Bezoek aan het Leeraner Miniaturland

Gestart door BR-59, 16 augustus 2019, 09:43:14 AM

BR-59

Gisteren een bezoek gebracht. Was er nog nooit geweest, maar moest in Bad-Nieuwerschans zijn en dus in de buurt. Entreegeld € 15,00. Twee keer koffie met gebak € 11,50 (Ollander, hè, moet even over geld gaan).
Leeraner Miniaturland kent drie hallen met drie verschillende banen: het gebied vanaf Papenburg langs de rivier Ems, het gebied Leer - Oldenburg en de Baan Loxx, welke afkomstig is uit Berlijn en bovenin een winkelcentrum was gesitueerd. Door herstructurering van het winkelcentrum dreigde de baan gesloopt te moeten worden, maar hij heeft een nieuwe plek gekregen in Leer. Er wordt nog druk aan gewerkt.
Aangezien het gebied in het noordwesten van Duitsland erg plat is, kennen de eerste twee banen ook nauwelijks hoogte verschillen. Veel gebouwen, weinig treinen en auto's en persoonlijk vind ik de aangebrachte verlichting in de gebouwen te fel en ook zijn de gebouwen met verlichting niet gecompatimenteerd. 1 lampje verlicht dus een heel gebouw. Dit in tegenstelling tot de kermissen, waar juist wel veel soorten verlichting en patronen zijn.
De drukknoppen geven alleen informatie in het Duits. De banen zijn erg groot, wat inhoud dat je kijkafstanden hebt van 3 - 4 m, maar aangezien er weinig variatie in het beeld is, kun je zelf in je hoofd het nodige wel invullen.
Aan de Loxx-baan moet nog echt het nodige gebeuren aan repa-/restauratie. Naast de banen zijn er nog diverse diorama's te bekijken, vitrines met locomotieven, auto's en vrachtwagens.
De banen worden aangestuurd met Traincontroller-Gold. Persoonlijk vind ik de aansturing van het Faller Car Systeem gedetailleerder dan de treinen, maar dat komt ook, doordat er meer auto's ed. rijden dan treinen.
Wat is mijn persoonlijke beleving:
- Ga er niet heen met het idee, dat je iets vergelijkbaars zult aantreffen zoals in Miniatur Wunderland Hamburg.
- Het is een baan, die gecomprimeerd het gebied weergeeft, dus alle verstedelijking ligt dicht op elkaar.
- Het is een weergave van de 'werkelijkheid', dus het best te zien als een maquette.
- Het kent nauwelijks subtiele elementen, zoals je in MiWuLa wel aantreft, zoals skiënde pinguins in het Scandinavisch gebied ed.
- € 15.00 vind ik wat aan de hoge kant, zeker als je het vergelijkt met wat je krijgt in Miwula. € 10,00 - (max. € 12,50) zou redelijker zijn.
- In tegenstelling tot Miwula is het er erg rustig. Je hebt voldoende mogelijkheid om alles te bekijken.
- Het kent geen routing, dus je bent volledig vrij om te gaan en staan waar je wil. Wat lastig is, dat er twee verschillende hallen zijn, die alleen maar toegankelijk zijn met je toegangsbewijs. Goed op passen.
- Het is allemaal nieuw, netjes, propere toiletten en het personeel is Duits. Engels spreken is hylarisch (Lachen die Duitsers ooit???).