Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Verklarende woordenlijst

Gestart door svvander, 18 augustus 2019, 11:16:12 AM

Alberke

Citaat van: svvander op 18 augustus 2019, 16:29:23 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 18 augustus 2019, 14:53:10 PM
Ik denk zeker dat er een Franstalige invloed is. Dat merk ik ook bij het woord rail. Wij Nederlanders spreken dat net zo uit als de Engelsen (tenminste, dat denken we). Het klinkt dan als reel. Maar als Belgen rail zeggen dan klinkt dat vaak als raj.

Zou rail niet gewoon uit het Engels komen?
uiteraardelijk!
zoals het hele spoorweggebeuren
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Citaat van: svvander op 18 augustus 2019, 16:23:25 PM
Citaat van: Jef op 18 augustus 2019, 13:46:14 PM
Trafo: (afschuwelijke) afkorting veelal gebruikt in Nederland voor "transformator" (in Vlaanderen veel beter afgekort tot "transfo")  8)

Misschien wel een afschuwelijke afkorting, maar wel dagelijks gebruikt (zowel als transfo).
Besparing hé, weer een letter minder  ;D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Citaat van: svvander op 18 augustus 2019, 16:18:14 PM
Citaat van: ceuleer op 18 augustus 2019, 12:25:19 PM
Ik denk dat elke digitale centrale wisselstroom geeft, de decoder maakt er een gelijkstroom signaal van omdat in de loc DC motoren zitten.

De digitale centrale maakt volgens ook een wisselstroom signaal aan (of een vergelijkbaar signaal: het is niet altijd 1 of 0, maar het is een reeksje van 1-en en 0-en). Anderzijds zijn absoluut niet alle motoren DC en al zeker niet alle digitale loc's. Märklin heeft heel lang wisselstroommotoren ingebouwd. Het is pas vanaf de 3700 reeksen dat er een DC motor inzat. (Denk ik toch... verbeter mij hier ook maar).
Straffer nog, dat waren universele motoren  ;D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Klaas Zondervan

#18
Citaat van: svvander op 18 augustus 2019, 16:15:22 PM
Anderzijds vind ik nergens een 3-rail gelijkstroom systeem of een 2-rail wisselstroomsysteem.
Het oude Trix Express was 3-rail gelijkstroom.
Märklin spoor 1 was 2-rail wisselstroom, voordat het digitaal werd.

svvander

Citaat van: Alberke op 18 augustus 2019, 16:34:10 PM
Citaat van: svvander op 18 augustus 2019, 16:18:14 PM
Citaat van: ceuleer op 18 augustus 2019, 12:25:19 PM
Ik denk dat elke digitale centrale wisselstroom geeft, de decoder maakt er een gelijkstroom signaal van omdat in de loc DC motoren zitten.

De digitale centrale maakt volgens ook een wisselstroom signaal aan (of een vergelijkbaar signaal: het is niet altijd 1 of 0, maar het is een reeksje van 1-en en 0-en). Anderzijds zijn absoluut niet alle motoren DC en al zeker niet alle digitale loc's. Märklin heeft heel lang wisselstroommotoren ingebouwd. Het is pas vanaf de 3700 reeksen dat er een DC motor inzat. (Denk ik toch... verbeter mij hier ook maar).
Straffer nog, dat waren universele motoren  ;D

??? Wat zijn dat dan?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

svvander

Citaat van: Klaas Zondervan op 18 augustus 2019, 16:46:54 PM
Citaat van: svvander op 18 augustus 2019, 16:15:22 PM
Anderzijds vind ik nergens een 3-rail gelijkstroom systeem of een 2-rail wisselstroomsysteem.
Het oude Trix Express was 3-rail gelijkstroom.
Märklin spoor 1 was 2-rail wisselstroom, voordat het digitaal werd.

Ok, dit wist ik dan ook weeral niet. Was aan het zoeken achter voorbeelden op het net en kwam ze niet tegen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Alberke

De oude motor van de Märklin draait met gelijk- en wisselstroom. Hij is geschakeld als seriemotor, zoals in uw stofzuiger en mixer.
Omdat bij wisselstroom de draairichting altijd dezelfde is, eender hoe je de draden aansluit, schakelt men de veldspoel om als men de draairichting wil wijzigen.
Dat roept weer nieuwe vragen op? :)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

svvander

Nee, is duidelijk. Maar ik had het anders begrepen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

eve

Reageren hier heeft totaal geen zin.
En spreek me door deze reactie tegen.

Ik haal me een Duvel en vergeet de onjuistheden, onwaarheden, stommiteiten, beledigingen en ander fraais...

Mvg, Erik

Jef

Citaat van: eve op 18 augustus 2019, 21:44:01 PM
Reageren hier heeft totaal geen zin.
En spreek me door deze reactie tegen.

Ik haal me een Duvel en vergeet de onjuistheden, onwaarheden, stommiteiten, beledigingen en ander fraais...

Mvg, Erik

Wat is dat nu weer voor een reactie?
Tuut zei de trein en de statie vertok.

Klaas Zondervan

Erik, je kan beter vertellen waar de onjuistheden, onwaarheden, stommiteiten en beledigingen staan in plaats van zo'n nietszeggende reactie.
Geniet ondertussen van je Duveltje.

Alberke

Citaat van: eve op 18 augustus 2019, 21:44:01 PM
Reageren hier heeft totaal geen zin.
En spreek me door deze reactie tegen.

Ik haal me een Duvel en vergeet de onjuistheden, onwaarheden, stommiteiten, beledigingen en ander fraais...

Mvg, Erik
Misschien een Duveltje te veel? ;)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

eve

Dank u.
Ik geniet.
Teveel ?
Mogelijk, maar ik laat me niet opnaaien.

Mvg, Erik

svvander

Citaat van: eve op 18 augustus 2019, 22:03:21 PM
Dank u.
Ik geniet.
Teveel ?
Mogelijk, maar ik laat me niet opnaaien.

Mvg, Erik

Sorry Erik, maar aan je reacties te zien juist wel. Kijk: als er iets niet klopt of als je niet akkoord bent, dan zeg (schrijf) je het gewoon. De bedoeling is om zoveel mogelijk correcte info mee te geven, geen meningen. Maar door te sturen van: "Ik zeg niets, maar het is toch niet juist"... daar help je niemand mee en zit je jezelf kennelijk op te naaien. Doe je zin (raadt ik iedereen aan), maar hou het voor iedereen fijn.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be