Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Positie Antislip bandjes

Gestart door ERVIN, 31 augustus 2019, 22:59:48 PM

ERVIN

Door het dagelijks rijden van mijn locs dienen ze ook regelmatig een onderhoud te krijgen , ik heb nu een paar locs in de centrale werkplaats staan en het valt mij op dat de verschillende fabrikanten ook de antislip bandjes op een andere manier onder hun locs zetten , sommige locs hebben de ASB's aan de voorkant van het draaistel , andere aan de achterkant van het draaistel.
Ik vraag mij af welke de beste positie is ,voor of achterkant , en waarom?  ;)

Klaas Zondervan

Achter is beter want door de reactiekrachten tussen draaistel en locframe wordt de achterste as zwaarder op het spoor gedrukt.
Het hangt er ook vanaf in welke richting de loc rijdt, voorkant kan zomaar achterkant worden.
Nog beter (mijn persoonlijke mening) is helemaal geen antislipbandjes. Ik vind het ondingen.

Frank_N

Citaat van: Klaas Zondervan op 31 augustus 2019, 23:09:35 PM
Achter is beter want door de reactiekrachten tussen draaistel en locframe wordt de achterste as zwaarder op het spoor gedrukt.
Het hangt er ook vanaf in welke richting de loc rijdt, voorkant kan zomaar achterkant worden.

Dat zou volgens mij een reden moeten zijn dat er loc's zijn met linksachter en rechtsvoor (of andersom) anti slipbandjes worden gemaakt :-\
Verder; probeer maar eens 6 rijtuigen (met verlichting slepers) met een grote stoomloc zonder ASB in N vooruit te krijgen.....  ::)
Zelfs met ASB leverd dat nog problemen op in bochten.
Groet van Frank

ERVIN

Bedankt voor de feedback Klaas , mijn locs rijden " meestal" in dezelfde richting , dus die ASB's ga ik dan naar de achterkant van het draaistel leggen.
Waarom zijn het ondingen Klaas?

Peter

Ik vermoed dat dit te maken heeft omdat veel modellen eigenlijk aan de "lichte" kant zijn en die bandjes een kompensatie zijn.
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Ik vind het ondingen om verschillende redenen. Ze zijn verantwoordelijk voor een groot deel van de vuiligheid die op de rails terecht komt. Soms zitten ze eenzijdig op een as en zetten dan het draaistel scheef in het spoor. Bij de noodzakelijk krappe bogen op de modelspoorbaan kan een wielstel niet meer zuiver rollen, een wiel zal dan moeten slippen en de bandjes werken dan juist tegen, als beide wielen op een as bandjes hebben.

Op een baan zonder hellingen zijn ze ook niet nodig. Ik probeer er daarom zo veel mogelijk vanaf te komen. Soms doe ik dat door de wielstellen met bandjes te vervangen door wisselstukken zonder bandjes. En als dat niet gaat zet ik andere wielen op een as. Soms is het een hele operatie maar dat heb ik er graag voor over want ik haat die rubber bandjes. En ik weet ook dat niet iedereen het met me eens is.  :)

Michiel

Hoe groter de schaal, hoe minder noodzaak om anti-slipbandjes te hebben. Maar bij de kleinere schalen is het moeilijk om er geen te hebben. Met kleinere schalen gaat men snelle kiezen voor langer samenstellingen, en daarenboven zijn de relative rol- en slipweerstand merkelijk hoger. Ja, met een losse loc, of met een drietal wagons rondrijden kan zonder ASB, maar men kiest voor kleinere schalen om net meer te kunnen doen dan alleen met korte samenstellingen heen en weer te rijden. ASB zijn  rot-dingen met vele nadelen, maar het ene voordeel is wel krachtig tot zelfs noodzakelijk.

In vb. schaal 1 heb je natuurlijk een heel ander verhaal.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

In schaal N zijn ze misschien onmisbaar. Zelf rijd ik H0 en dan heb je ze op een baan zonder hellingen niet nodig.

Rangeerduivel

Citaat van: Klaas Zondervan op 01 september 2019, 16:47:39 PM
En ik weet ook dat niet iedereen het met me eens is.  :)

Straks ga je nog een schuldgevoel aankweken Klaas! ;D ;D

;)

Frank_N

Het is toch zo dat in N de locjes die voorzien zijn van ASB de betreffende wielen een inkeping hebben, waarschijnlijk om te voorkomen dat die bandjes eraf lopen.... Dus daarom lijkt het me niet wenselijk ze op voorhand te verwijderen. De betreffende wielen zouden dan helemaal geen contact meer maken met de rails.

Bovenstaande (incl vorige reactie) is een van de redenen mijn grote baan te ontmantelen.
Groet van Frank

Klaas Zondervan

Frank, ik verwijder niet zo maar de bandjes want dan gaat een loc echt mank lopen. Ik vervang de wielen door wielen zonder die groef.