Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Nieuwe Brusselse spoortunnel

Gestart door janieburton, 18 september 2019, 11:19:53 AM

janieburton

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/nationaal/komt-er-een-nieuwe-brusselse-spoortunnel/ar-AAHsrU1?li=BBqiQ9V&ocid=edgsp

citaat uit de tekst:

"een tunnel van Brussel-Zuid direct naar Schaarbeek, dat in dat geval uitgroeit tot het tweede internationaal station"

Als ik me niet vergis vertrokken er in de jaren '70-tig vanuit Schaarbeek toch ook al internationale treinen, Schaarbeek was ook ooit het vertrekpunt voor de autoslaaptreinen.

Dan wordt Brussel Noord, dat vroeger wel het tweede internationaal station was verder gedegradeerd.
 

Michiel

Citaat van: janieburton op 18 september 2019, 11:19:53 AM
Dan wordt Brussel Noord, dat vroeger wel het tweede internationaal station was verder gedegradeerd.
Sterker nog, begin vorige eeuw was Brussel-Noord DE internationale draaischijf, met 27 perronsporen. Het was toen nog een kopstation, maar het was het spoorcentrum van België en de sjieke coté van de stad. Maar dat was dan wel weer een eeuw geleden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Begin vorige eeuw moesten de reizigers die verder wilden per paardenkoets door de stad van Noord naar Zuid of andersom. Nu kunnen ze gewoon blijven zitten. Maar ondanks de 6 sporen door die konijnenpijp lijkt het daar toch te druk te worden.

Michiel

Er reed een trein door de straten van Brussel tussen de twee kopstations, met een loper ervoor met een bel en met rode vlag of lantaarn. Dat is de illustratie op het bekende boek hieronder.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

nmbssncb

Citaat van: Klaas Zondervan op 18 september 2019, 13:15:26 PM
Begin vorige eeuw moesten de reizigers die verder wilden per paardenkoets door de stad van Noord naar Zuid of andersom. Nu kunnen ze gewoon blijven zitten. Maar ondanks de 6 sporen door die konijnenpijp lijkt het daar toch te druk te worden.

In de NZ tunnelverbinding zijn ook nog eens 2 stations die m.i. voor vertraging zorgen en een vlotte doorstroming verhinderen.  Wordt het station Brussel Congres / Bruxelles Congres nog gebruikt?

In Parijs moet je nog steeds met metro of taxi van het ene station naar het andere terwijl er wel ondergrondse verbindingen zijn voor regionaal trainvervoer.


WIlly
nmbs < Willy > sncb
===============

steamdriven

Ja, Brussel Congres én Brussel Kapellekerk worden nog steeds bediend.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Michiel

Brussel-Congres en Brussel-Kapellekerk worden naar mijn idee nog alleen uurlijks bedient door de S1 stoptrein Antwerpen-Nijvel op sporen 5 en 6. Een echte opstopping zal dat niet veroorzaken.

Brussel-Centraal afschaffen zou wel eens kunnen helpen met de doorstroom.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Andress24

Citaat van: Michiel op 19 september 2019, 11:53:30 AM
Brussel-Centraal afschaffen zou wel eens kunnen helpen met de doorstroom.  ;D

Probleem opgelost!  ;D

Serieus, hier in München hebben we met een vergelijkbaar probleem te kampen: de S-Bahn tunnel die Oost- en Hoofdstation verbindt (weliswaar enkel 2 sporen, maar wel 4 stations ertussen) is ook hopeloos gesatureerd, en als er een probleem is, heeft meteen het hele net met vertragingen te kampen. Hier wordt sinds deze week aan de tweede koker gegraven: https://www.2.stammstrecke-muenchen.de/english

Je zou kunnen overwegen om de tunnel alleen nog voor GEN verkeer te gebruiken en doorstromend verkeer om te leiden...
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Doornroosje

Het grote probleem voor die extra tunnel is plaats. Ondergronds is het een wirwar van leidingen. Vergeet ook niet dat daar onder nog een metro rondrijdt. Wil je daar nog onder gaan, heb je al een enorme helling nodig, die kant Brussel-Zuid niet haalbaar is (sporen liggen boven de drukke straten). Het plan is hier al meermaals voorbijgekomen.
Waar eerder over nagedacht wordt, is het herbekijken van de verbinding Noord-Zuid. De trein van Luik naar Oostende zou zo bijvoorbeeld Brussel niet meer aandoen, maar eerder rond Brussel gaan rijden. Met lokale pendeltreinen die ahw als metroverbindingen zouden rijden tussen de Brusselse stationnetjes. Ook dit heeft veel tegenkanting, dus we zijn er nog lang niet.

Klaas Zondervan

Ik heb ook al op de kaart zitten kijken of het mogelijk is om Brussel heen te rijden. Maar voor internationale treinen is dat geen optie. Brussel is te belangrijk om links te laten liggen.

Michiel

Enkel het verdubbelen van het aantal perronsporen in brussel-centraal verdubbelt meteen de capaciteit van de hele pijp. Brussel-Centraal verbreden, en klaar.  ::)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Andress24

Ja, die diepte is natuurlijk een thema - hier gaat de 2e tunnel ook op ruim 40 meter zitten - effe schuppen!
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

stefanic

Ik denk voor een oplossing dan ook eerder de andere kant op:
Bouw BOVEN Brussel-Noord en Brussel-Zuid een bijkomend verdiep met kopsporen. En laat een aantal treinen keren op die sporen ipv die door de NZV te jagen. Ik laat dan nog in het midden of dat, naast P-treinen, IC's moeten zijn of S-treinen. In één van de kokers laat je dan een hoogfrequente pendel rijden tussen Zuid en Noord.
Ik denk: een pak minder duur en heel wat sneller realiseerbaar.
Treinen omleiden via lijn 28 of lijn 26 is eigenlijk geen optie. Zeer beperkte infra, en de reizigers moeten daar ook niet zijn, dus massaal overstappen in bv. Schaarbeek. Een andere oplossing is om vele bedrijven te overtuigen om hun hoofdkantoren niet nabij Brussel-Noord, -Centraal of -Zuid te bouwen, maar elders, zodat ook de nood aan een massale dagelijkse pendelstroom naar Brussel niet meer nodig is.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Michiel

Ha! Terug naar vroeger: twee kopstations met een pendeltrein ertussen (om het even karikaturaal te schetsen) ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Jappy

Dan zou ik iets voorstellen meer als in het originele artikel: een nieuwe tunnel ONDER de huidige Noord-Zuid vertrekkende van Schaarbeek en weer bovenkomen in Brussel-Zuid. Onder Centraal zou men dan een extra verdieping kunnen aanleggen voor een nieuw station.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn