Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Spoorbaan Rivierenhof

Gestart door Alberke, 07 september 2019, 10:18:02 AM

eddy

Inderdaad mijn fout,moet 1/11 zijn ipv 1/10. Mijn excuses.

Klaas Zondervan

Okee, de verhouding 1:11 bij een spoorwijdte van 5 inch vind ik wel in diverse lijsten terug.

Havoc

Citaat van: Koen op 09 september 2019, 21:05:50 PMWat wegen deze locs? Ik heb mij in Mulhouse laten vertellen dat een stoomloc van dat formaat (functioneel op stoom) om en bij de 1000kg weegt. Is dit reƫel?

Hangt natuurlijk af van de machine in kwestie. In het Rivierenhof bij KMYCA kan je rijden met 2.5" (64mm), 3.5" (89mm) en 5" (127mm). Een 2.5" loc zit rond enkele kg tot 10-15kg voor de hele grote denk ik. Een kleine smalspoor 2-asser op 3.5" is zo'n 30-60 kg. Als je echter naar zoiets als die Oostenrijkse U of 44 gaat dan spreek je over 150kg. Die U bvb kan je met 4 man optillen en op de baan zetten maar een wandeling ga je er niet mee maken. Dan zijn er ook nog allerhande elektrische locs en die zitten zo ergens rond de 20-60 kg naar gelang het formaat (en of de batterijen er al in zitten!). Ooit is zo'n oostenrijkse krokodil op bezoek geweest en met batterijen was dat toch wel een 200kg.

Zijn die dingen duur? Een vraag die wel vaker gesteld wordt. Dit hangt af van veel dingen. Als je zo'n 44 volledig gemaakt wil kopen dan ga je heel diep in de portemonnee moeten gaan. Als je een simpele loc zelf maakt van overschotjes die je hier en daar kan bedelen dan valt dit behoorlijk mee. Maar de doorslag geeft de toegang tot machines als je zelf wil bouwen: draaibank is zeker een must, freesmachine maakt het heel wat makkelijker. Je hebt daar geen geen super machines voor nodig, maar dit is toch een behoolijke investering. Langs de andere kant heb je dat voor de rest van je leven.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

#33
Nog wat foto's van zaken die hier nog niet staan.

Overzicht van de baan:


De speech van de dignitarissen was niet voor iedereen even boeiend:


Het waren niet enkel stoomtreinen:


Enkele kleine elektrische locs




Een grote elektrische loc:


Proefrit van een nieuw gebouwde elektrische type 91:


Spoor IIm was er ook:


Bij momenten veel sfeer:
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Koen

Fantastisch Johan.
In ieder geval erg bedankt voor al deze info.

Dit is toch weer een heel andere dimensie t.o.v de HO locs  :).


Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren