opto couplers

Gestart door raf, 13 augustus 2019, 13:12:27 PM

Klaas Zondervan

Citaat van: raf op 15 augustus 2019, 14:33:28 PM
permaloog is niet echt digitaal omdat er maar alleen een positieve puls is
In Permaloog zitten ook negatieve pulsen. Dus als een trein niet rijdt, dan is er alleen maar een blokvormige wisselspanning van 20kHz.

Op een ander forum heb ik gelezen dat dit probleem kan ontstaan door RailCom. Staat dat op de centrale aan? Zet het dan eens uit.
Als RailCom aan staat wordt het digitale signaal steeds kort onderbroken (heel even geen spanning op de baan) zodat de decoders gelegenheid krijgen om terug te praten. In die korte pauzes heb je dus ook geen detectie.

raf

ja klas railcom staat dus aan en dat is volgens mij ook de reden van dat flikkeren
gerolf heeft reeds een tekening doorgestuurd om een condensator te plaatsen aan de opto uitgang
dit ga ik doen bij de volgende reeks detecties van het bovenste schaduw station
indien dit effectief is dan zet ik deze ook op het onderste

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Frank_N

#17
Waar ik (bij analoog bedrijf) nog verbetering kon bereiken was een 2e optcoupler (CNY17) antiparallel schakelen over de eerste.
Of een bidirectionele optocoupler (ILQ620)  gebruiken (zelf niet getest). De condensator truuk achter de opto had ik ook gevonden, maar zie net dat Gerolf me voor was. Het resultaat is een aanmerkelijk stabieler signaal.
Groet van Frank

raf

mea coulpa ik heb me vergist
het is niet de pc 817 die ik heb gebruikt maar de pc814 en dit is een ac opto laat het ons zo maar zeggen
deze heeft twee diode's in plaats van 1

daar de opto's in voetjes zitten zou ik ze gemakkelijk kunnen wisselen maar ik dacht al ???? een enkele had ik toch niet liggen en dus vergist in nummer

maar we kunnen dus aan nemen dat de condensator achter de opto een beter resultaat geeft

dan ga ik dus seffens 2 printen uitrusten met een extra condensator ( 10 nF)en woensdag testen of het een verbetering is

spijtig dat ik hier thuis het probleem niet kan simuleren want dan kon ik het hier testen


gr raf en bedankt voor het mee denken
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Frank_N

 ??? Ik kwam op 4u7 met een transistor als buffer erachter, heb het project verder (nog)niet afgewerkt.
Maar het kan natuurlijk best zo zijn dat de door Gerolf voorgestelde waarde van 10nF in uw situatie soelaas biedt.
Groet van Frank

raf

ik denk dat de transistor voor het sturen van de led niet veel toevoegt
een bc 547 zou kunnen maar een led trekt geen 500 Map

pd pc814 heeft een CRT van 20 tot 300
en kan 50mAp leveren

dus meer dan voldoende voor een led dacht ik

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Raf, je moet oppassen dat je jezelf niet rijk rekent.
De maximale CRT is 300%. Stel dat je led aan 3mA genoeg heeft, dan moet er door de leds in de opto minstens 1mA lopen. Maar die optoleds staan in serie met een weerstand en daardoor zal het grootste deel van de detectiestroom door de diodebrug lopen. Je zal dus zo uit de duim berekend een totale detectiestroom van 10mA nodig hebben. Je zit dan naar mijn idee wel op de grens te werken.
Ik zou toch achter die opto nog een transistor zetten met een vertragingsnetwerkje. Dan krijg je een beter reproduceerbaar resultaat en ben je ook van dat geknipper af.

raf

hahaha klaas daarom noemen ze dat lopen op de schreef

ik weet het en ik ga woensdag kijken of de condensator enige oplossing heeft geboden
dat ze een beetje flikkeren kan trouwens geen kwaad
maar zoals ze nu doen word het een kermis

dus afwachten tot donderdag voor het vervolg
wat ik nog altijd kan doen is de weerstand in serie met de opto verlagen om zo iets meer mA door die led te kunnen sturen

gr raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

ok verslag van gisteren

de module uitgebouwd en er een met een 4K7 weerstand ingezet en ?????

