Om een zenuwinzinking van te krijgen

Gestart door Peter, 03 september 2019, 17:46:13 PM

Peter

Bijna meer dan een uur bezig geweest om mijn nieuwste aanwinst, de Liliput E10 001
open te krijgen, er een decoder (21 pins) in te steken en ......dat verdomde ding terug
gemonteerd te krijgen.
De kap zit namelijk met 4 schroefjes  (zitten tussen de draaistellen en de zijkant) vast.
Met een zeer fijn kruis schroeven draaiertje was dat (na het afbreken van twee INDUSi magneetjes)
uiteindelijk gelukt. De dummy decoder zat bijna muurvast op de printplaat, maar eens die er af, was het monteren van de ESU 21 pins gemakkelijk.
Maar dan...de kap terug geplaatst m....die vier verdomde minuskule schroefjes terug bevestigen. Vielen telkens uit mijn pincete terug in het binnenste van de lok (dus terug openen om die er  uit te krijgen)
Na lang vloeken, prutsen enz.  terug eindelijk gemonteerd gekregen.
INDUSI terug gelijmd, aan stuurstand 1 de Liliput koppeling verwijdert en een Weinert schaalkoppeling en luchtslangen gemonteerd.

Resume: het zou veeeel sneller gegaan zijn als ik een fijn magnetisch schroeverdraaiertje zou gehad hebben om de schroefjes vast te houden.
Maar waar koop je zoiets???
Een foto volgt morgen nadat mijn zenuwen wat tot rust gekomen zijn (en ik gegeten heb  ;D)
Met vriendelijke groeten
Peter

Ronald

Ik lik wel eens aan de schroevendraaier om de schroef te laten "plakken". .... :) Soms moet je wat inventief zijn.

Ludwig

Dat is niet alleen een probleem met Liliput, er zijn meer moeilijk dan gemakkelijk te openen tegenwoordig! 🙄
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

bollen neus

Al mijn kleine tornavieskes zijn magnetisch gemaakt, dan heb je maar één keer de job om dit te doen. Werkt nadien nog eens zo handig zoals onze handige Harry zou zeggen.
Den Eric.

59erke

eerst met een magneetje een paar keer tegen uw schroevendraaiertje wrijven zou ook helpen om uw schroevendraaier tijdelijk magnetisch te maken
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Alberke

schroevendraaier tegen een stevige magneet houden: als je dat niet hebt kan je ook de een motor van een loc gebruiken.
Soms zijn die schroefjes nin niet magnetisch materiaal. Gebruik dan rubberlijm, bij de fotohandel te koop. Schroefje aan schroevendraaier plakken, die rubberlijm kan je er gewoon aftrekken.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D


BR-59

Een ander foefje, wat ook goed werkt, is de isolatie van elektriciteitsdraad afhalen, kop van het schroefje erin en het schroefje daarmee vastdraaien. Laatste stukje met een al dan niet magnetische schroevendraaier is dan een makkie. En natuurlijk passen snoer ;D ;D

Klaas Zondervan

Soms heb je een schroevendraaier of schroef die niet magnetisch wil worden. Dan een drupje lijm aan de punt van de schroevendraaier. Maakt weinig uit wat voor lijm, als het maar geen secondelijm is want dat zit heel snel muurvast.

B_Modelbouw

Geen magneetschroevendraaier, geen lijn en geen zin om aan schroefjes te likken...

Ik gebruik gewoon een fijn papierstripje waar je je schroef doorprikt... je schroeft je schroefje vast en scheurt nadien het papier weg. Handig, en nooit meer gevloek van wegspringende schroefjes in het model, of nog veel erger op de grond.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


BR-59

En met al deze tips voorkomen we een psychologisch inzinking ;D. Heerlijk toch?

Peter

#12
De meeste oplossingen zijn waarschijnlijk niet mogelijk, want zoals gezegd: er is gewoonweg geen plaats tussen de zijkant van de kap en de draaistellen. Je moet een schroefje al schuin houden en het zo tussen de zijkant van de kap en de zijkant van het draaistel te krijgen om het zo tot in het gaatje te krijgen, waarna je het schroefje terug recht kan houden en vast schroeven.
Bijkomend probleem is als je het schroefje lost, dit in de kap verdwijnt. Als je geluk hebt komt het er met schudden van het model terug uit gevallen, want anders.... de kap terug afnemen.
Uiteindelijk is het me gelukt en rijdt het model perfekt

Het eindelijk, met uitzondering van het loknummer, kant en klare model.

DSCN4337 by Peter Verlooy, auf Flickr

En de onderzijde. Een van de schroefjes is nauwelijks te zien, rechter draaistel tussen de zijwand van de kant en het draaistel.
Het goudkleurig rechthoekig stukje is een Neodymium magneet voor het schakelen op mijn baantje

Ohne Titel by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Alberke

Nadeel aan een magnetische schroevendraaier is dat het schroefje ook gemagnetiseerd geraakt, en de volgende keer heeft het dan de nare gewoonte om ondersteboven aan je schroevendraaier te hangen.
Lijm is eigenlijk de beste methode in dit geval.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

nmbssncb

Citaat van: BR-59 op 03 september 2019, 21:22:11 PM
Een ander foefje, wat ook goed werkt, is de isolatie van elektriciteitsdraad afhalen, kop van het schroefje erin en het schroefje daarmee vastdraaien. Laatste stukje met een al dan niet magnetische schroevendraaier is dan een makkie. En natuurlijk passen snoer ;D ;D

Goed idee Bas... dan is het ook te proberen met krimpkous.

Willy
nmbs < Willy > sncb
===============