Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Spoorbaan Rivierenhof

Gestart door Alberke, 07 september 2019, 10:18:02 AM

Dirky

Citaat van: Klaas Zondervan op 09 september 2019, 12:32:48 PM
Wie houdt je tegen?

Mooie plaatjes. Bij de loc 44741 zie ik een blok ijzer tussen de buffers. Wat is daarvan de bedoeling?

mijn hobby-bankrekening houdt me tegen Klaas... het zou jammer zijn zoiets te beginnen om dan wegens gebrek aan fondsen stil te vallen.

Koen

@ Karl,

Wat wegen deze locs? Ik heb mij in Mulhouse laten vertellen dat een stoomloc van dat formaat (functioneel op stoom) om en bij de 1000kg weegt. Is dit reëel?
Ik vind het sowieso machtig om zien.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

eddy

@ Koen,
dit zijn modellen op schaal 1/10,5 duim. de grote loks wegen ongeveer van 150 tot 250 kg,zonder de tender.
De modellen 7,25 duim zoals ze in Turnhout rijden wegen wel wat meer, daar hebben ze een Garret die weegt wel rond de 1000kg.

groeten Eddy

Koen

@ Eddy,

Bedankt voor de info. Geen evidentie om deze locs te verhuizen!


Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

mardig23

Ik had er geen idee van Koen wat die loc's wegen, en al zeker niet dat het zo veel zou zijn... :o

@Eddy, u zegt dat het op schaal 1/10.5 duim is, maar naar wat ik daar gezien heb, is dat toch precies niet exact op schaal allemaal.
Begrijp me niet verkeerd, ik wil geen afbreuk doen aan deze prachtige bouwwerken, maar het leek me toch dat die HLR80 en de BR44 niet volledig in verhouding waren tot elkaar, maar dat kan een verkeerde indruk zijn natuurlijk.




Mvg Karl

Klaas Zondervan

Citaat van: eddy op 09 september 2019, 21:38:37 PM
dit zijn modellen op schaal 1/10,5 duim.
Nu ben ik tamelijk goed op de hoogte van de modelschalen, maar 1/10,5 duim is een aanduiding die ik niet ken. Hoe moet ik dat lezen?

Gerolf

Ik denk dat het over 1/10, en 5 duim spoorbreedte gaat  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

eddy

Heb me verkeerd uitgedrukt. 5 duim is de spoorbreedte omgerekend is dat 127 mm.Voor normaalspoor is de schaal 1/10.

De stomer 43 is gebouwd voor spoorbreedte 3.5 duim of 89 mm spoorbreedte. Schaal is 1/16.voor normaalspoor.

Klaas Zondervan


Herwig

#24
Mag ik u aub vragen,    5 duim,     spoorbreedte  of   -wijdte ?
In praktijk, met de op hun kant gemonteerde stalen stroken als spoor zou dit mogelijk niet zo veel uitmaken, misschien ?

Alhoewel het verschil tussen spoorbreedte en/of -wijdte bij de assen & wielen van het rijdend materieel in deze schaal toch wel wat kan betekenen vermoedelijk, of niet ?

( https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_modelspoorschalen )
   
> > >  In deze tabel vindt u, ondermeer:      5 inch    1:11     127 mm    1435 mm    Normaalspoor 1435 mm             

Klaas Zondervan

Herwig, ik wilde er niet over beginnen, maar ik zie vaak dat mensen spoorbreedte schrijven als ze spoorwijdte bedoelen.
Dat zijn twee verschillende maten.

Rangeerduivel

#26
Citaat van: Klaas Zondervan op 10 september 2019, 12:31:41 PM
ik wilde er niet over beginnen

Allée Klaas, zo kennen wij U niet !  ;D ;D

De logica zit hem volgens mij in het woord zelf;
Spoorbreedte; afmeting tussen harten spoorstaven
Spoorwijdte; afmeting binnenkant (tussen twee) rails

;)

Aangepast!

Klaas Zondervan

Spoorbreedte: afstand tussen de harten van de spoorstaven.

http://www.nmld.nl/nl/artikel/4

rgp

Hallo,

Ik ben niet akkoord met de stelling dat 5 duim = 1/10.

Volgende verhoudingen vindt je terug in NEM 010 (normaalspoor)

Schaal X - Schaal 1/5.5 - 10 1/4 inch - 260mm spoorwijdte
Schaal VII - Schaal 1/8 - 7 1/4 " - 184mm spoorwijdte
Schaal V - Schaal 1/11 - 5 inch - 127mm spoorwijdte
Schaal III - Schaal 1/16 - 3,5 inch - 89mm spoorwijdte

Wijlen Jean Voet had zijn type 1 en CIWL rijtuigen op 1/10 gebouwd en kon enkel op zelfgebouwd spoor rijden.

Roland


Klaas Zondervan

Citaat van: rgp op 10 september 2019, 13:01:01 PM
Ik ben niet akkoord met de stelling dat 5 duim = 1/10.
Dat klopt ook niet met elkaar. Maar het kan zo'n typische Engelse variant zijn waarbij de spoorwijdte iets kleiner wordt gekozen dan volgens de schaalverhouding zou moeten. Het bekendste voorbeeld daarvan is de schaal 00. Volgens de schaalverhouding van 1:76 zou de spoorwijdte 18,83 mm moeten zijn, maar ze gebruiken daarvoor spoor van 16,5 mm, net als bij H0.
Overigens heb ik nog geen bewijs kunnen vinden dat de combinatie van schaal 1:10 en de spoorwijdte 5 inch ook echt bestaat.