Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Het verwijderen van lijmresten...

Gestart door Jappy, 28 augustus 2019, 08:38:23 AM

Jappy

Onlangs heb ik een leuke Graham Farish 'Austerity' zadeltank gekocht, en ik ben volop in het proces om deze te herschilderen naar een typisch Britse industrieloc. En een van de zaken die ik wou zijn de zwart/gele wespenstrepen ter waarschuwing op de bufferbalken en de achterkant van de kolenbunker. Daarom heb ik het locje eerst mooi geel gespoten, afplaktape aangebracht, en dan met de airbrush een dikke zwarte laag over het geheel.

Nu heb ik echter het probleem dat na het verwijderen van de tape deze heel wat lijmresten heeft achtergelaten. Ik heb van die typische gele papieren afplaktape gebruikt die je in elke bouwmarkt vind. Hoe kan ik het beste deze resten verwijderen zonder de broze laag humbrolverf eronder te beschadigen?
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Michiel

#1
Je zou het zelf kunnen uitzoeken. Je neemt een stukje van die tape, en met een aantal producten (wasbenzine, isopropanol, ...) zie je welke de lijm kan week maken en oplossen.  ;)

(Wel de verf op je model minstens 24 uur laten drogen voor dat je er met oplosmiddelen op gaat zitten wrijven.)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

wasbenzine zou dit moeten oplossen... op een doekje en beetje bij beetje er af halen. En zoals altijd eerst in een onzichtbaar hoekje proberen of er niets anders oplost...

Alberke

...en in het vervolg afplaktape voor modelbouw gebruiken!
En een persoonlijke voorraad "wattenstaafjes" is onontbeerlijk.
Als je te vlug te werk gaat kan je de verf eronder beschadigen, als je te lang wacht is de lijm verhard.
Wat bij mij altijd heeft gewerkt is koperpoets in de vorm van watten, zoals "Brillo".
Wattenstaafje erin ronddraaien en daarmee de lijm te lijf gaan.
Het zou de verse verf kunnen aantasten, dus eerst testen.
En je kan dat geel achteraf altijd opnieuw spuiten natuurlijk.
En koop goede tape!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Peter

de beste tape, volgens mij, voor afplakwerken bij schilder of spuitwerk in de modelbouw/modelspoor, is die van Tamiya, die in verschillende breedtes te koop is in de meeste goede modelbouwwinkels (hier in Antwerpen bv. bij Ballien of Verschooten
Met vriendelijke groeten
Peter

Jappy

Bedankt voor de tips, al lijkt er helaas dus geen wondermiddel te zijn en hebben alle ideeën een zekere risicofactor dat ik m'n werk ga beschadigen... Ah wel, al doende leert men niet? Geen schilderstape meer in de toekomst.

Misschien eerst eens beginnen met warm water en Dreft, zo krijgen we ook de etiketten van potten af, en dan bouwen we verder naar wasbenzine.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Chrisrail

#6
.


http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Johnnytrein

Ik heb dat ooit opgelost met stikker foetsie gekocht in NL bij Morres meubel Hulst geen idee of het nog bestaat hoor.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

evan



Heb je Microscale SOL in huis?  Zou best ns kunnen lukken!

Vraagje: Hoe lang heb je gewacht tussen de eerste verflaag en de afplaktape?  Kan zijn dat deze elkaar oploste en je dus een binding hebt.  Dan wordt het opnieuw spuiten...

Die tip van de Tamya tape is echt een goede.  Ik gebruik hem ook veel
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Chrisrail

#9
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Jappy

@Evan, ik had geen Mircrosol in huis helaas. Dus dat kon ik niet proberen. Maar ik hoor steeds betere ideeën, waar ik in de toekomst eens aandacht aan moet besteden!

Ik heb het ondertussen kunnen oplossen. Dreft haalde niets uit, behalve dat het zwart begon op te lossen... Ik heb dan voorzichtig wasbenzine gebruikt, dat werkte dan weer wel. Sommige zwarte lijntjes werden helaas aangetast, maar deze zijn met een penseel terug wat toonbaar gemaakt. Eerlijk gezegd begon ik me dan af te vragen of het niet beter was dat ik de hele zaak manueel had gedaan...
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Michiel

Goeie afplakband gebruiken en meteen verwijderen na spuiten (geen weken laten plakken zoals ik al deed  :-[), en je hebt geen probleem met lijmresten.  ;)   Manueel? Dat mag.  Maar je bent net door een leerprocess. Waarom niet doorgaan, en nog beter doen volgende keer?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)