opto couplers

Gestart door raf, 13 augustus 2019, 13:12:27 PM

raf

hallo Johan

dat is het probleem ;het is een reeds bestaande baan en zomaar eventjes iets afbreken en opnieuw leggen gaat me helemaal niet in dank afgenomen worden
door de andere leden

ik ga woensdag nog wat testen met de regelbare module
deze aansluiten is niet veel werk
twee draden detectie ,display aansluiten en stroom en meer moet ik niet aansluiten
de rest is maar voor de voorgaande en achterliggende blokken
ik moet alleen de detectie testen niet al de rest wat de module ook nog kan
als ik dan met de regelbare test weerstand een waarde heb verkregen dan kan ik kijken hoeveel ze afwijkt van die 4K7
hoe hoger de weerstand hoe gevoeliger dat blok reageert
met geen weerstand dus super gevoelig

als ik dan de gevoeligheid zo krijg dat BV de loco altijd gedetecteerd word dan heb ik een waarde
daarna afregelen met de test wagon dan heb ik waarde twee
en die mogen niet ver uit elkaar liggen en dan kan ik een compromis vinden tussen de twee
ik zit met een deadline namelijk de eerste vrijdag van de maand is het telkens rijdag en dan moet de baan werken .dat de blokken niet allemaal werken is geen probleem de leden moeten kunnen rijden
begrijpelijk dat wel
er staan dan op de baan "stop"borden zodat ze weten dat vanaf daar geen detectie meer is en het manueel rijden betreft tot "einde stop bord"
ik denk dat er 4  aansluit draden naar het probleem blok gaan en daar ga ik volgende keer eens naar kijken
dan deze los maken en een voor een aansluiten tot ik met de standaard module weer het probleem heb
dan weet ik toch al op welk deel van het blok het probleem zich voordoet en kan ik me op dat deel concentreren om daar een oplossing voor te vinden .

nooit plezant om op een ban die eerst analoog was en daarna voorzien was van pakweg 600 relais voor een station alleen  en dan half digitaal en daarna koploper ook zonder succes en dan weer iemand anders tot uiteindelijk eric ,patrick ,ik en phillipe er aan begonnen zijn.
we zijn  onder tussen reeds veel tegen gekomen wat ook problemen veroorzaakt ongeacht welk systeem er gebruikt word
en ok litfinski en andere merken zijn voor thuis banen ok maar voor zo een grote baan werkt het niet door de zeer lange draden die nodig zijn tussen de modules onderling en de blokken op de baan
en dan heb je nog de loco's zelf die voor problemen zorgen qua instellingen

hier thuis op de test baan werkt alles perfect hoor met en zonder weerstand
en hier is een blok 16 meter als het moet zijn met wissels en dergelijke er in
maar ik rij met roco muis
bij pascal met ecos ook geen problemen en werkt alles zoals gedacht maar zonder railcom
en op die baan word er railcom gebruikt 

nu wachten tot woensdag en dan weet ik meer
gr raf 




If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Op de tijd dat je er al mee bezig bent was het al afgebroken en herlegd geweest. Soms is de korte pijn de beste.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

niet mijn eigen baan johan maar club baan

anders was de elektronica meteen mee gedaan met het leggen van de baan
nu is het eenmaal zo en roeien met de riemen die ik heb
en zomaar afbreken gaat niet er staat reeds boven leiding en heel het landschap er omheen is ook reeds klaar

en geduld is een mooie deugd
er kan gereden worden en dat telt
eens dit probleem is opgelost zal er wel een ander opduiken hahaha
ik denk dat er zeker nog een 100 tal zaag sneden in de rails zitten die hersteld moeten worden
eens kijken of ik in dit blok geen zaag snede gemist heb want dat kan ook voor ellende zorgen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Dirk

Citaat van: Havoc op 25 augustus 2019, 11:01:46 AM
Op de tijd dat je er al mee bezig bent was het al afgebroken en herlegd geweest. Soms is de korte pijn de beste.

Dan zou ik je voorstellen om eerst eens naar de baan te komen kijken, 500m+ sporen en een omlooptijd van 20 minuten.... daar haal je zomaar geen stuk tussen uit. Laat Raf zijn ding maar doen, respect wat die allemaal bedacht heeft voor de club. De baan bestaat uiteindelijk uit meerdere delen die samen gevoegd zijn tot 1 geheel, de leden willen manueel rijden, maar toch moet er beveiliging zijn. Ik heb ooit proberen uit te vogelen om het met Koploper te doen, maar daar ben ik mee gestopt. Manueel rijden met 2,3,4... personen en dan toch beveiligd zijn. Nogmaals respect.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

raf

hoi Dirk bedankt voor de toelichting
hier een stukje van de baan .dit is echt een KLEIN stukje nog niet 1/5 van het geheel

https://www.facebook.com/knock.broekvent/videos/2539487539436713/
dit stuk is nu buiten het depot reeds helemaal voorzien van beveiliging
ook de andere kant van de zaal werkt zoals het moet
ik denk dat we nu aan een stuk of 30 blokken zitten
er zijn speciale blokken bij die BV de slagbomen mee bedienen en als de trein voorbij is dan gaan ze ook weer omhoog ongeacht de lengte van het trein stel

