Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

geluid op de modelbaan

Gestart door 59erke, 18 september 2019, 20:05:02 PM

59erke

Hey iedereen,  ik loop de laatste weken/maanden met het idee om op de baan geluid te integreren. Nu niet voor de loks maar eerder voor de scenery (een simpel voorbeeld - kerkklokken).

Nu heb ik hier het forum al eens doorgespit en vond daar ideetjes zoals een mp3 speler met een extern speakertje, allerhande printjes en digitale toestanden waar ik geen bal van begrijp tot een computerspeaker die onder de baan werd gemonteerd.

Het idee is om het vooral goedkoop en simpel te houden, een klein speakertje in een N gebouwtje te proppen dewelke wordt gestuurd door vb een mp3 spelertje.

Heb hier al eens een testje gedaan met een oud speakertje (8 Ohm) aan te sluiten op een oude mp3 speler wat wel werkt maar ik heb te weinig volume.
Iemand tips ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Geert

Een MP3 speler van 1,08€ en een speaker van 0,8€ Bij Ali besteld. Dan heb je ook wat geheugen nodig, meestal een gratis afdankertje wegens te beperkte geheugen gekregen  van de kids. Dan heb je  ook 5V spanning nodig, de MP3 start automatisch op, en oneindig lang hetzelfe melodie tot de 5V wegvalt...

Zie voorbeeld

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

59erke

Geert, heb je toevallig een link naar de desbetreffende speaker en player op ali ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

755philippe

Ik heb destijds mits hulp van een forumlid voor mijn spiegeltent een Mp3 omgebouwd en we hebben een relais tussengezet zodat je deze via een externe schakelaar kunt starten/stoppen en een 2de schakelaar om het volume te regelen. Alles aan de Oc32 aangesloten zodat deze via koploper kan aangestuurd worden.
Mvg

755philippe

Geert

Ondertussen is de kostprijs al iets hoger toen ik ze destijds kocht:

speaker

MP3

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Kautenbach


755philippe

Ik denk dat het AVT is ipv een Antwerpse tv-zender.
Mvg

59erke

Avt is een oplossing, maar 25 euro vindt ik persoonlijk aan de hoge kant.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

dani

er bestaat geloof ik ook wel software voor de pc waarmee je meerdere kanalen op meerdere geluidskaarten tegelijk kan afspelen.
En dan zijn er de USB  geluids-sticks  van nog geen 2€  waarmeer je dit kan realiseren.

Zo iets :    https://www.benl.ebay.be/itm/External-USB-2-0-5-1-CH-3D-Sound-Card-Audio-Adapter-F8S8/113848923856?hash=item1a81ecb6d0:g:NHsAAOSwycldTiJ8


Als je daar mee wil experimenteren en niet meteen dingen wil aankopen of geen 4 tot 7 weken wil wachten, ik heb er nog wel enkele liggen ....
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Dirkh

als je nog wat geduld hebt, ik ben net ook bezig met geluid op de baan, simpel printje met een arduino pro mini een geluidsmodule en een circuitje om het geheel aan te sturen als een dcc decoder.
Als alles lukt ben ik van plan om er printjes voor te laten maken, ik schat kostprijs voor 1 volledige sound module een 10€, als je enkel de sound module pakt en een paar schakelaars en een 3w 8ohm luidspreker komt het op een 4 a 5 €

dani

Citaat van: Dirkh op 19 september 2019, 14:11:41 PM
ik ben net ook bezig met geluid op de baan, simpel printje met een arduino pro mini een geluidsmodule en een circuitje om het geheel aan te sturen als een dcc decoder.
Als je het "juiste" type mp3 module neemt kan je er zelfs meerdere aansturen met je arduino ...

DFPlayer Mini is een leuk speeltje daarvoor.
Combineer dat met de functie van "softSerial" op de arduino en je kan er wel een stuk of 10 aansturen.

MAAR ....  ik had uit de eerste post begrepen dat Koen niet zo aan de techniek is en dat gedoe met microcontrollers en zo niet echt  fijn vindt.
Dus we schieten aan zijn vraag voorbij.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Dirkh

Daarom dat ik ook de optie vermeld van de module met een schakelaar. Module kost 1.5€ en heeft 2Mb intern geheugen. 5v eraan en een schakelaar en je kan het laten werken.
Grootste kost is nog de luidspreker van 3w en 8ohm.

Als ik de modules ontvangen heb maak ik wel een verslagje van de ervaringen ermee.

59erke

Citaat van: dani op 19 september 2019, 15:39:56 PM
Citaat van: Dirkh op 19 september 2019, 14:11:41 PM
ik ben net ook bezig met geluid op de baan, simpel printje met een arduino pro mini een geluidsmodule en een circuitje om het geheel aan te sturen als een dcc decoder.
Als je het "juiste" type mp3 module neemt kan je er zelfs meerdere aansturen met je arduino ...

DFPlayer Mini is een leuk speeltje daarvoor.
Combineer dat met de functie van "softSerial" op de arduino en je kan er wel een stuk of 10 aansturen.

MAAR ....  ik had uit de eerste post begrepen dat Koen niet zo aan de techniek is en dat gedoe met microcontrollers en zo niet echt  fijn vindt.
Dus we schieten aan zijn vraag voorbij.

Het dient hoofdzakelijk plug & play te zijn, stroom er op, schakelaartje op en hop het geluid is er.
Of dit nu wordt gestuurd door een zelfgemaakt printje in combinatie met usb/memory stick, sd card, of een budget mp3 speler maakt mij niet uit. Zolang er geen pc, arduino, decoder of wat dan ook programeerding bij komt is het voor mij goed.
Wat de speaker betreft indien deze klein genoeg is kan ik hem wel inbouwen anders komt hij onder de baan terecht.

Mijn oorspronkelijk idee was om van die soundmodules van viessmann aan te schaffen, maar als je de kostprijs bekijkt en het feit dat je zelf geen geluid kan er opzetten dan valt deze optie zeer vlug af.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Dirkh

speakers die ik besteld heb zijn 4 x 3 cm
de module dien je eenmaal aan de pc te hangen om het geluid erop te laden, dan kan je ze instellen dat ze direct begint te spelen als je er 5 volt op zet, of via een of meerdere schakelaars kan je verschillende geluiden afspelen .
Nog afwachten of alles werkt zoals beschreven natuurlijk.
Ik verwacht de modules half volgende maand te ontvangen.