies heb.

mardig23

Met het ok van Koen, en de moed der wanhoop, gaan we door ;D

Eerst en vooral, wat er niet werkt:

Wat Gunther opgeeft is zoals ik al vreesde, niet mogelijk met deze decoder, of ik moest toch nog ergens een stap hebben gemist:

Zo zijn we begonnen, omdat op de LOPI V3.0 de M4 niet kan worden uitgeschakeld:


Locje meldt zoals vermeld wel aan:


Locje selecteren, en alle functies links zijn er, maar doen niets!!


In de instelling van de loc zie je dat je de M4 niet kan aanpassen op dit moment:


Klaar voor het truckje van Gunther, M4 uit op de Ecos, alles op DCC128!:


Ecos opnieuw opstarten, en daarna locje kiezen in de loclijst:


Wanneer je dan probeert de loc in beweging te brengen lukt dat niet meer. Je kan enkel bij Loc wijzigen nog de optie MotorolaFX14 selecteren om de loc te laten rijden!


Lukt wel, loc rijdt, maar de functies werken nog steeds niet. Als je in deze fase de decoders zou kunnen aanspreken in DCC zou je de noodzakelijke CV's kunnen programmeren, maar ook nu geraak je niet verder dan 80!


Dus ook op deze manier kan je geen V3.0 M4 naar DCC omzetten en programeren volgens mij.

Helaas, maar niet gevreesd, Here comes Johnny ;D ;D (en een zekere Spoorman, voor wie hem hier kent...)
Mvg Karl