Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

2 Duo smd leds aansluiten op decoder

Gestart door 59erke, 15 augustus 2019, 19:21:33 PM

59erke

Heeft er iemand een schema om 2x 4 draads Duo Smd leds (Rood/ wit) aan te sluiten op een decoder ?

Momenteel heb ik ze als op onderstaand schema aangesloten maar er brand telkens maar 1 led

+ led 1 wit samen met + led 2 rood  -> weerstand -> decoder
+ led 2 wit samen met + led 1 rood  -> weerstand -> decoder

- led 1 wit samen met - led 2 rood -> massa
- led 2 wit samen met - led 1 rood -> massa
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Klaas Zondervan

4-draads duo leds, bestaan die dan? Geef eens een link naar zo'n led.

BR-59

Deze bijvoorbeeld? Volgens de datasheet 4 aansluitingen. ;D

bellejt


Klaas Zondervan

Ah, zulke leds kende ik nog niet. Het zijn twee leds in één behuizing.
De leds parallel zetten werkt niet, de rode heeft een lagere drempelspanning dan de witte, dus de witte zal dan niet branden.
Het is wat Johnny zegt, elke led een eigen weerstand.

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 15 augustus 2019, 21:38:41 PM
Het is wat Johnny zegt, elke led een eigen weerstand.
Wel zo handig, want de lichtopbrengst van de diverse kleuren is verschillend.

59erke

Kon niet geloven dat het zo simpel is, heb het geprobeerd en inderdaad het werkt.
Merci voor de tip mannen.

Voila weer een puntje van het to do lijstje geschrapt
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

755philippe

Ik had ooit eens een schema om duo-leds aan te sluiten maar zit nu in het buitenland. Rood en wit kun je niet samen zetten want die hebben een andere weerstandswaarde. Dus rood samen dan wit samen en vervolgens de gemeenschappelijke samen als ik mij niet vergis.
Mvg

Klaas Zondervan

Citaat van: 755philippe op 15 augustus 2019, 22:04:14 PM
....want die hebben een andere weerstandswaarde.
ze hebben een verschillende spanningswaarde.

Trierer Luc

#9
Hallo,
Kan men eigenlijk aan het uiterlijk (bvb lengte van de 3 pinnen) zien of het een duo LED met gemeenschappelijke Kathode of Anode is?
Als ik het goed begrijp kan men enkel die met gemeenschappelijke Anode over weerstand aan een Decoder koppelen. Juist?
Groeten uit Trier
Luc
2R digital Roco MM + versterker 10764

Alberke

Citaat van: Trierer Luc op 14 augustus 2020, 17:38:51 PM
Hallo,
Kan men eigenlijk aan het uiterlijk (bvb lengte van de 3 pinnen) zien of het een duo LED met gemeenschappelijke Kathode of Anode is?
Als ik het goed begrijp kan men enkel die met gemeenschappelijke Anode over weerstand aan een Decoder koppelen. Juist?
Groeten uit Trier
Luc
Misschien wel, zal wel ergens op het net staan zeker, maar ge hebt toch uw ouwe trouwe multimeter?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Citaat van: Trierer Luc op 14 augustus 2020, 17:38:51 PM
Hallo,
Kan men eigenlijk aan het uiterlijk (bvb lengte van de 3 pinnen) zien of het een duo LED met gemeenschappelijke Kathode of Anode is?
Als ik het goed begrijp kan men enkel die met gemeenschappelijke Anode over weerstand aan een Decoder koppelen. Juist?
Groeten uit Trier
Luc
En dat klopt: enkel common anode, want de decoder schakelt naar de "grond". Die fameuze blauwe draad is +
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Trierer Luc

Dank je Hugo
Ik zal mijne mengelmoes dus maar uitmeten.
Prettig WE
2R digital Roco MM + versterker 10764

Dreha

Citaat van: 755philippe op 15 augustus 2019, 22:04:14 PM
Ik had ooit eens een schema om duo-leds aan te sluiten maar zit nu in het buitenland. Rood en wit kun je niet samen zetten want die hebben een andere weerstandswaarde. Dus rood samen dan wit samen en vervolgens de gemeenschappelijke samen als ik mij niet vergis.
Mvg

Het is niet aangeraden om zomaar 2 leds zelfs van dezelfde kleur in parallel te zetten.
Leds zijn stroomgestuurd en de ene led zal een iets andere drempelspannig hebben dan de andere, waardoor de stroom niet gelijkmatig verdeeld word over de 2 leds.
Hierdoor kunnen er verschillen in lichtintensiteit optreden of nog erger 1 led sneuveld.
Dus steeds een voorschakelweerstand per led en dan in parallel of de 2 leds in serie zetten met 1 voorschakelweerstand.