Houten schuur

Gestart door svvander, 28 augustus 2019, 15:29:07 PM

raf

#45
alee tof maar gij zijt verkeerd

na 40 jaar zal ik wel weten hoe een potmeter aan te sluiten zekers

door een van de buitenste pennen en de loper aan te sluiten creëer je een meer lineair verloop van de potmeter
en waar zie jij de massa aan een van de pootjes van de potmeter hangen ?????
de massa hangt rechtstreeks aan de led en dan via de vaste weerstand en de potmeter naar de positief van de accu

sluit het aan en probeer het zou ik zeggen

gr raf en straks als ik yenka kan gebruiken zal ik een werkende tekening plaatsen om alle misverstanden weg te nemen


kijk naar VR1 hoe is die aangesloten



en hier P1

hier het inwendige van een potmeter


als ik hier A en W aansluit en B naar de weerstand en de led dan heb je dus wat ik hier boven getekend had

als je de pot meter aansluit zoals svvander dat gedaan heeft dan staat er over de + en de - een weerstand en die verbruikt dus stroom  en als je de staat wil sponsoren geen probleem ik moet het toch niet betalen
doe je het volgens mijn schema dan verbruikt alleen de led stroom
tweede ding is dat je bij sommige potmeters verder dan de baan kunt  draaien en dan gaat dus de led uit
bij een led nu geen probleem hij is gewoon uit maar bij een electronische schakeling zou het wel eens kunnen dat er dan iets kapot geraakt omdat wat na de potmeter staat geen sturing meer krijgt
is het al gebeurt ja en gaat het nog gebeuren misschien maar zeker wel

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

De potmeter wordt hier gebruikt als regelbare weerstand. Je gebruikt dus alleen het stuk tussen de loper en de buitenste aansluiting. Of je de andere buitenste aansluiting wel of niet met de loper verbindt maakt in principe niks uit. Dat stuk daartussen staat kortgesloten en doet dus niks. Er is maar 1 reden om dat punt aan te sluiten: als door vuil of zo de loper contact verliest heb je geen onderbreking.

Afgezien daarvan zou ik voor een led helemaal geen regelbare weerstand gebruiken. Gewoon proberen welke vaste weerstand het mooiste resultaat levert en dan de zaak zo laten.

raf

klaas in de afbeelding van ssvander staat de potmeter over de accu
dus over de positief en negatief
ook als de led niet brand loopt de accu leeg

en inderdaad ook bij een vuile loper/baan heb je geen onderbreking en kan de waarde nooit hoger worden dan de weerstandswaarde van de potmeter

meer uitleg
https://www.picbasic.nl/frameload.htm?https://www.picbasic.nl/beginners5.htm
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Raf, nu je het zegt, het was me niet opgevallen dat hij de potmeter echt als potmeter had geschakeld. Dat is inderdaad niet handig in dit geval.

raf

hela wel een jaartje ouder maar wel wakker hé

lol
maar goed een cursus basis elektronica is soms niet slecht
en yenka is een goeie hulp
je kan het gratis gebruiken buiten de school uren en daar kan je mooi alles op instellen en plaatsen wat je wil gebruiken
processoren en dergelijke gaan ook maar dat blijft moeilijk qua programma
maar eenvoudige schakelingen zijn uitstekend te simuleren en als het poef doet dan zie je ook meteen waar en waarom
op de sleutel klikken en je kan opnieuw proberen tot je de waardes juist hebt
https://www.yenka.com/content/search.action#search
hier een deel tutorials
https://www.yenka.com/nl/Licences/
en hier downloads
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

svvander

Ja, ik heb in dit gevel verder gegaan op het meegeleverde schema en het werkt. Maar waar zit dan juist de fout? Ik was de draad kwijt bij de eerste reactie van Raf. Want als ik het nu omgekeerd schakel, dan gebeurd er juist helemaal niets (had ik initieel ook zo gedaan, omdat ik niet opgelet had en rood voor negatief had genomen).

Voor alle duidelijkheid, het schema zegt het als volgt:

- Van boven uitgezien met de aansluitingen naar voor en van links naar rechts: E S A
- E staat voor de "-" aan de batterij, dus zwarte kabel
- S staat voor variabel en komt aan de "+" (lange draad) van de LED
- A staat voor de "+" aan de batterij, dus rood draadje
- bijkomend moet de korte draad (-) van de LED aan de "-" kant van de batterij

Omdat ik met 2x 1,5V zit en de kleur rood maar 2V is, heb ik berekend dat ik een weerstand moet steken van 150 Ohm, tussen de "+" van het LED'je en de variabele (S in dit geval).
Het werkt perfect. Dus waar zit dan de fout? (De batterijtjes waren niet 100% meer vol en hangen er nu ongeveer 13u aan... met potmeter toe en ik zit nog steeds boven de 97% gemeten met batterijmeter... dus veel verlies? Ik denk het niet).

