catawiki

Gestart door Peter, 31 augustus 2019, 14:34:11 PM

Peter

Heeft er al eens iemand van de forumleden al eens gekocht bij Catawikien wat is de ervaring?.
Ik zie daar bv. Roco Ae 6/6 eloks voor prijzen van tussen de 35 en 75 euro.
Gerolf de Fleischmann 80 staat bv. te koop (nog te bieden) momenteel voor 5 euro
Met vriendelijke groeten
Peter

Rangeerduivel

Ik heb ze ooit uitgemaakt voor profiteurs!
Ze rekenen 2x procentjes (en niet weinig), 1x aan de koper en 1x aan de verkoper....
Daarbij zijn de verzendkosten niet van de poes. :o
Daar bovenop worden de goederen gekeurd en geschat door een kenner die er niks van kent. ???
Nooit meer bij mij dus... >:(
Informeer u goed, ik betaalde voor 2 wagentjes in totaal 67€

;)

BR-59

Catawiki heeft - net als andere veilingbedrijven - een marge. Verkopers krijgen 12% minder over het geboden bedrag en kopers betalen 9% over het geboden bedrag. Dit is inclusief BTW. Verzendkosten zijn variabel, afhankelijke van de verkopende partij en zijn koeriersdienst. Dit staat altijd bij de kavel vermeld.
Advies: bepaald door onderzoek op het (g)orakel en beurzen een prijs, die je wil betalen en hou je daaraan. Ervaring leert, dat dan 90% van de kavels aan je neus voorbij gaan. Laat je dus niet leiden door je emotie en ga dus niet meer bieden.

Dan zijn er allerlei verhalen van prijsopdrijving. Vind en denk ervan, wat je wil. Als het zo 'malafide' is als wordt beweerd, komt dat vanzelf een keer boven water en persoonlijk denk ik niet, dat de veilingbedrijven er zelf achter zitten. Mocht het zo zijn, dan vermoed ik eerder 'vriendjes' van de verkoper, die in ieder geval meegaan tot een bepaalde minimumprijs. Maar ook dit valt niet te achterhalen.

Kopen op veilingsites is vooral werken met het gezonde verstand. Ik heb regelmatig iets gescoord, ook wel duurder dan op Houten, maar voor mij zijn de brandstofkosten naar Houten al 35 euro, dus dat kan ook de meerprijs zijn.

Peter

Voor mij leek het interessant omdat de Roco SBB modellen van de Ae 6/6 aan vrij lage prijzen de deur leken uit te gaan
Op andere koopsites gaan ze gewoonlijk aan hogere prijzen weg, en ik bedoel voor mezelf enkel het model met zilverkleurige sierlijsten. Aan andere modellen heb ik geen interesse.
Met vriendelijke groeten
Peter

BR-59

#4
Doen, wat uw goede verstand u ingeeft.

Brunel

Ooit een bijzonder model via Catawiki gekocht voor een redelijke prijs. Ging allemaal prima. Doe er verder weinig. Weet mijn wachtwoord niet eens meer.  :)

Ze brengen inderdaad fikse kosten in rekening, maar dat weet je als eraan begint.
Soms lopen de prijzen verbazend hoog op. Daar kan je van alles bij verzinnen, maar je kan in ieder geval nooit meer betalen dan je zelf biedt.
Wat ik wel een irritant dingetje vind, is dat ze met die 'deskundige' veiingmeester veel meer suggereren dan kan worden waargemaakt. De veilingmeester ziet de meeste kavels echt nooit en kan dus ook niet de zekerheid over het product geven die op een echte veiling wel mogelijk is. Maar goed, dat weet je dan nu dus ook.

SuSke

Bovendien krijg je ook geen antwoord op je eventuele vragen, ze verwijzen je door naar de verkoper maar daar heb je zelden gegevens van en je komt dan sowieso te laat.

Verder tot hier toe nog geen problemen met catawiki gehad. Een paar keer een mooie slag geslagen en nooit meer betaald dan ik eigenlijk wou. Impuls aankopen doe ik er niet.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

svvander

Al enkele zaken gekocht... soms iets boven prijs, soms rond de prijs... nooit koopjes.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

SirGresley

Gelijk de meesten vertellen: vergeet de opgelden niet! En vergelijk met andere verkoopsites.

Ik wilde er indertijd Matchbox en dergelijke op verkopen. Ik zette ze er per stuk op en aan mijn beginprijs.
Dat was niet naar de zin van hun "expert". Ik moest beginnen van € 1, en niet per stuk.
Ik hele uitleg gedaan waarom per stuk en mijn startprijs maar mocht het nog niet.
Ik koop/verkoop al meer dan 30 jaar spulletjes dus zal de knepen van het vak wel kennen!
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama


svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

mardig23

Juist ja, die met Val Saint Lambert kristallen ramen ;D ;D ;D
Mvg Karl

raf

zelfde ervaring dan reeds genoemd
soms gaan er stukken weg die nieuw koop goedkoper uit komen
ik doe voor mezelf een prijs in gedachte nemen en ga daar zelden boven
of het moet een stuk zijn wat je zegt van ok die zijn zeldzaam en die MOET ik hebben
gebeurt bij mij nooit eigenlijk dat ik iets moet hebben

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

Zoals op alle veiling sites geld ook daar :   REKENEN EN TELLEN  voor ge een bod doet.
Tel er de verzendkist bij, nog eend 9% commissie, en dan maak je uit of het nog steeds een goede koop is.

Verzendkosten liggen doorgaans ook hoger dan bvb via marktplaats, 2dehands of eBay of webshops omdat Cata vraagt om verzekerd te verzenden, dus dat drijft ook de prij op .


Ik heb al relatief vaak via Catawiki gekocht, maar dan enkel dingen die ik echt de moeite vond en waarvan de prijs echt relatief laag was !

Gezond verstand gebruiken id e boodschap
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

ronny-vdv

Mij zien ze daar niet meer.
Slechte ervaringen gehad en aan de goederen mankeert altijd wat.
Onlangs een lok via de veiling aangekocht. De lok kwam aan in een folieomslag.
Je weet dat met pakketjes bij transporteurs gegooid wordt, dus, je kan het al raden, de lok was beschadigd.
Ik mocht de lok terugsturen en ging het volledige bedrag terug krijgen. Mooi, maar niets is minder waar.
Ik heb het bedrag na lang aandringend terug gekregen, maar de veilingkosten werden niet terugbetaald.
Dus, schade, 17,00 euro om de lok terug te sturen en 19,60 euro veilingkosten. Sorry, maar dat kan niet door de beugel.
Dat is ook één van de redenen waarom ze geen PayPal aanbieden.
Conclusie : liever Ebay !
Mvg,

ronny-vdv