Ook modelspoorwereld slachtoffer van Brexit

Gestart door SuSke, 14 september 2019, 13:59:21 PM

SuSke

Helaas wordt ook de modelspoorwereld getroffen door de Brexit.

Ook hierdoor zullen er een aantal beperkingen in het vrij verkeer van goederen en diensten opgelegd worden bij de exploitatie van de baan in de modelspoorwereld

Voor:




Na:

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris


Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modelbouwpatrick


stoomlokje

snap de grap helaas niet :-[ , wat is de bedoeling hiervan ?  :-\

Michiel

De lol gaat ván de grap als je 'm uitlegt, maar goed, ik doe een poging. Er zijn een paar aspecten die tegelijk spelen in de uitbeelding van deze twee situaties, en lees ook de tekst erbij want die is van belang:

- "Brexit" en "beperkingen in het vrij verkeer": een engelsman minder, minder rijmogelijkheden = minder vrij verkeer
- "Brexit" en UK bedrijven in de problemen: dus mogelijk een Peco engelsman minder voor hetzelfde geld
- "Brexit" en UK verlaat Europa: hier verlaat de engelsman de wisselstraat

tja, de grap is minder leuk wanneer hij uitgelegd wordt, maar het is wel bijzonder goed gevonden!  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Ronald


Metpetergaathetbeter

eigenlijk zou dat ene spoor zelfs een dood spoor(met stootblok) moeten geweest zijn ! :-\ :-X

SuSke

Citaat van: stoomlokje op 15 september 2019, 12:30:53 PM
snap de grap helaas niet :-[ , wat is de bedoeling hiervan ?  :-\

Saskia,
Michiel legt hem perfect uit, waarbij bij ons het ging om de 1ste en 3de insteek.

De doodsteek van de wissel waren de steeds weerkerende en onvoorspelbare problemen met een schijnbaar perfect liggende "engelsman" maar die toch niets anders deed dan treinen doen ontsporen. Een beetje zoals de Brexit nu ook gaat.

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 15 september 2019, 17:46:01 PM
eigenlijk zou dat ene spoor zelfs een dood spoor(met stootblok) moeten geweest zijn ! :-\ :-X

Niet helemaal Peter, 't wordt een beetje moeilijker en met wat meer noodzakelijk doorzicht, maar alles blijft mogelijk zonder de "engelsman". 't Is zeker geen "doodlopend spoor".
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

voor die Engelsman wel (of moet ik zeggen met die manipuleerde Engelsmannen wel)

stoomlokje

Kostelijke brexit
Ik heb enkele dagen geleden bij Hattons enkele sporen van Peco besteld , daar ze in heel de EU niet meer te krijgen zijn.

Kostprijs BTW en verzendkosten incl.= 47,01 €
Thuis geleverd door Bpost:  gevolg 36 € mogen bijbetalen = 76 % extra  ( totaal komt dat dus op 83,84 € )
Gevolg : NOOIT MEER aankopen in GB!!!

rgp

Saskia,

Waarom heb je bij Hattons niet gevraagd voor een rekening zonder VAT ?
Zonder VAT zou het 39,18 euro geweest zijn.
BTW België: 21%: 47,40 euro
Invoerrechten in principe:0 euro
Douaneformaliteiten: 25 euro (kan je uitsparen door zelf in te klaren)

mvg

Roland

stoomlokje

Ronald ,
bedankt voor de info , maar ik zou niet weten hoe dat te verwezenlijken.
1° Mijn engels is aan de minimale kant om te converseren,
2°dat inklaren , ik zou niet weten hoe dat moet.
Ik vindt op het web bij de douane alleen maar info over handel van bedrijven.
Ik heb op de website van de douane ondertussen al wel begrepen dat ik kan fluiten achter een terugvordering vanwege te laag bedrag.