Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

VERKEERSBRUG

Gestart door Dirky, 05 september 2019, 20:06:50 PM

Klaas Zondervan

Ben benieuwd hoe je de draagconstructie voor het wegdek aan het einde van de brug gaat oplossen.

Dirky

Citaat van: Klaas Zondervan op 02 oktober 2019, 10:47:21 AM
Ben benieuwd hoe je de draagconstructie voor het wegdek aan het einde van de brug gaat oplossen.

ik ook Klaas  :D , we geraken er wel uit...

Herwig

#17
Die verbindingsplaten bij geklonken constructies , die noemen ze in sommige teksten  'schetsplaten' .
Is dit een ouderwetse, voorbijgestreefde uitdrukking, of toch nog van toepassing ?  In zoverre  'rivetten'  nog hedendaags zouden zijn.



Rangeerduivel

Blijkbaar wel hé Herwig
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=schetsplaten
En het antwoord op jouw tweede vraag is er meteen in vervat, en het verVlaamsd Frans woord "rivetten" (rivettes), dat noemt men in Vlaanderen tegenwoordig "klinknagels"  ;)
Al worden die laatsten in de industrie weinig of niet meer gebruikt wegens betere toepassingen (lasnaad)

btw; Mooi werk Dirky!  8)

;)

Klaas Zondervan

Schetsplaten is een gangbaar woord. Maar knooppuntplaten zie je ook wel.

SuSke

In België zijn het "schetsplaten" en "verstijvingsplaten". "Knooppuntplaten is voor onze noordelijk buren gemeengoed.

De klinknagels zijn helaas allemaal al lang afgeschreven en vervangen door klassieke boutverbindingen.
En daarmee ook het systeem van de verbindingsplaten om dat er nu veel efficiëntere technieken en methodes zijn om verbindingen in staalconstructies te maken.
En om klinknagels te imiteren bestaan er zelfs bouten met een bolronde kop  8)
Kwestie van af en toe nog eens een beetje te kunnen restaureren, want het vakmanschap verdwijnt ook met jaren.

@Dirk,
Het ziet er veelbelovend uit en ik volg het met arendsogen 8) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Herwig

#21
Dank voor deze info.

't Is  'geniet'  ....

( zie ook nog  'poprivet' ,   of pop rivet in 't Engels,  dat in een Antwaarpse   'atelier'  gans anders wordt of werd uitgesproken ...)


Metpetergaathetbeter

#22
Citaat van: Herwig op 03 oktober 2019, 09:51:53 AM
Antwaarps
oh dat is ook een taal, ik dacht toch wel dat dat onsamenhangende kreten waren  ;D ;)
Trouwens van onze Suske kunnen wij toch heel wat leren hé ?(ernst,geen grap hé)  ;)

SuSke

#23
Let wel op want een "pop rivet" is niet het zelfde als een klinknagel (in het Engels "rivet").

Bij een pop rivet wordt de prop aan de onzichtbare kant gevormd door een nagel door de huls en de plaat te trekken. Je hebt hierbij steeds een kop met een gaatje in aan de zichtbare kant en een grove bubbel aan de onzichtbare kant.
Bovendien is het een "koud" systeem, er komt geen verwarming aan te pas.

Een klinknagel daarentegen wordt eerst warm gegloeid en dan in het gat gehamerd met een (pneumatische) hamer. Door het hameren wordt het nagelgat volledig gevuld en krijg je aan beide kanten een ronde gesloten kop. Door het afkoelen van de nagel worden de platen tegen elkaar getrokken. De kracht die deze verbinding oplevert kan je nooit met een pop rivet krijgen.

Tot zover weer een lesje materiaalkunde  ;D ;D

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 03 oktober 2019, 10:39:56 AM
Citaat van: Herwig op 03 oktober 2019, 09:51:53 AM
Antwaarps
...
Trouwens van onze Suske kunnen wij toch heel wat leren hé ?(ernst,geen grap hé)  ;)

En ik nog van zoveel anderen
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Citaat van: Herwig op 03 oktober 2019, 09:51:53 AM
( zie ook nog  'poprivet' ,   of pop rivet in 't Engels,  dat in een Antwaarpse   'atelier'  gans anders wordt of werd uitgesproken ...)
Nou ben ik niet echt bekend met het Antwaarps, maar als ik een gokje mag doen zou ik zeggen dat ze het uitspreken als  "pot frietvet" ;D

Herwig

Niks van .

Een 'pop'  in 't Antwerps wordt een zogenaamd   'vies'  woord met een reukje,  dat in het Zuid- respectievelijk Noord-Nederlands iets gans anders betekent .

En nu zonder omwegen terug naar de fraaie geklinknagelde verkeersbrug,  veronderstel 'k ....


Rangeerduivel

Citaat van: Herwig op 03 oktober 2019, 14:22:05 PM
Niks van .

Een 'pop'  in 't Antwerps wordt een zogenaamd   'vies'  woord met een reukje,  dat in het Zuid- respectievelijk Noord-Nederlands iets gans anders betekent .

Als Herwig het niet durft zal ik het maar doen want ook bij ons en niet enkel in A'pen zegt men "Poeprevet"

Citaat van: Herwig op 03 oktober 2019, 14:22:05 PM
En nu zonder omwegen terug naar de fraaie geklinknagelde verkeersbrug,  veronderstel 'k ....

Zonder dralen, de zever heeft nu lang genoeg geduurd! ;D

;)

evan

Ik zen van Antwaarpe en vind t een schoon bruggeske worden "me iel" schoon detail!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Koen

 ;D ;D ;D

Moar ist ni "shoèn" in ploats van schoon? 'k zen ni van Aantwaarpe hé  ;D ;D ;D

Nooit te oud om te leren

Metpetergaathetbeter