Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Arduino

Gestart door svvander, 04 september 2019, 19:26:50 PM

svvander

Na mijn recentelijke experimenten (en alle commotie er rond  ;) ), kreeg ik de tip om misschien eens te gaan kijken naar een Arduino-set (of aansturing). Zoals reeds aangegeven: ik heb weinig of geen ervaring met elektronica. Van robotica en computational thinking heb ik wel een (heel klein) beetje kaas gegeten.

Wat heb ik nodig? Is het eenmalige programmering en kan deze dan los van de PC? Kan ik dit op maat laten maken? Wat zou het kosten? Een pak vragen dus.

Om een lang verhaal kort te maken: wat heb ik in Arduino nodig om een heel eenvoudige reeks LED lampjes te laten branden, te schakelen en te dimmen (zonder brandgevaar  ;D). Kan ik met deze aansturing (mits eventuele uitbreiding) dan ook bijvoorbeeld een stoplicht maken of een sein? Bijkomend zou ik op termijn een heel eenvoudige draaischijf willen bouwen... misschien kan een voor de sturing, diezelfde Arduino hiervoor dienen?

En wat ik ook leuk zou vinden: is een soort van terugmelder, maar dan niet de conventionele terugmelder... maar eentje met een lichtsluis.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

BR-59

Bij de buren of deze serie. Genoeg te vinden op het (g)orakel. Zo ben ik ook begonnen.

BC911

Hé Sander,

Ik herken een beetje de situatie waarin je momenteel zit. Modelbouw kan heel veel verschillende zaken omvatten. Dat maakt het natuurlijk allemaal heel interessant. Je ziet veel zaken en het ene idee is nog niet uitgewerkt of het andere borrelt al op. Als technicus wil je er dan volledig induiken om een techniek/materie helemaal te beheersen (hier spreek ik toch voor mezelf).

Er is echter één beperking om al die leuke en interessante zaken onder de knie te krijgen, en dat is ... "TIJD"  ;). Sommige zaken vragen nu eenmaal tijd om ze te leren, om een goede basis te leggen, verder te verfijnen ... enz.

Wat ik dus wil zeggen, denk misschien even goed na wat je nu wil maken/doen, en focus daarop.

En wat het Arduino-verhaal betreft: ik heb een tijdje terug ook wat dingen gekocht. Super interessant en heel veel mogelijkheden, maar ook weer iets waar je best wat tijd gaat in moeten steken om het op te bouwen. Dus ja, is dat momenteel aan de orde om gewoon een ledje te laten branden in een schuur ...? Dat kan jij natuurlijk alleen bepalen, en het is maar een bedenking van mijn kant  ;).
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

svvander

Citaat van: BR-59 op 04 september 2019, 19:52:52 PM
Bij de buren of deze serie. Genoeg te vinden op het (g)orakel. Zo ben ik ook begonnen.

Het filmpje is wel heel duidelijk en zelf voor mij verstaanbaar. Goede tip!
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Gerolf

Met microcontrollers kan je zeer veel dingen doen, en de Arduino-familie (er zijn kleine en grote) is een handige en goedkope manier om er mee aan de slag te gaan.
Het kost inderdaad best wat tijd om je er echt in te verdiepen, maar je kan al snel iets eenvoudigs laten werken.
Arduino is erg populair, en daardoor is er een hoop informatie (en materiaal) op het internet te vinden: stukken programmeercode, elektronica-oplossingen, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

perk

Ik gebruik Arduino voor wisselbesturing met servo's, blok detectie, controlepaneel en in de toekomst de seinen en overwegen.

'k had een topic elders over de massadetectie die ik gebouwd heb : https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75611.0
mijn controlepaneel : https://www.youtube.com/watch?v=vXrFzWfWMDM&list=PLhtVas7a39QY0glZKd4dlkmasa640TJF9 

het is wel waar dat het tijd kost, dit is natuurlijk al geen simpele led laten branden.   Ik heb een netwerk van 3 arduino's die communiceren tussen elkaar, in de toekomst nog meer.

Led's aansturen kan op verschillende manieren.   Je hebt de traditionele leds zoals in je schuur (dit ga ik gebruiken voor de seinen) of adresseerbare leds.   
dit dus : https://www.youtube.com/watch?v=HO6xQMR8naw

bij deze zeg je gewoon in de software 'ledje 7 in de rij op die exacte RGB kleur' en voila.   Dit geeft veel mogelijkheiden naar controlepanelen - dus zoals bij mij.

je moet wel opletten dat je de arduino niet overbelast, die kunnen maar een bepaald aantal leds aansturen direct vanop het board.   Indien je daar over gaat moet je gewoon een led driver of iets dergelijks gaan gebruiken. (of meerdere arduino's)

Arduino's kunnen los van je PC werken, kunnen ook data opslaan voor gebruik de volgende keer dat de power on gaat.   De mogelijkheden zijn zeer groot en de boardjes kosten niet zo veel.

vraag maar gerust ...

