Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Waarom eerste en tweede klasse in treinen?

Gestart door Roderik, 26 september 2006, 10:21:51 AM

Roderik

Ik vraag me af waarom de NMBS vandaag de dag nog steeds 2 klassen heeft?
Dat dat vroeger werd gedaan dat was een teken van de tijd maar vandaag...

Ik kan me nog goed herinneren dat ik een paar jaar terug, doordat de trein overvol zat, een keertje in de eerste klasse mocht zitten en het gaf me de indruk dat het er slechter was dan in tweede klas.

De zetels bijvoorbeeld blukten uit van het stof en veel properder was het er ook niet. Het vuilbakje puilde ook al uit.

Waar zitten de verschillen? En zijn die de extra kost eigenlijk waard?
Always be modelling!

trainfreak

De verschillen zitten in de beenruimte en het stofje (bij sommige althans).
Verder zou het ook rustiger moeten zijn in de 1e klasse.

Wie graag in 1e klasse zit met een 2e klasse biljet:
Zet je in het multifunctioneel M6 rijtuig, onderaan gehandicapten+ fietsen en bovenaan gedeklasseerde ex-1ste klasse[:D]
Spoorse groeten
Dimitri

Kedeng Kedeng

citaat:
Geplaatst door trainfreak

Zet je in het multifunctioneel M6 rijtuig, onderaan gehandicapten+ fietsen en bovenaan gedeklasseerde ex-1ste klasse[:D]

Ja lap nu je dat hebt gezegd gaat iedereen daar nu zitten [;)].

wimmeke

in het moderne materiaal is er afgezien van meer plaats (minder stoelen in 1? klas) niet veel verschil meer tussen 1? en 2? klas (DMT's ; I11 ; M6 ) kwestie van confort van stoelen zelf maar 1? klas brengt financieel wel meer op voor NMBS en zolang er mensen zijn die er voor willen betalen (meer en meer ook dagelijkse pendelaars ) vindt ik dat het er gerust mag zijn.
dat het vershil in het oudere materiaal groter is is nog dat er vroeger een ander mentaliteit bestond over het klasseverschil maar daar het oudere materiaal gemoderniseerd wordt en er ook weer nieuw modern materiaal is besteld zal met de tijd het probleem wel min of meer opgelost geraken [:)]
??n feit is wel dat de stoffen zetels na een tijd wel minder proper zijn dat deze met kunstleer bekleed (gemakkelijker proper te maken )[:I]

trainfreak

Het is zelfs zo dat je op de MW41 het verschil niet meer ziet!
Er is mischien wel minder lawaai maar in een bochtig parcours mag je ook dat vergeeten (de tussendeuren schuiven vanzelf open en dicht[B)])
Spoorse groeten
Dimitri

nmbs

Ik vind dat de eerste klasse moet blijven.  Hoewel je er minder en minder comfort hebt, is het er meestal veel rustiger dan in tweede klasse, en dan zeker in de vakantie periodes.  
En voor de fans [:)] wat info terzijde;
De huidige eerste klasse is de tweede klasse van vroeger.  De huidige tweede klasse is de oude derde klasse.  De eerste klasse van vroeger werd afgeschaft.
Greetz

Greg

1e klasse heeft wel wat meer confort enzo maar het is zeker het prijsverschil niet waard. Het is mss enkele euro's waard op een lange rit, maar het loopt al snel op tot enkele 10 tallen euro wat echt teveel is vind ik.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

rixke rail

citaat:
Geplaatst door nmbs
De huidige eerste klasse is de tweede klasse van vroeger.  De huidige tweede klasse is de oude derde klasse.  De eerste klasse van vroeger werd afgeschaft(...)
Greetz



(... in 1953 ?) Zo meen ik het ook verstaan te hebben, ja.
Bestond er trouwens in Duitsland geen 4e klasse bij sommige oude priv?-maatschappijen ?
Grootspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Nonkelronnie

citaat:
Geplaatst door marklinhobaan
Het is mss enkele euro's waard op een lange rit, maar het loopt al snel op tot enkele 10 tallen euro wat echt teveel is vind ik.


"Iets is waard wat een gek ervoor wil geven", is dat geen spreekwoord?
Ik zeg hier zeker niet dat 1e klasse-reizigers gekken zijn, ik bedoel dat zolang er iemand wil voor betalen, er een 1e klasse zal zijn

Anarchy

citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

1e klasse heeft wel wat meer confort enzo maar het is zeker het prijsverschil niet waard. Het is mss enkele euro's waard op een lange rit, maar het loopt al snel op tot enkele 10 tallen euro wat echt teveel is vind ik.



Nu ook niet overdrijven h?? [:D]

janjozef

Een eerste klas biljet kost meer dan een een tweede klas biljet maar in een eersteklas rijtuig zitten een pak minder mensen als in een tweede klas waar in gods naam zit de winst voor de NMBS of NS of DB of ... . Voor mij moeten ze dat gewoon afschaffen en enkel 2 de klas behouden dan hebben een pak meer mensen de kans om te zitten en niet enkel de rijke stinkerds.

Een dagelijkse pendelaar die bijna elke avond zonder bij te betalen in eerste klas zit omdat tweede klas bomvol zit en er reeds een boel mensen moeten rechtstaan

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Greg

@ Anarchy:
Reisformule     Prijs per rit     Prijs     Info     
Ons voorstel Gewoon biljet    17.70    35.40    Terugkeer ten laatste op : 27-09-2006

Reisformule     Prijs per rit     Prijs     Info     
Ons voorstel Gewoon biljet    27.00    54.00    Terugkeer ten laatste op : 27-09-2006

Dit is het verschil tussen 1e en 2e voor heen en terugreis van ternat naar Welkenaedt (zal anarchy wel kennen net als ik trouwens). Het is in totaal 155 km enkel. Dus het is wel een grote afstand maar het verschil is bijna 20 euro wat toch vrij veel is. Zeker omdat de I11 rijtuigen die normaalgezien gebruikt worden al zeer confortabel zijn in 2e klasse.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Anarchy

Jah, maar das dan ook wel heen en terug [:)]

Greg

Mja dat wel
Maar het verschil is nog altijd enorm groot voor vrij weinig.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

nmbs

Je betaald om vervoerd te worden, niet om te zitten...