NS - reizigers aantal groeit te snel, geen capaciteit meer tegen 2025

Gestart door B_Modelbouw, 16 augustus 2019, 14:01:55 PM

B_Modelbouw

https://nos.nl/artikel/2297754-veel-meer-treinreizigers-dan-verwacht-spoor-in-2027-zo-goed-als-vol.html

Onlangs werden de 1/2 jaarlijkse cijfers bekend gemaakt van de NS / ProRail, en die zijn zeer positief
Met een groei van bijna 5%. Maar dit succes heeft ook zijn weerslag dat op zeer korte tijd het spoornet overvol zit.

Is dat geen luxe probleem waarmee iedere modeltreinliefhebber te maken mee heeft ?
- treinen die rink aan elkaar over de baan rijden...
- uitbreiden naar een spaghetti baan
- koopgraag het laatste model op de baan willen hebben.

Ja, ik hou het bij een realistische baan, veel schaduwstation, een vast tijdperk en spoorlijn...
Maar merk hier ook toch een punt van verzadiging 🤪 ook al werd er een tweede baan bijgebouwd.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


raf

nee ik vind niet dat ik dat probleem heb

eerst ik rij stoom en diesel belgisch dus de keuze is veel meer beperkt
tweede ik ga geen 2000 euro aan een lok geven om hem te hebben .ooit kom ik die goedkoper tegen
36 jaar geleden mijn baan getekend en daar ben ik buiten twee neergaande klim spiralen niet van afgeweken
deze vervangen het schaduw station er kunnen 25 treinstellen per spiraal staan .dus het duurt efkes voor een bepaalde combinatie er weer uit komt

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

svvander

Ik snap wel waar de TS op doelt... maar moeten is veel gezegd. Je koopt toch wat je graag wilt? Een klimspiraal en schaduwstation zijn wel de ideale oplossingen voor dit probleem. In mijn eerste ontwerp (zoveel jaar terug in mijn vorige huis), had ik een volledig 2de verdiep onder de baan, waar meer dan 7 complete stellen klaarstonden. Maar ik had geen spiralen om het verder tot een goed eind te brengen. Met een beetje logica en een goed uitgewerkte baan, kan je al veel materiaal laten rijden, zonder ze er steeds terug te moeten afhalen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

raf

ik wil niet kunnen kiezen welke lok er vertrekt dus fifo systeem
de klimspiralen zijn er gemaakt omdat 1 wissel een paar meter aan rails is wat kost prijs aan gaat .
heb je bv stellen van 3 meter dan heb je 2 wissels nodig en nog eens  3+ meter spoor
als je dan toch fifo rijd dan is die geld weg gooien als je plaats hebt voor die klim spiralen op of neer
de spiralen zijn dubbel spoor en er is een keer lus zodat ze terug naar boven rijden via dezelfde spiraal
de baan is als ze klaar is een U vorm met benen van 8 meter en de dwars verbinding is 4 meter
als ik ooit lang genoeg leef dan kan ik door de muur en heb ik dezelfde oppervlakte nog eens ter beschikking
een paternoster kast zoals hier op het forum iemand aan bezig was is ook mooi maar complex en weer een extra kost aan materiaal voor de zaak te maken en besturen

gr raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

svvander

Bedoel je met fifo, first in, first out? (Dus gewoon hoe ze gestart zijn, in die volgorde blijven ze rijden?)
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

PietB

Ik zag de directeur van NS vanavond op tv in het nieuws.

Hij had een verhaal dat ze alle plannen voor capaciteits uitbreiding klaar hebben liggen.
En dat de overheid met het benodigde geld moet komen.
Whattt?????
NS is een zelfstandige onderneming, ja met de staat als meerderheids aandeelhouder.
Maar ook een onderneming met een eigen inkomen, de klanten moeten voor het vervoer betalen toch?
Dus waar haalt de man het lef vandaan om de belastingbetaler waarvan het overgrote deel geen gebruik maakt van zijn diensten toch te laten op draaien voor zijn plannen.
HET MOET NIET GEKKER WORDEN!!!!

raf

hoe denk je dat de nmbs zijn directeurs betaald ???

en ja fifo is zoals ze uit het station vertrekken komen ze na een zeer lange tijd ergens anders aan
in de stations kan ik zelf beslissen wat er eerst vertrekt

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.