Auteur Topic: catawiki  (gelezen 681 keer)

Offline Peter

• Forumlid
  • Voornaam: Peter
catawiki
« Gepost op: 31 augustus 2019, 14:34:11 pm »
Heeft er al eens iemand van de forumleden al eens gekocht bij Catawikien wat is de ervaring?.
Ik zie daar bv. Roco Ae 6/6 eloks voor prijzen van tussen de 35 en 75 euro.
Gerolf de Fleischmann 80 staat bv. te koop (nog te bieden) momenteel voor 5 euro
Hou van het "Schwarzwald en de Schwarzwaldbahn"

Met vriendelijke groeten
Peter

Offline Rangeerduivel

• Forumlid
  • Voornaam: Rudy
Re: catawiki
« Reactie #1 Gepost op: 31 augustus 2019, 14:48:38 pm »
Ik heb ze ooit uitgemaakt voor profiteurs!
Ze rekenen 2x procentjes (en niet weinig), 1x aan de koper en 1x aan de verkoper....
Daarbij zijn de verzendkosten niet van de poes. :o
Daar bovenop worden de goederen gekeurd en geschat door een kenner die er niks van kent. ???
Nooit meer bij mij dus... >:(
Informeer u goed, ik betaalde voor 2 wagentjes in totaal 67€

;)

Offline BR-59

• Forumlid
  • Ik kom weer langzaam in het goede spoor
  • Voornaam: Bas
« Reactie #2 Gepost op: 31 augustus 2019, 15:24:52 pm »
Catawiki heeft - net als andere veilingbedrijven - een marge. Verkopers krijgen 12% minder over het geboden bedrag en kopers betalen 9% over het geboden bedrag. Dit is inclusief BTW. Verzendkosten zijn variabel, afhankelijke van de verkopende partij en zijn koeriersdienst. Dit staat altijd bij de kavel vermeld.
Advies: bepaald door onderzoek op het (g)orakel en beurzen een prijs, die je wil betalen en hou je daaraan. Ervaring leert, dat dan 90% van de kavels aan je neus voorbij gaan. Laat je dus niet leiden door je emotie en ga dus niet meer bieden.

Dan zijn er allerlei verhalen van prijsopdrijving. Vind en denk ervan, wat je wil. Als het zo 'malafide' is als wordt beweerd, komt dat vanzelf een keer boven water en persoonlijk denk ik niet, dat de veilingbedrijven er zelf achter zitten. Mocht het zo zijn, dan vermoed ik eerder 'vriendjes' van de verkoper, die in ieder geval meegaan tot een bepaalde minimumprijs. Maar ook dit valt niet te achterhalen.

Kopen op veilingsites is vooral werken met het gezonde verstand. Ik heb regelmatig iets gescoord, ook wel duurder dan op Houten, maar voor mij zijn de brandstofkosten naar Houten al 35 euro, dus dat kan ook de meerprijs zijn.
Met vriendelijke groet,

Bas

Offline Peter

• Forumlid
  • Voornaam: Peter
« Reactie #3 Gepost op: 31 augustus 2019, 15:59:01 pm »
Voor mij leek het interessant omdat de Roco SBB modellen van de Ae 6/6 aan vrij lage prijzen de deur leken uit te gaan
Op andere koopsites gaan ze gewoonlijk aan hogere prijzen weg, en ik bedoel voor mezelf enkel het model met zilverkleurige sierlijsten. Aan andere modellen heb ik geen interesse.
Hou van het "Schwarzwald en de Schwarzwaldbahn"

Met vriendelijke groeten
Peter

Offline BR-59

• Forumlid
  • Ik kom weer langzaam in het goede spoor
  • Voornaam: Bas
« Reactie #4 Gepost op: 31 augustus 2019, 16:35:45 pm »
Doen, wat uw goede verstand u ingeeft.
Met vriendelijke groet,

Bas

Offline Brunel

• Forumlid
  • Voornaam: onbekend
« Reactie #5 Gepost op: 31 augustus 2019, 18:10:10 pm »
Ooit een bijzonder model via Catawiki gekocht voor een redelijke prijs. Ging allemaal prima. Doe er verder weinig. Weet mijn wachtwoord niet eens meer.  :)

Ze brengen inderdaad fikse kosten in rekening, maar dat weet je als eraan begint.
Soms lopen de prijzen verbazend hoog op. Daar kan je van alles bij verzinnen, maar je kan in ieder geval nooit meer betalen dan je zelf biedt.
Wat ik wel een irritant dingetje vind, is dat ze met die ‘deskundige’ veiingmeester veel meer suggereren dan kan worden waargemaakt. De veilingmeester ziet de meeste kavels echt nooit en kan dus ook niet de zekerheid over het product geven die op een echte veiling wel mogelijk is. Maar goed, dat weet je dan nu dus ook.

Offline SuSke

• Forumlid
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
    • MTD - Edegem
  • Voornaam: Frans
« Reactie #6 Gepost op: 31 augustus 2019, 22:14:25 pm »
Bovendien krijg je ook geen antwoord op je eventuele vragen, ze verwijzen je door naar de verkoper maar daar heb je zelden gegevens van en je komt dan sowieso te laat.

Verder tot hier toe nog geen problemen met catawiki gehad. Een paar keer een mooie slag geslagen en nooit meer betaald dan ik eigenlijk wou. Impuls aankopen doe ik er niet.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR 2019 - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2019
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Online svvander

• Forumlid
  • Voornaam: Sven
« Reactie #7 Gepost op: 31 augustus 2019, 23:21:51 pm »
Al enkele zaken gekocht... soms iets boven prijs, soms rond de prijs... nooit koopjes.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI

Offline SirGresley

• Forumlid
  • Voornaam: Bert
« Reactie #8 Gepost op: 02 september 2019, 09:14:38 am »
Gelijk de meesten vertellen: vergeet de opgelden niet! En vergelijk met andere verkoopsites.

Ik wilde er indertijd Matchbox en dergelijke op verkopen. Ik zette ze er per stuk op en aan mijn beginprijs.
Dat was niet naar de zin van hun "expert". Ik moest beginnen van € 1, en niet per stuk.
Ik hele uitleg gedaan waarom per stuk en mijn startprijs maar mocht het nog niet.
Ik koop/verkoop al meer dan 30 jaar spulletjes dus zal de knepen van het vak wel kennen!
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama