Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Ls Models 1306 B logistics

Gestart door ebs2650, 14 augustus 2019, 17:48:54 PM

ebs2650

Aan allen,

ik heb een probleem met deze loc.

De loc rijdt sinds kort onregelmatig en maakt een schurend geluid bij het rijden.

Smering van de wormwielen en een druppeltje olie op de punten  zoals aangegeven in de handleiding hebben niet geholpen.

Ik heb de cardan aan beide zijde nagekeken, ze zitten goed voor zover ik kan zien.

De wieltjes slepen ook nergens tegenaan.

De veertjes voor de stroomafname maken ook kontakt.

Heeft iemand een gelijkaardig probleem gehad en wat was het probleem ?

Bedankt op voorhand voor jullie antwoorden.

Willy


ERVIN

Ja Willy , ik heb hetzelfde probleem gehad , en ook ik heb toen alles nagekeken en de loc een smeerbeurt gegeven , toen was alles voorbij , maar zo heel af en toe durft hij nog wel eens wat lawaai maken , dus niet echt een oplossing gevonden , maar wel hetzelfde probleem als jij.
Misschien zijn er andere die wel een oplossing gevonden hebben?

bellejt

schurend geluid of scherpend geluid ? Zit er een decoder in ?

ebs2650

Met esu v4.0 decoder.

Scherpend, ratelend geluid.

ERVIN

Bij mij had hij een hoog scherpend geluid. Ook hier een V4.0 DCC decoder.

trainspottingjr

Dit zou wel eens te maken kunnen hebben met de motorinstellingen.

Heb namelijk zelf ook twee exemplaren rondbollen eentje met de voorziene decoder van ls models en eentje met een ESU V4.0 DCC en de laatste geeft ook dit lawaai , maar is momenteel nog te verwaarlozen.

Alleen begrijp ik dat niet zo goed want waar gaan we toch naar toe, 5 jaar geleden was dit ondenkbaar maar helaas vandaag schering en inslag.

Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW

bellejt

eens nakijken hoe de motorfrequentie staat ingesteld.Dit geeft nl een scherp geluid bij sommige motoren op 20 of 40 Khz

ERVIN

Bedankt voor de tip mannen , ga ik eens nakijken en proberen. Hij staat nu op 40 khz , nu ga ik hem op 20 KHZ zetten en eens wat rondjes laten doen. Het moeilijke bij mijn loc is dat hij niet altijd dat geluid geeft , het gebeurt dat er dagen niets te horen is en dan plots 5 minuten dat geluid en dan weer niets.

Klaas Zondervan

Een snerpend geluid hoeft niet uit de decoder te komen. Ik heb ook eens een snerpende loc gehad en dat bleek van de stroomafnameveertjes te komen die tegen de wielen drukken. Heb dat toen opgelost door de binnenkant van de wielen heel licht te olieën. En met heel licht bedoel ik: een cocktailprikker in de olie dopen en met het puntje alle wielen even aanraken.

ebs2650

Aan allen,

Ik heb de loc een bijkomende onderhoudsbeurt gegeven zoals aangegeven in de handleiding (olie+vet kamwielen bougie), dit had al een deel effect op het geluid.

Nadien heb ik cv-waarden van CV51 t/m CV 54 ingesteld volgens de waarden van mijn CFL-versie die dat storend geluid voorlopig niet heeft. (CV52=32, CV53=140, CV54=48,CV55=32).

Resultaat : het probleem lijkt opgelost met deze ingreep. Blijkbaar heeft de combinatie onderhoudsbeurt+aanpassen van de motorinstellingen het probleem grotendeels verholpen.

Bedankt voor jullie tips en hulp.

Willy