Patrick




Frank_N

Ben daar ook mee bezig geweest. slechts 6 wissels omzetten met een uno en servo's. Dat kan, maar niet zonder stroom problemen.
Ik had dat opgelost met een apparte voeding voor de servo's. Tijdens inschakelen en het rijden met wat oudere lokjes( lees: koolborstel motoren) ging het spoken......

Oke, ben daar uiteindelijk vanaf gestapt omdat het afregelen van de verschillende parameters nogal wat moeilijkheden leverde.

Aangezien ik dus wat servo's had gekocht, moesten die toch gebruikt worden.
Naar aanleiding van een draadje over servo's aansturen  op dit forum ging ik aan de slag met een gemodificeerde servo-tester. dat wil zeggen: een servo tester met een 555 ic waarvan de instelling door 2 instel regelaars gemaakt kan worden. Het resultaat is dat deze analoge aansturing goed werkt, totdat er een oude locomtief gaat rijden..... Het gespook begon weer....

Bij een volgend plan ga ik beslist wisselmotortjes gebruiken.
Groet van Frank

gardevil

Ben momenteel bezig met het aansturen van servo's als wissel bij het Faller car system met een arduino. Eerste testen lijken goed te gaan.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

perk

mijn eerste tests met servo's en arduino leken ook goed te gaan (op mijn bureau), totdat ik het in productie nam onder de baan.
Dan plots servo jitter en storingen na een 3de servo aangesloten.

het is opgelost met een aantal ontstoringscapaciteiten (koste bijna niets).    Wel, opgelost is niet het juiste woord, meer rond gewerkt maar dat trek ik me niet aan.
Frank - misschien ook iets voor jouw probleem?

ik heb 1 x 5V voeding voor zowel Arduino als servo's, maar de servo's krijgen voeding DIRECT van de power supply, NIET via Arduino.
En ik heb ook ferme elco's verdeeld onder de baan op de voedingsstrips voor de 5 V stabiel te houden.

aansturen van de servo's via Arduino is redelijk makkelijk hoor.   Ik heb mijn programma geschreven dat elke servo (wissel) een start en eind positie heeft en instelbare snelheid ertussen.   En posities kunnen in EPROM bijgehouden worden.    Ik ga dit gebruiken voor wissels, maar ook overwegen en ontkoppelrails. 


Frank_N

#9
Dit is wat ik gefabriekt heb met een dubbele 555 (556) en twee spanningsregelaars:

En zo ziet het er ingebouwd uit:


Op de eerste foto analoge servo's, op de 2e digitale. Tijdens het gebruik merk ik trouwens geen enkel verschil.
Groet van Frank

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

ACFI

Ik begin volgende week via avondschool aan een cursus Arduino.

Hoop dat het wat wordt.

ACFI

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

perk

dit is de Arduino nano die de servo sturing hier doet



midden links de 8 servo aansluitingen voor de wissels, de 4 voor de ontkoppelingsrails moet ik nog uitwerken (en de hele ontkoppelingsrail ook nog ontwerpen en bouwen).  Met 12 zit je wel aan de limiet van de nano volgens wat ik kan lezen over de servo library.

er is dan nog plaats voor 6 circuits voor vb een LED aan/uit te zetten of via een relais zwaardere dingen.
instructies krijgt de nano via de seriele link links bovenaan waar een arduino MEGA op hangt.

Dit allemaal in een NANO (cloon) verpakking,zeer klein en onder de 10 euro (incl de kroonsteen mount) via winkel in de benelux.
grijze stukken zijn eigen ontwerp en 3dprint voor makkelijker te monteren.
je kan ook de ontkoppelingscapaciteiten zien die telkens tussen servo uitgang en grond zitten.

digitale servo's ga ik vermijden, want alhoewel die werken is er een constante sturing in de servo en dat maakt lawaai. (repositioneren)
Ik had er eentje en heb die eruit gehaald.

Patrick

svvander

Wat mij nu juist te binnenvalt: ik werk met Märklin. Veel opgesomde zaken kunnen eigenlijk al deels mits Märklin materiaal opgelost worden. Zou er niets bestaan (al ooit vanuit zelfbouw aangebracht of gemaakt) om via het bestaande Märklin systeem lichten (LED's) aan te sturen.

De Arduino zou ik dan gebruiken voor mijn smalspoor baantje. (Beiden zouden naast elkaar komen op de baan, met gescheiden circuits uiteraard...).
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be