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

raf

het mee geleverde schema ???? waar heb je dat vandaan dan
maak een foto en post hem hier dan kunnen we volgen
want ESA is eigenlijk een europees ruimtevaart programma


eerst als je oplaadbaren batterijen gebruikt heb je GEEN 1.5 volt maar 1.2 volt

dus je totale spanning is 2.4 iets meer als de "accu" is opgeladen

hoe kom je aan ESA????

maar ok
E is massa en gaat direct naar de korte poot van de led

S komt van de lange poot van de led via de weerstand in mijn tekening aan de B van de pot meter

A komt aan de A en de W van de potmeter 

dit wekt en werkt dit niet dan heb je iets verkeerd aangesloten

welke waarde heeft je potmeter ??, want dat schrijf je nergens of ik heb er overheen gelezen
een led kun je NIET dimmen DWZ tot een bepaalde spanning brand dat ding daarna gaat het uit
wil je een led kunnen dimmen moet er meer elektronica achter zitten

gr raf



If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

svvander

#52
Raf, sorry maar je zit er helemaal naast... ik heb het aangesloten zoals aangegeven: het werkt en ik kan mijn LED dimmen. Ik denk dat we over 2 verschillende zaken aan het spreken zijn.

Hierbij het bewijs:
https://youtu.be/wY9HxfRfFtY

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

BR-59

@ raf: de ASE komt uit de datasheet van de potmeter. De gebruikte pot meter is deze.
Het is correct, dat bij deze schakeling de batterijen leeg kunnen geraken, dus heeft svvander het advies gekregen een schakelaartje in te bouwen in + naar de potmeter.
Zoals hij zelf al schrijf is hij een beginner op het gebied van elektronica.  Mijn ervaring is dan ook, dat je dan zo simpel mogelijk moet beginnen en als iets simpels werkt, pas het dan maar toe. Als de interesse er is, komen de beperkingen van een simpele schakeling vanzelf bovendrijven en ontstaat de zoektocht naar iets beters.
Het is gewoon een feit, dat een LED met deze schakeling feller en minder fel kan branden. En of dit de juiste manier is, gaan we vast zien in hoofdstuk 2.

raf

#54


dus dit is dan beter te begrijpen hoop ik
lange en korte poot aan de led had ik reeds gedaan dus dat was duidelijk .

maar kijk svvander spreekt over een battery van 1.5 volt en twee in serie is 3 volt maar hij gebruikt 1.2 volt accu's en dat is maar 2.4 volt dus meer dan 0.6 volt minder  jij weet ook dat 0.6 bij elektronica dikke ellende kan veroorzaken
(het zit in mij denk ik) maar door te zeggen ach hij begint er net mee denk ik verkeerd geleerd is later verkeerd gedaan

juist gemeten het verlies is 3 mA
gr raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

svvander

Ok Raf, ik snap wat je bedoelt, maar er is wel degelijk iets wat je over het hoofd ziet. Dit heb ik gestolen/geleend van http://www.linetec.nl/electronics/leds/led_1.html .



Wat dit eigenlijk aantoont: iets minder spanning kan heel weinig kwaad, omdat het (rode, dat ik gebruik) LED zelf maar 2V gebruikt. Zoals je aangeeft zou dit in mijn geval geen 3, maar 2,4V zijn. (Dit is ook waarom ik nog niet begonnen met de warm-witte lampjes, want die willen meer dan 3V krijgen). Bijgevolg is de stroom iets belangrijker, maar te weinig... dan brandt het lampje gewoon helemaal niet. De werkstroom is in de meeste gevallen 20 mA. Zoals je kan zien in dit schema... geeft het kleine beetje minder dan ook geen probleem. De weerstand echter is een beveiliging voor overbelasting als mijn potmeter volledig opengaat.

Jouw schema toont eigenlijk gewoon zoals ik het nu aangesloten heb  ???
Ik ben aan het zoeken naar een goede transfo (in mijn oude rommelbak) om eens te proberen met 12V of zelf 24V... Als ik dan een 4-tal witte LED'jes aanschakel, dan is mijn weerstand echt van belang. (Ik denk zelf dat dan per aangesloten LED een weerstand zal moeten voorzien en niet 1 weerstand en 4 lampjes in serie er achter).

Kunnen we het elektrische gedeelte van dit topic niet opsplitsen? We beginnen zwaar af te wijken. Maar ik vind het wel heel interessant om hieruit te leren.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Klaas Zondervan

Sven, volgens mij zit je op een heel verkeerd denkspoor. Je probeert de spanning over de led te regelen, maar dat is van ondergeschikt belang. Bij een led regel je op stroom, en de spanning over de led volgt daar uit.

raf

rest my case

de schakeling is verkeerd amen uit
op 2.4 volt geen probleem met 3mA verlies op 12 volt brand de potmeter door of gaat licht geven
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

svvander

Ik heb nog iets belangrijk bijgeleerd vandaag...
Bij LED's in serie: Als er LED's (niet alleen voor LED's maar geld voor alle elektronica dat spanning nodig heeft) in serie worden geschakeld dan neemt de spanning die er nodig is toe en blijft de stroom hetzelfde.
Bij parallel schakelen neemt de benodigde stroom toe en blijft de spanning hetzelfde.
https://www.leds-buy.nl/faq-losse-leds-monteren-deel-2/ (De formule staat hier ook nog eens vermeld).
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

B_Modelbouw

Kleine correctie... Stroom of Spanning nemen niet toe, maar diegene die aanwezig is verdeelt zich over de verschillende componenten

Serie:
Stroom door de kring blijf dezelfde, Spanning verdeeld zich over de verschillende componenten
Itot = I1 = I2    ,     Utot = U1 + U2


Parallel:
Spanning over de componenten blijft dezelfde, Stroom verdeeld zich over de verschillende kringen
Itot = I1 + I2    ,    Utot = U1 = U2
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC