Auteur Topic: MSM actie 2020  (gelezen 108640 keer)

Offline PeterVG

• Forumlid
    • flickr fotocollectie
  • Voornaam: Peter
Re: MSM actie 2020
« Reactie #270 Gepost op: 08 februari 2021, 11:31:45 am »
Op facebook kan je foto's vinden van het MSM model loc 5540 met blauwe band. Ik ben ontgoocheld dat men gekozen heeft voor citroengele banden en niet voor appelsiengele zoals bij het grote voorbeeld. Dit had makkelijk juist uitgevoerd kunnen worden. De blauwe band daarentegen zit wel goed van kleur.
Echt jammer want ik had het nog aangehaald, nr 11 van dit draadje bovenaan.... helaas

NMBS 5540 @ 1977 by Peter Van Gestel, on Flickr

Offline doomslu

• Administrator
  • Forumlid
  • Voornaam: Luc
« Reactie #271 Gepost op: 08 februari 2021, 11:57:19 am »
Peter, zou het niet kunnen dat jouw voorbeeldfoto wat aan de donkere kant is, terwijl het model mooi helder verlicht werd?

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Offline PeterVG

• Forumlid
    • flickr fotocollectie
« Reactie #272 Gepost op: 08 februari 2021, 12:29:32 pm »
Luc, ik heb de docoratie encylopedie van TSP er op nagekeken.
Op pagina 126 staat de 5540 mooi afgebeeld op een zonnige foto.
En inderdaad het geel is dan wel wat lichter. Iets meer oranje toch.
Maar op deze foto valt op dat de blauwe band veel lichter is dan diegene op het model.
Moeilijk allemaal na 45 jaar.

Online svvander

• Forumlid
  • https://www.de-locloods.be/
    • De Locloods
  • Voornaam: Sven
« Reactie #273 Gepost op: 08 februari 2021, 12:38:13 pm »
Peter, staat je niet blind op foto's van op het net en van in een boekjes van... 15 jaar geleden? De afwijkingen die op deze foto's kunnen zitten kunnen voldoende zijn om u te laten denken dat het niet de juiste kleur is.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Virtuele Modelspoorclub De Locloods (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Offline Thommy

• Forumlid
    • daxforum.be
  • Voornaam: Thomas
« Reactie #274 Gepost op: 08 februari 2021, 13:47:12 pm »
Het probleem tussen foto’s van vroeger zit hem in de toestellen van toen, het scannen (zelfs met programma waarmee je scant, de instellingen van de scanner,...)

Kleur is een onmogelijke om vast te stellen op scherm en irl. Zelfs ral kleurkaarten zijn slechts indicatie tot je een stukje gelakt er naast houdt
Greetz

Thommy

Offline PeterVG

• Forumlid
    • flickr fotocollectie
« Reactie #275 Gepost op: 08 februari 2021, 14:32:52 pm »
Vergeet niet dat de kleurtonen van de toegepaste verf vroeger niet universeel waren. Het toegepaste geel op de banden ging van fel geel tot geeloranje. Ik spreek uit eigen zicht waarneming, niet van foto's. Het viel me pas op als er meerdere locs naast mekaar stonden. Dan was het duidelijk zichtbaar. Dus mag er best wel eens een loc tussen zitten waar VBV eens wat meer oranje in het geel laat doorschijnen. Maar goed ik heb gesproken en ga nu in alle stilte verder knutselen.

Offline Metpetergaathetbeter

• Forumlid
« Reactie #276 Gepost op: 08 februari 2021, 17:49:23 pm »
(loc)kleuren konden  onderhevig zijn(geweest) van afgeschenen of zelfs kuisproducten,kuismethoden
MSM ab.nr  3002 (maart) abonnee van “OP DE BAAN”(lidnr.2954)1417
Ik had graag gehad dat U las wat ik WEL schreef - U hoeft helemaal niet te lezen wat ik NIET schreef, het bespaart U heel veel moeite !