de wagon met sluitlicht werd niet gedetecteerd (dit is de test wagon voor alle blokken)
ok dan een loco op het spoor en wel detectie maar zo van wel en niet
dus geen bruikbare detectie voor een constant bedrijf

de module op een ander blok gehangen en daar werkte ze wel dus module in orde

nu dit is een zeer lang blok en ik ben er over aan het denken om dit op te splitsen in twee blokken
dan kan ik mits software aanpassen dezelfde module gebruiken
deze doet dan detectie van het halve blok en linkt dan het voorliggende door naar het achterliggende zodat eigenlijk toch heel het blok gedetecteerd word
dan hoef  ik geen nieuwe print te maken

maar blijft dat toch raar vinden en ik ga een laatste verzoek doen door een module een regelbare weerstand te zetten om te kijken welke waarde van weerstand ik ga uit komen om toch een goeie detectie te hebben

ombouwen is 2 draden voeding los maken ,een stekker 12 volt en dan de opto het voor en achterliggende blok en de 2 stekkers voor de signalen
dus snel gedaan als je het gewoon bent

morgen proberen of het lukt met die regelbare weerstand in plaats van die 4K7

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

gisteren het lange blok van 8 meter opgedeeld in 2 blokken van 4 meter
het nieuwe blok werkt met een standaard module perfect en het ouder resterende blok blijft shit

het rare is dat de bezet melding onregelmatig is
soms 5 minuten soms 20 minuten en dan weer opeens binnen 1 seconde

door andere werkzaam heden op de baan geen tijd gehad om de regelbare module in te bouwen
dat zal dus voor woensdag zijn

voor de rest werkte alle zoals gedacht

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Raf, dat slecht werkende blok, is dat elektrisch wel goed gescheiden? En zit er geen sluipverbruik op, b.v. via vochtige ballast?
Kwestie van een ohmmeter er tegen houden, moet oneindig meten.

raf

hoi Klaas

dat is volgens mij het probleem
het blok is gescheiden dat had ik reeds gemeten
doe ik trouwens altijd voor ik de module aansluit

de bedding bestaat uit natuursteentjes met lijm vast gelegd
nu dit blok heeft maar een bedding van 3 meter de rest is in de berg en niet in gebed

woensdag eens meten  of er weerstand is maar dan blijft het probleem alsnog bestaan
het blok loopt over 2 bakken (module baan)en dus aan de koppen is er zeker geen invloed van de ballast die verder door geeft
een bak is 2.24 lang dacht ik

het blijft gek gedoe met die detectie
standaard is er geen 4k7 weerstand en de meeste  blokken werken daarop perfect
dan is er een zeer lang blok met ellende maar dit is opgelost door een 4K7 en een andere weerstand naar de opto  (39 ohm in plaats van 120)

dan dit nieuwe probleem blok van 4.50 ongeveer wat er nu over is waar een 4K7 helemaal geen detectie geeft
een wagon met sluitlicht geeft dan geen detectie en een loco zeer moeilijk
zonder weerstand perfecte detectie maar dan om de zoveel tijd bezetmelding
en dan valt natuurlijk de baan stil om dat achterliggend signaal op rood komt

daarom wilde ik een regelbare module in bouwen zodat ik de juiste weerstand kon bepalen zonder in te boeten op gevoeligheid

maar woensdag meer

gr raf



If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Raf, ik vrees dat een regelbare weerstand niet gaat helpen. Als je de ene keer moeilijk detectie krijgt terwijl die er wel moet zijn, en de andere keer wel detectie terwijl die er niet moet zijn, dan zijn dat tegengestelde gebeurtenissen. Dan zou ik het toch zoeken in een slecht contact of een sluimerende sluiting.

Als dat blok over twee bakken doorloopt kun je ze loskoppelen en afzonderlijk meten. En dan ook eens kritisch kijken naar hoe die doorverbinding er uit ziet.

raf

hoi klaas
het volledige blok is opnieuw bekabeld geworden van de solderingen ben ik zeker

je moet eerst de opzet van het systeem begrijpen wat we en hoe we het doen daarvoor een pm

wat de module aan gaat ik heb er meerdere zonder weerstand aan gehangen alsook met weerstand het probleem blijft bestaan

dus de module kan ik uitsluiten want ergens anders op de baan werken ze wel

ik wil nu met die regelbare weerstand een waarde zoeken waar ik detectie heb met de test wagon en toch geen onbedoelde bezet meldingen

zeg maar op zijn belgische een compromis vinden

dan kan ik deze als vaste weerstand op een module zetten en deze in de plaats van die test module zetten
en dan kijken of het is opgelost
nu verder werken doe ik niet voor dit is opgelost want anders blijf ik het probleem voor me uit schuiven



If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Raf, wat Klaas bedoelt is dat je het onderliggende probleem waarom dat ene blok niet werkt zoals de andere moet oplossen. Je kan trachten die ene speciale weerstandswaarde te vinden waarmee het vandaag werkt, maar morgen als het wat vochtiger, droger, warmer, kouder of misschien bij volle maan, dan zal het plots terug niet werken.

Als je module met alle andere blokken wel werkt, maar met dat ene blok niet, dan is het blok het probleem, niet de module. Hang er je standaard module aan en werk aan het blok totdat de module detecteert zoals het hoort.
Met vakantie voor onbepaalde duur.