Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

railballast

Gestart door henry, 14 augustus 2019, 20:43:12 PM

henry

Beste allemaal

Voor mijn baan met fleischmann profi-rail ben ik op zoek naar railballast.
Welke railballast (merk en kleur) komt er volgens jullie het dichtste bij.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

henry

Bedankt voor je reactie

Ik ga voor de donkere ballast, mooie baan strak en veel leuke loks.


ronaldk

Hoi,

Je kan het beste zelf met een stuk rails bij een handelaar op een beurs of in een winkel kijken of jij de ballast mooi vindt. Afgaan op foto's is niet altijd even handig. Je weet namelijk niet of er een mix van ballastsoorten / kleuren gemaakt zijn, welke lijm (daar verkleurt de meeste ballast van) en nabewerking de bouwer gedaan heeft (Airbrush, drybrushen, poederen). Dan kan het in het echt heel anders uit zien ;)

Groet Ronald.

Ferdi


svvander

Heeft het onderscheid in schaal bij Koemo te maken met de grote van de "korrel"?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

ronaldk

Inderdaad. En daar gaat het meestal ook "fout". Ik heb zelf een mix van ballast. Dus een aantal soorten door elkaar heen. Daar zit ook N-ballast bij. Sommige mensen vinden H0-ballast te groot / grof.

Groet Ronald.

BR-59

Normale ballast op trajecten heeft een afmeting variërend tussen 31,5 en 50 mm. In schaalgrootte H0 dit gedeeld door 87 kom je op 0,36 tot 0,57 mm. De steensoort is gebroken natuursteen en de kleur kan variëren tussen grijs en roze, afhankelijk van de groeve waaruit de steensoort betrokken wordt. Door slijtage van wielen en rails komen er minuscule staaldeeltjes vrij (veelal al door de wrijving ijzer(III)oxide) wat weer door invloed van water zijn roestbruine kleur krijgt. Deze deeltjes hebben een redelijk goede hechting aan de steen, waardoor het er ook bij regen niet afspoelt.

henry

Ben ook aan het twijffelen tussen ho en n ballast.

ronaldk

Daarom gaf ik al aan: Ga het bekijken in een winkel en/of op een beurs. Dan kan je met je eigen ogen kijken, voelen (en eventueel ruiken) hoe de ballast is. Dan kan je ook vragen stellen aan de verkoper of dit het fijnste is, steenmateriaal enzovoort.

Groet Ronald.

Ferdi

@Bas,

HO-grootte 0,36 tot 0,57.

Daarom kies ik voor een mengeling van TT (Körnung: 0.3mm - 0.6mm) en N Groot (Körnung:0.3mm - 0.5mm).
Soms doe ik er N (Körnung: 0.2mm - 0.4mm) bij.

BR-59

@ Ferdi: Lijkt mij een goede keuze. Ik heb alleen getracht wat onpartijdige informatie te verstrekken.

Frank_N

Citaat van: henry op 14 augustus 2019, 20:43:12 PM
Voor mijn baan met fleischmann profi-rail ben ik op zoek naar railballast.
Welke railballast (merk en kleur) komt er volgens jullie het dichtste bij.

Ergens in dit draadje : https://forum.modelspoormagazine.be/index.php?topic=8790.315
Laat de bouwer (Erwin) zien hoe hij dat gedaan heeft.
Deze baan is volledig Fleischmann Profi rail.
En daar is vrijwel niets meer van te zien.....
Groet van Frank

Peter

De beste rail ballast vind ik persoonlijk nog steeds die van Minitec.
Deze bestaat uit het echte gesteente en is in verschillende korrel groottes en verweerde kleuren verkrijgbaar en vrij goedkoop.
Verkrijgbaar bij verschillende online handelaars.

PS: ik heb op mijn vraag een tiental (kleine) staaltjes gekregen

Untitled by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter