Fleischmann H0 profi wissel met één drukknop aansturen?

Gestart door MB, 26 augustus 2019, 00:09:30 AM

MB

Hallo, ik dacht dat ik ooit wel eens heb gelezen dat het mogelijk is om Fleischmann H0 profi wissels met één drukknop aan te sturen, maar ik kan het niet terugvinden. Ik zou graag één drukknop gebruiken dwz knop ingedrukt is links, knop niet ingedrukt is rechts. Ik weet dat dit met een monostabiel relais kan, maar dan staat bij knop-niet-ingedrukt er permanente spanning op de wissel; als de automatische afschakeling van de wissel dan niet zou werken is de wisselaansturing naar z'n grootje. Weet iemand een andere oplossing? Misschien nog van belang te melden dat ik de wissels aanstuur met 16V gelijkspanning. Hartelijk dank!

Alberke

Ik snap je bedoeling niet. Je bent toch beter af met een terugkerende  "toggle switch"?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

59erke

Of je voorziet uw wissels van een cobalt servo en stuurt deze aan met een drukknopje. Telkens je drukt schakelt de wissel, heel simpel en bedrijfszeker
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Rangeerduivel

Citaat van: 59erke op 26 augustus 2019, 09:46:20 AM
Of je voorziet uw wissels van een cobalt servo en stuurt deze aan met een drukknopje. Telkens je drukt schakelt de wissel, heel simpel en bedrijfszeker

En werkt dit ook met andere wissels of kan dit enkel met een FLE profi ?

;)


Gerolf

Persoonlijk zou ik kiezen voor een tumbler - dan zie je de wisselstand aan de stand van de schakelaar-hefboom.
Als je er wisselspoelen mee wil aansturen, zal er sowieso wat elektronica achteraan moeten om de spoelen te beveiligen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Alberke

Zoals Gerolf zei. Die wissels hebben normaal een afschakelcontact, maar als dat niet werkt heb je rook. Daarom zal er altijd wat beveiliging-electronica tussen moeten.
Een terugkerende toggle is het eenvoudigste, maar dan heb je geen indicatie van de stand, tenzij... inderdaad, je er wat elektronica achter zet.
Als je de kastjes van sommige merken gebruikt heb je de twee in één. Die groene van Märklin bijvoorbeeld.

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Waterman

Ik heb op mijn baan twee wisselverbindingen die elk bediend worden met een drukknop. Wanneer de knop is ingedrukt liggen de wissels allebei in de afbuigende stand, nogmaals drukken en de wissels liggen terug in de rechte stand. Werkt perfect.

MB

Ik lees verschillende ideeën met permanente spanning en "wat elektronica achteraan moeten om de spoelen te beveiligen". Wat voor electronica zou ik er best voor gebruiken? Ik kan best zelf een schakeling maken maar weet niet direct wat hiervoor nodig is

Waterman

Behalve een aandrijving die doorgebrand is omdat de wissel fysiek niet kon gedraaid worden waardoor de eindafschakeling niet kon tussenkomen heb ik nog geen problemen gehad met de Fleischmann wisselaandrijvingen. Dus ik zie het nut niet van dergelijke extra schakeling...

59erke

Die electronica kan heel beperkt hoor.

zo kun je naast u drukknop die de wissel (lees servo) schakelt nog een bijkomende schakelaar monteren met  ledjes (vb groen links - rood rechts) die de stand van de wissel aanduidt.

Zo heb ik het gedaan

om dat "simpel en efficient" te doen, moet je dan het volgende hebben :

* een dubbelpolige wisselschakelaar
* een drukknopje
* 2 LEDjes met weerstandjes

Op de ene rij contacten van de wisselschakelaar sluit je de voeding en de LEDjes aan met elk hun weerstand.  Naargelang de stand van de schakelaar zal den de ene of de andere LED branden.
De andere rij krijgt de voeding (of de retour naargelang hoe je schakelt) en 2 draden naar de wisselbediening.
In serie met de voeding (of retour) zet je dan die drukknop.   Je kiest de positie waarin je de wissel wilt, en druk t even op de knop om de schakelimpuls te geven.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

MB

Erke, dus als ik je goed begrijp dienen de LEDs om overspanning over de spoel te vermijden, dus om altijd wat stroom "weg te laten lekken"? Dat lijkt me inderdaad een heel simpele oplossing. Voorlopig is het (nog) niet nodig want ik heb de eindafschakeling van de Fleischmann wissel zo'n 30 maal getest en elke keer werkte die goed. Maar als er een makkelijke oplossing is om overspanning te vermijden, installeer ik die toch maar. Dank!

MB

En Gerolf, Alberke, ik besef dat een tumble switch ook kan werken. Het nadeel daarvan vind ik alleen dat ik die altijd op mijn schakelpaneel moet bedienen; terwijl ik met drukknoppen (en LEDs om de stand aan te geven) ook (parallel) een andere aansturing kan gebruiken, bv met een Reedcontact. Dus met drukknoppen kan ik kiezen of ik een wissel met een Reedcontact kan besturen als de trein van de ene richting komt (bv. om te vermijden dat de trein de wissel open moet rijden), of van mijn schakelpaneel als de trein van de andere kant komt. Maar toch dank voor de suggestie!

Gerolf

Als je met ledjes de stand aangeeft heb je uiteraard geen tumbler nodig. Het was me niet duidelijk dat je leds ging gebruiken.

Citaat van: MB op 26 augustus 2019, 23:17:03 PMErke, dus als ik je goed begrijp dienen de LEDs om overspanning over de spoel te vermijden, dus om altijd wat stroom "weg te laten lekken"?

Leds zijn ongeschikt om dit te doen. Wat je nodig hebt is een stel monoflops: Schakelingetjes die een niveauverschil aan de ingang omzetten in een puls aan de uitgang. Dat kan eenvoudig met wat transistoren, condensatoren en weerstandjes.
Denk er wel aan dat die puls krachtig moet zijn (powertransistor aan de uitgang) en "nogal kort" - 200 tot 500 ms
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

raf

heeft  die wissel aan zijn sturing ook puntstuk schakeling
dan kun je van daar af de leds aan sturen als je een wip schakelaar gebruikt
naar gelang het punt stuk van spanning is voorzien brand de desbetreffende led

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Alberke

of je gebruikt de eind-afschakelingscontacten om de ledjes te sturen.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D