Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

MFX in combinatie Ecos

Gestart door Koen, 18 september 2019, 21:23:23 PM

Koen

Bedankt voor de tip, Willy.
Dit is de eerste maal dat ik met mfx in contact kom en eerlijk gezegd, zal dit vermoedelijk de laatste maal zijn  >:(.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

mardig23

Laat u niet ontmoedigen Koen,
Er is op zich niets verkeerd met MFX, en alle begin is moeilijk ;)
Ik heb hier een heel bataljon MFX-en staan, en eigenlijk heb ik daar weinig problemen mee. ;D
En ik heb ook al ESU decoders gehad met problemen bij het aanmelden dus het is allemaal een kwestie van settings.

Veel succes!!
Mvg Karl

Andress24

Citaat van: Koen op 19 september 2019, 12:56:23 PM
Dit is de eerste maal dat ik met mfx in contact kom en eerlijk gezegd, zal dit vermoedelijk de laatste maal zijn  >:(.

Je doet het als een dodelijk gif klinken  ;)
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Koen

Citaat van: Andress24 op 19 september 2019, 13:42:14 PM
Citaat van: Koen op 19 september 2019, 12:56:23 PM
Dit is de eerste maal dat ik met mfx in contact kom en eerlijk gezegd, zal dit vermoedelijk de laatste maal zijn  >:(.

Je doet het als een dodelijk gif klinken  ;)

Tja, ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet gelukkig van wordt. Beroepsmatig zit je de hele dag technische problemen voor klanten op te lossen.
Dan ben je gelukkig dat je loc geleverd wordt en dan kom je thuis en dan heb je deze problemen.
Dat kan soms wel eens tegensteken  :-[.
Maar goed, laten we het positief bekijken. Als we het opgelost krijgen, hebben we weeral wat bijgeleerd  ;).

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

bellejt

heeft je ecos de laatste update gehad ? Daar zat een hele verbetring in aangaande MFX .De gouden krokodil duurde ook een hele tijd om aan te melden en na de update ging dat veel sneller.

http://www.esu.eu/support/tipps-tricks/ecos/m4-schnellanmeldung/

Koen

@Johnny,

Ik zit nog op versie 4.2.2 maar ga deze vanavond upgraden. Bedankt voor de tip  :).

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

mardig23

Dat ga ik precies ook maar eens nakijken, je weet nooit... ;D
Mvg Karl

nmbssncb

Citaat van: mardig23 op 19 september 2019, 13:18:39 PM
Laat u niet ontmoedigen Koen,
Er is op zich niets verkeerd met MFX, en alle begin is moeilijk ;)
Ik heb hier een heel bataljon MFX-en staan, en eigenlijk heb ik daar weinig problemen mee. ;D
En ik heb ook al ESU decoders gehad met problemen bij het aanmelden dus het is allemaal een kwestie van settings.

Veel succes!!

Bij gebruik van een ESU ECoS met RailCom+, haal je toch meer geluidseffecten uit een niet-Märklin locomotief die een DCC / M4 (mfx) decoder aan boord heeft.  Ik heb de Piko 96546 (NMBS serie 120, 3-rail uitvoering) en heb de decoder op DCC ingesteld (en CV47 bit 2 voor de zekerheid op "0" = M4 (mfx) UIT).

Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

Koen

Citaat van: Klaas Zondervan op 19 september 2019, 10:30:38 AM
Citaat van: Koen op 19 september 2019, 08:30:57 AM
Ik ga vanvond mij Ecos eens volledig resetten en zien of dit een oplossing biedt.
Ik denk dat dat niet helpt. Je kunt beter de decoder resetten. De decoder onthoudt nl. het nummer van de centrale en als de centrale zich opnieuw meldt denkt de decoder: die ken ik al, en de decoder zal zich niet opnieuw melden.

Ik heb met CV8 de decoder proberen te resetten door de waarde 8 te schrijven. Helaas, dit lukt ook niet.
De ESU loksound decoder van de andere locs worden direct herkend. Dus het is zoals je zegt dat het probleem niet in de Ecos zit.

Citaat van: Koen op 19 september 2019, 15:49:36 PM
@Johnny,

Ik zit nog op versie 4.2.2 maar ga deze vanavond upgraden. Bedankt voor de tip  :).

Groetjes,
Koen

Dit is ondertussen ook weeral uitgevoerd  ;)
Nooit te oud om te leren

Klaas Zondervan

Citaat van: Koen op 19 september 2019, 20:41:21 PM
Ik heb met CV8 de decoder proberen te resetten door de waarde 8 te schrijven. Helaas, dit lukt ook niet.
Wat is het fabricaat van de decoder? Niet alle merken moet je resetten met CV8=8. Sommige werken met een andere CV.

nmbssncb

nmbs < Willy > sncb
===============

Koen

Citaat van: Klaas Zondervan op 19 september 2019, 23:36:41 PM
Citaat van: Koen op 19 september 2019, 20:41:21 PM
Ik heb met CV8 de decoder proberen te resetten door de waarde 8 te schrijven. Helaas, dit lukt ook niet.
Wat is het fabricaat van de decoder? Niet alle merken moet je resetten met CV8=8. Sommige werken met een andere CV.

De 241 heb ik aan het bollen gekregen. De loc van de 80-reeks is een heel ander verhaal.
Het is niet duidelijk welke decoder er in zit. Ik heb de handleiding er bij genomen en zowel CV8 als CV59 kunnen zorgen voor een factory reset. Ik blijf nog even testen  :).

Citaat van: nmbssncb op 20 september 2019, 11:37:26 AM
klik

Standaard Märkliin decoder?

Willy

Wel Willy, blijkbaar wel. Maar dat probleem heb ik opgelost gekregen. De loc van Piko daarentegen ...

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

mardig23

Zeg mannen,

Ik ben hier ook op een soortgelijk probleem gebotst.

Ik heb hier een VBV HLD60 proto, die eigenlijk volledig nieuw is, nooit gereden.
Het is een 3Rail MFX, met normaal gezien een ESU Lopi V3.0.

De loc meldde netjes aan, op adres 3, zo bleek achteraf, en de loc reed eigenlijk zoals het hoort.
Alleen was er wat aan de hand met verlichting. En om een lang verhaal kort te maken, wilde ik de loc resetten en volledig terug programmeren.(met de ECOS)
Ik heb hier het bijgeleverde lijstje met CV's om te programeren, en de loc dus maar op het programeerspoor gedropt.

Na reset was aanmelden geen probleem. Rijden vooruit en achteruit ook geen probleem.
Nu blijkt de decoder een M4 te zijn, en als ik de CV's wil programmeren loopt dat maar tot 80, en ik moet doorgaan tot 174 volgend de handleiding van de loc.

(Volgens de handleiding kan je de M4 grafisch programmeren, en dat klopt ook, maar ik krijg daarmee enkel de achterlichten en cabineverlichting aan en uit in 1 richting.)

Iemand een idee hoe je de hogere CV's dan 80 kan ingeven in PROGMOT?

Mvg Karl

Koen

@Karl,

In eerste instantie reed deze loc perfect en meldde die zich perfect aan totdat ik hem uit de lijst heb moeten wissen.
Van toen is de miserie begonnen.
Ik ga een mail naar Piko schrijven want ook het resetten brengt geen oplossing. Haalt dit niet uit, ga ik de decoder vervangen door een ESU decoder.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

bellejt

@Mardig

VBV gebruikt speciale settings voor zijn locs.Weet niet of ze al terug downloadbaar zijn van de site.Heb er hier al wel in orde gekregen met de locprogrammer op een esu decoder


@Koen

Zal vermoedelijk een uhlenbrol decoder inzitten want piko levert deze normaal in de loc.Is te vervangen door een esu met wat zoeken settings tenzij ik de loc heb en ze je kan doorsturen voor de programmer

PS : voor iedreeen is het via locprogrammer mogelijk de M4 modus uit te schakelen in het mapping menu bovenaan.