Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Houten schuur

Gestart door svvander, 28 augustus 2019, 15:29:07 PM

Bjor

Golfplaten kun je ook zelf maken door aluminiumfolie tussen twee grote doppen van bijv. tandpastatubes door te rollen. Je moet wel van die doppen met diepe ribbels hebben.

Ben
N-spoor; het fijne van het kleine.
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in periode II en verder van alles wat met model- en grootspoor te maken heeft.

svvander

Citaat van: Bjor op 29 augustus 2019, 12:34:53 PM
Golfplaten kun je ook zelf maken door aluminiumfolie tussen twee grote doppen van bijv. tandpastatubes door te rollen. Je moet wel van die doppen met diepe ribbels hebben.

Ben

Ook ne goeie tip... ik heb zo een grote tube lijm (met ne grote stop/dop). Het enige nadeel dat ik zie... die zijn conisch: maakt het iets moelijker om mooi recht te rollen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Bjor

En kwestie van rondneuzen in de keukenkastjes en badkamers van familie, vrienden en kennissen......... 8) :P

Ben
N-spoor; het fijne van het kleine.
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in periode II en verder van alles wat met model- en grootspoor te maken heeft.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Bjor op 29 augustus 2019, 13:33:12 PM
en badkamers van familie, vrienden en kennissen......... 8) :P
niet dat ik dat doe, maar mocht het zo zijn, ik veronderstel dat ik wel op zoek zou gaan naar andere zaken ! 8) ;D

svvander

Die houten stokjes die ik gebruik (op de foto nog in het zakje), komen uit de kook-hobby-doos van mijn vrouw en worden eigenlijk gebruikt voor lolly's etc. Het houten doosje, kwam van fruit (druiven?). Inderdaad, veel hergebruiken en lenen van anderen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

svvander

Ik dacht gisteren ook al een oplossing te hebben gevonden voor de verlichting van de schuur. Ik had nog ergens een kerstmuts met een LED-lampje voorzien van 2 van die kleine horloge-batterijtjes als voeding. Ideaal... maar het was een paars knipperlichtje.

Er zit dus niet anders op dan op zoek te gaan naar een alternatief. De bedoeling is om een warm sfeerlicht te creëren, liefst gevoed door batterijen. Ik wist niet dat de keuze zo groot was. Bijkomend moet je toch wel iets of wat van elektronica kennen, om het zelf in elkaar te prutsen.
Voor de weerstand te berekenen kwam ik zo uit op een leuke (gratis) app. Ja, je kan het ook manueel uitrekenen, maar toch is het een leuke app. (Elektronics Toolkit)

De vraag die ik mij nu wel stel: ik zou "Warm Witte LED 120 graden 5mm", 3.30V, 20 mA en 0,066 W willen bestellen. Als ik hier een 150 Ohm weerstandje tussensteek (voeding zouden dus 2x1,5 AA batterijtjes zijn), klopt dit dan wel? En welke draad/kabel raden jullie aan?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

BR-59

In plaats van een vaste weerstand van 150 Ohm, zou ik een variabele weerstand (potmeter) van 0 -1000 Ohm adviseren. Dan heeft u ook de mogelijkheid om de lichtsterkte te regelen. Zelf zou ik 0,5 kwadraat gebruiken, maar dat komt ook omdat ik er genoeg rollen van heb. Een draad uit een oude telefoonkabel is ook een optie. Is ook 0,5 kwadraat.

Wel even - voordat de spanning erop gaat de potmeter in de stand van de grootste weerstand zetten.

hans63

Golfplaten maak ik wel met een anti-slip profiel, zoals bij dorpels van deuren wordt gebruikt.
Met een houten stokje de golven erin drukken. (regelmatig draaien)
Kapschuurtje van houten latjes en secondelijm.









raf

potmeter is geen slecht idee maar ik zou toch eerst een weerstand van een 120 ohm zetten
als je dan per toeval de potmeter verkeerd draait dan gaat de led tenminste niet meteen pfwiet kapot

en 5 mm ??? ik zou voor een 3 mm  led gaan dan krijg je der nog een mooi rond kapje omheen
die knip ik met een perforator uit een stukje van een alu bakje

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

svvander

Misschien dat ik dat dan wel doe... ik moet het eens bekijken. Ja ik had voor 5mm gekozen om juist een groter lamp te kunnen "uitbeelden". Ik heb er ook van 3mm... ik ga het eens uittesten.

Nu heb ik gisteren wel zitten klooien... ik ga een heel stuk moeten herdoen aan de ruwbouw. Mijn dakje is scheefgetrokken. Blijkbaar is het gebruikte hout nogal vocht/warmtegevoelig. En mijn golfplaten trekken op niets. Blijven proberen zeker? Ik wou er roestgaten in maken, maar om de één of andere reden scheurt dit dan niet mooi.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

raf

roest gaten doe ik met zandstraal airbrush maar ja dan moet je zo iets hebben
je kunt met een naald of nagel ook gaten prikken en ik zou deze doen voor ik de golven er in maak 
twee dezelfde leds parallel kan ook op 1 weerstand al gaan er nu reclameren dat het NIET kan

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

modelbaanHO

Vandaag kreeg ik op mijn facebook de volgende foto van Lars op 't hof scenery



Kan dienen als voorbeeld en inspiratie.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

svvander

Knap! Misschien moet ik voor mijn 2de poging (ooit) meer naar dit voorbeeld toewerken. Ik ga nu proberen van dit project nog het beste te maken en vooral er uit te leren. (Ik moet bekennen, het is wel leuk prullen)
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

raf

voordien je hout in de micro golf leggen dan droogt het super snel
wil je het krom dan nat maken en buigen en met elastieken vast zetten en weer de microgolf in
het veert nog iets terug maar blijft zo goed als zeker in deze stand staan die je wilde

ooit gedaan om kreeften vallen te maken voor een boot

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

perk

Citaat van: svvander op 29 augustus 2019, 16:28:22 PM
De vraag die ik mij nu wel stel: ik zou "Warm Witte LED 120 graden 5mm", 3.30V, 20 mA en 0,066 W willen bestellen. Als ik hier een 150 Ohm weerstandje tussensteek (voeding zouden dus 2x1,5 AA batterijtjes zijn), klopt dit dan wel? En welke draad/kabel raden jullie aan?

ik wil dit toch even in vraag stellen.   Als ik dit lees zou de led 3.3V spanningsval hebben bij geleiding.   Als je daar 3V in batterijvorm om zet gaat dat dus niet lukken want dat is gewoon niet genoeg, laat staan om dan nog een weerstand erbij te 'voeden'