er zit een pak programmatie in en daar zit niet het probleem
de hardware en dan meer de baan zelf speelt me parten

maar de boer ploegde verder en had te vreten op het laatste van de rit

gr raf
ps de opname was gedaan door een buur jongen die op bierbakken en trapjes moest gaan staan om de baan te kunnen overzien ;en door de grote van de hal ja moeten we al eens roepen
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

zo gisteren dan het probleem blok aangepakt

zoals gezegd had ik een regelbare module mee om te kijken van hoe en wat
ik test altijd met een wagon met sluitlicht en als deze goed detecteert dan is het voor de rest van het wagon park ook ok

dus ik zet deze reeds op de rails en begin de module los te maken en ????
shit het sluiticht blijft branden dus er komt ergens anders stroom vandaan
daar dit een bestaande baan is en deze vroeger analoog was en eigenlijk uit drie banen bestaat is fout zoeken niet zo makkelijk
dus het naast liggen de blok de voeding ook los gehaald en het licht ging uit
dus er was een verbinding tussen de twee blokken
sectie per sectie los gemaakt en ja hoor een bleef stroom krijgen
zat me daar toch een verbinding IN het gebruikt pur schuim zekers
zo goed als niet te zien maar nu ik er naar opzoek was dus wel gevonden
verbinding doorgedaan en kijk het  blok werkt

het eigenlijke probleem was dat door die verbinding er een blok van 16 meter was ontstaan en dit dus inderdaad een probleem gaf met de detectie
waarom er een bepaalde tijd over ging voor het blok bezet werd zal wel ergens een oorzaak hebben van capacitief  stroom op bouwen denk ik

maar probleem opgelost volgende probleem aan pakken LOL
maar dat is gelukkig software en dus lekker thuis zitten en programmeren
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Raf, in reactie #25 had ik je al gevraagd of het blok wel goed van de buren is gescheiden. Je zei toen dat je dat had gemeten maar er bleek dus toch ergens een valse verbinding te zijn.
Maar goed het is nu opgelost en in de toekomst hoef je bij dergelijke problemen niet met regelbare weerstanden aan de slag want bij de beschreven verschijnselen kan het daar niet aan liggen.

raf

hoi klaas
inderdaad ik had dat gemeten maar om de een of andere onverklaarbare reden  gaf de meter geen spanning
dus dan dacht ik ok dit blok is gescheiden van de rest
maar vandaag met dezelfde meter wilde ik op 20 amp aan het water een motor verbruik meten en ??? niks
de motor wilde zelfs niet draaien 
trok ik aan de meet pen en de kabel kwam daar gewoonweg uit
dus die zal van toen reeds over geweest zijn en zo had ik dus kunnen meten tot ik een ons weeg

dus nu ga ik me zelf aan leren dat ik eerst de kabels eventjes door piep met die stand op de meter
dan zou dat niet meer mogen voor komen

maar het is opgelost en nu gaat die potmeter van die print (twee draadjes) en kan ze voor de rest gewoon in het blok systeem verder worden ingebouwd

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

the never ending story dan maar

ok de blokken werken en er is perfecte detectie zelf de abc werkt zoals het moet
signalen en voor seinen alles werkt zoals het moet
en toch is er nog ellende
nu toen patrick (zaliger) en ik er aan begonnen hebben we om een of andere reden diode's gebruikt die voldoende aanwezig waren op de club
dit als inleiding
als we woensdag's aan het werken zijn dan rijden er een lok of 5 à 6 op de baan rond waarvan sommige met een poets wagon er achter
dan hebben we zo goed als geen problemen op een 10 uur rijden dus we dachten ok het systeem is in orde en we bouwen verder

nu op de rij avonden kunnen we ongeveer een 2 uur goed rijden en dan begint de ellende de treinen gaan in abc ook daar waar ze niet moeten stoppen
een test loc met een V3 decoder draait zonder problemen zijn rondjes want die heeft geen abc

nu ben ik de gegevens van de diode's gaan na kijken en die kunnen maar max 1 amp aan
en ik denk dat daar de fout zit dat na 2 uur rijden met treinen van 5 à 6 meter deze diode's warm worden en dan van waarde vergaan
nu hebben we een test gedaan met 3 omgebouwde modules met BY251 type diode's en daar bleef alles voorlopig goed werken
nu heb ik bijna een 15 modules omgebouwd en nu woensdag eens kijken als die er allemaal onder zitten hoe op dat stuk baan de 6 meter lange treinen zich gedragen en dat het rem probleem is opgelost

blijft nog het probleem van de railcom die niet wil werken
door de ombouw van de gehele baan zijn we nu bundels kabels er onder uit aan het halen die niet meer nodig zijn
stekkers en door verbinders en nog bekabeling van 20 jaar geleden komt er allemaal onder uit
nu kan het zijn dat de weerstand met condensator filters niet mee aan de ring leidingen zitten en we deze terug moeten gaan plaatsen
maar eerst kijken of de baan nu volgende week vrijdag goed blijft rijden en dat dit probleem is opgelost

dan naar de railcom gaan kijken en dat probleem oplossen

gr raf en alle info over die railcom is welkom
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.