Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Houten schuur

Gestart door svvander, 28 augustus 2019, 15:29:07 PM

Gerolf

Citaat van: B_Modelbouw op 04 september 2019, 20:18:05 PM
Kleine correctie... Stroom of Spanning nemen niet toe, maar diegene die aanwezig is verdeelt zich over de verschillende componenten

Sven heeft het over "dan neemt de spanning die er nodig is toe" - en dat klopt natuurlijk wel bij Leds. Het is maar hoe je het bekijkt  ;)

Als je voor je schuurtje 12 Volt beschikbaar hebt, kan je tot 3 (witte) leds in serie plaatsen, met één weerstand.
Weerstand in dat geval: minstens 180 Ohm, maar om ze niet te fel te laten branden 1K of meer
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

svvander

Ok, vandaag nog verder gewerkt aan het projectje, maar de term schuur is niet meer. Het is eerder opslagplaats of zelf locloods geworden. Om de één of andere reden lijkt deze nu veel groter dan oorspronkelijk het geval was (misschien toch iets te ruim bemeten?). Niet erg, ik heb er veel mee geleerd en ik ga ze toch gebruiken.

Hierbij alvast enkele foto's voor het schilderen. Van zodra de verf toekomt, ga ik experimenteren met de kleurtjes.





Het lijkt op deze foto's wel, dat de planken breder zijn... ik denk dat het te maken heeft met de hoek van het fotograferen (met smartphone). Door met donkere kleuren te werken bij het spuiten, zal dit ook al minder opvallen. Wat de planken achteraan betreft (terechte opmerking van de te lange planken), dit ga ik proberen op te lossen met een fijn penseel. Ik ga proberen de "spleten" tussen de planken te schilderen. Tussen de planken bovenaan, zijn bewust "spleten" gemaakt. Dit om het licht, dat later geplaatst zal worden, te laten doorschemeren.

Het ziet er alvast wel oud en kramikel uit, wat de bedoeling is.
Let ook op het verschil in grote tussen den reeks 80 en de Gmeinder 15/18 PS... zelfde schaal, andere spoorbreedte.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

BR-59

Leuk gedaan. Nog een paar details:
- schoren tussen staander en ligger ontbreken
- planken aan de voorkant horen eigenlijk in 'potdeksel' structuur. Zoals dit. Voorkomt inwateren.

svvander

Ik moet inderdaad nog een plank tussen het dak en de rest voorzien... maar de plankjes onder elkaar (dus niet over elkaar), is bewust zo gedaan.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Michiel

Ik denk dat dit project vooral interessant is omdat het naar mijn idee twee belangrijke punten opwerpt in modelbouw:

- schaal: reken uit naar schaal hoe groot je model wordt. Meet een paar grote voorbeelden op (vb via referenties op fotos of zo), en reken terug naar modelafmetingen. Je zal merken dat een model soms vee kleiner is dan wat dacht (vb jouw schuur), of soms weer veel groter (vb een kerk of cathedraal op een modelbaan).
- observatie: voor je een model maakt, is het interessant om heel aandachtig originele voorbeelden te observeren. Dingen zitten meestal net iets complexer of eigenzinniger in elkaar dan het stereotype beeld dat we in ons hoofd hebben. Maak een boom zonder aandachtig bomen in het echt te observeren, en je maakt een karikatuur van een boom: het lijkt op een boom, maar geen enkele boom lijkt op je model.

Ook voor mij was jouw experiment interessant, en ik denk voor jouw een enorm leermoment. Bedankt om het met ons te delen.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Hallo Sven,
In navolging op de tips van vorige leden, zou ik je aanraden om vooraan die plank met die grote weer(knoop) te verwijderen.
Een weer of knoop is een plaats waar in de boom een zijtak is gegroeid.
Nu moet je eens voorstellen wat voor knaap dit wel zou zijn in die schaal.
Tenzij je hem schildert zodat hij echt
onzichtbaar wordt.....dat 's my 2 cents!
Verder goed bezig! 8)

;)

Gerolf

Leuk project, maar het komt mij ook nogal vreemd over.
Zowel de plankbreedtes als de golven van de golfplaten zijn naar mijn idee (veel) te grof
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

svvander

Klopt 100%: ik vond die weer juist leuk, maar inderdaad, veel te groot nu je het zegt.
Het probleem dat ik ondervond voor de "golven" van de golfplaten. Kleiner kwamen ze absoluut niet mooi uit. Misschien lag het aan het alu dat ik gebruikt, maar het leek meer op gekreukte alu, dan op een golfplaat. Met meer reliëf was het nog erger.
De plankbreedte valt op zich wel nog mee.

Ik had voor de schaal eerst gerekend, dan enkele modellen ernaast gelegd en toen viel het al bij al mee. Maar om de één of andere reden beeldt ik mij de locomotieven in het echt, altijd veel kleiner in. En als je dan die Gmeinder er ook nog eens naast zet... ja.
Maar nogmaals: dit was een leuke oefening. Ik ga het wel verder afwerken en misschien nog verbeteren. Het zal dan een grote opbergschuur of dergelijke worden.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Michiel

Ook een leuke oefening is om er een poppetje naast te zetten.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

svvander

Daar had ik ook al aan gedacht, maar ik heb er geen meer in de juiste schaal. Maar bij de volgende constructie zal ik dit zeker doen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

raf

ach ook aan de hand gehad met huizen te maken
huizen gaan opmeten en dan frezen en de delen in elkaar zetten
verf en weathering en een dak met echte steentjes er op en klaar
tot je dan een schaal ventje voor de deur zet en ???? shit die deur is veel te hoog
bdw 2 keer kon dat ventje in de hoogte door die deur
en ja als je 1/87 nodig hebt en je rekent alles om op 1/78 dan zit je met een probleem
excel sheet gemaakt met maten er in in cm en ja hoor alleen dat ene verdomde vakje hé stond 1/78 in
maar ook een goeie leer school geweest
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

SirGresley

Ge kunt van die bruine korreltjes kopen in de hobbywinkels die het hout realistisch kleuren. Ofwel een grijze wash.
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

svvander

Diene wash heb ik in mijn handen gehad... maar ik wist niet goed hoe deze juist aangebracht moest worden. De man in de winkel had het te druk om er veel aan te vragen, dus maar mooi teruggelegd. Normaal komt vandaag mijn Vallejo verf toe. Ben benieuwd.

Ik ben voor deze gegaan:
https://acrylicosvallejo.com/en/producto/hobby/sets/effects-en/efectos-madera-vieja-y-nueva-71187/
en deze:
https://acrylicosvallejo.com/en/producto/hobby/sets/effects-en/rust-steel-70150/

Kan ik dan ook nog later voor het verweren van andere zaken gebruiken.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Klaas Zondervan

Je kan ook waterbeits nemen. In verschillende tinten in elke bouwmarkt te koop. Is met water zeer sterk te verdunnen om verschillende mate van verwering te verkrijgen. Zelf gebruik ik altijd donker eiken om de houten dwarsliggers onder mijn zelfbouwwissels te kleuren.

svvander

Verfjes waren van de week toegekomen... ik moet wel zeggen, ik ben heel positief verbaasd van de kwaliteit. Heb steeds met Revell gespoten... maar dit is toch wel iets beter van kwaliteit.

De (hout)grondlaag is nu gezet:

De wier is al iets minder te zien:


Maar het dak is nu gaan bewegen... daar moet ik nog iets op vinden.


Nu 24u drogen, dan ga ik het dak een laag geven en dan hoop ik maandag nog een stukje verder te kunnen geraken.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be